دوشنبه / ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۰:۰۹
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۴۶۷۳۱
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس شیرینی و شکلات
دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت، شیرینی و شکلات:

تکرار کنترل دستوری قیمت ها در مرحله دوم هدفمندی

جمشید مغازه ای دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت، شیرینی و شکلات در شروع مرحله دوم هدفمندی یارانه ها گفت: کنترل دستوری قیمت ها در مرحله اول، اثراتی جز رکود، ضرر، زیان، تورم و در نهایت تعطیلی کارخانجات را به همراه نداشته که متاسفانه شاهد تکرار آن هستیم.

جمشید مغازه ای دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت شیرینی و شکلات در گفتگو با نشریه شهد گفت:پیاده سازی و اجرای هدفمندی یارانه ها از ضرورت های اقتصادی کشور است که طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی طی 5 مرحله می بایست توسط دولت اجرا گردد، که متاسفانه پیاده سازی مرحله ی اول بسیار غیراصولی و غیرکارشناسانه صورت پذیرفت و تبعات آن گریبانگیر صنعت گردید و نتیجه ای جز تورم و گرانی را برای کشور به بار نیاورد.

دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت شیرینی و شکلات در ادامه افزود: بر اساس مصوبه مجلس قرار بود 30 درصد ازدر آمدهای حاصل از هدفمندی به صنعت اختصاص یابد که متاسفانه شاهد این مورد نبودیم و بدیهی است چنانچه در مرحله دوم نیز این امر محقق نگردد افزایش قیمت حامل های انرژی تاثیر مستقیم بر روی کلیه قیمت ها خواهد داشت و بصورت دستوری نیز نمی توان مانع از اصلاح قیمت های تمام شده گردید.

از آنجایی که کنترل دستوری قیمت ها در مرحله اول، چیزی جز رکود، ضرر، زیان، تورم و در نهایت تعطیلی کارخانجات را به همراه نداشته است، در صورت تکرار چنین روندی باید منتظر نتایج تکراری نیز باشیم.

جمشید مغازه ای ادامه داد: در حال حاضر تا حدودی مرحله دوم هدفمندی شروع گردیده و قیمت تعدادی از حامل های انرژی افزایش پیدا کره است، از طرفی دیگر افزایش حقوق کارگران، مالیات و مواردی از این قبیل هم مزید بر علت بوده و برنامه هایی هم برای افزایش بهای بنزین و گازوئیل در دستور کار دولت قرار دارد و کاملا طبیعی است که در صورت عدم اختصاص سهم صنعت از محل درآمدهای هدفمندی باز هم شاهد افزایش قیمت محصولات گردیم.

دبیر انجمن با اشاره به "دستوری عمل کردن کنترل قیمت" گفت: متاسفانه شواهد اینطور نشان می دهد که دولت به اشتباه باز هم دستوری عمل می کند و سازمان حمایت را موظف کرده است که جلوی افزایش طبیعی قیمت ها را بگیرد، که هم غیر کارشناسی است و هم موقت است که شاید بیشتر از یک یا دو ماه دوام نداشته باشد.

ایشان در این گفتگو افزودند: به نظر من قسمت قابل توجهی از رسالت سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کنندگان که شامل حمایت از تولید کنندگان است فراموش شده است و این در حالیست که مواردی که مربوط به درآمدهای دولت است 20 الی 25 درصد افزایش یافته و چنانچه سهم این افزایش ها در صنعت منظور نگردد ضرر و زیان های تخریبی غیر قابل جبران را برای صنعت به همراه خواهد داشت.

دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت شیرینی و شکلات نسبت به روند اجرای هدفمندی یارانه ها در مرحله دوم گفت: من معتقدم باید این پیاده سازی با شیب ملایم انجام پذیرفته و اصلاح قیمت ها هم بصورت دستوری نباشد و کنترل قیمت ها هم بصورت کارشناسی انجام پذیرد، ضمن این که تولیدکنندگان صنعت شیرینی و شکلات با توجه به رقابتی بودن و همچنین توان و قدرت خرید مردم ، راغب به افزایش بی حساب و غیر اصولی نیستند.

دولت باید در این قضیه کاملا با احتیاط عمل کند و سهم صنعت را صادقانه پرداخت نماید در اینصورت صاحبان صنایع هم افزایش قیمت محصولات را نخواهند داشت.

قابل ذکر است که عملکرد دولت محترم تدبیر و امید در شش ماهه نخست کاملا صادقانه و نقد پذیر بوده که از  نتایج آن هم می توان به کنترل تورم و ثبات نسبی اقتصاد اشاره کرد، ولی وعده وعید اقتصاد آزاد با دستورالعمل های غیرکارشناسانه مغایرت دارد که امیدواریم برطرف گردد.

(دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳) ۱۰:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها