دوشنبه / ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ / ۱۳:۴۲
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۴۶۶۸۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

افزایش 10 درصدی قیمت زعفران در سال جدید ‌

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی از افزایش 10 درصدی قیمت زعفران در سال جدید خبر داد.

غلامرضا میری، بیان کرد: طی سال گذشته در زمینه صادرات زعفران با هفت کشور جدید وارد معامله شدیم و در حال حاضر زعفران خراسان رضوی به 52 کشور جهان صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت زعفران در سال جاری 10 درصد ا فزایش یافته است، گفت: میزان صادرات زعفران در سال 92 هیچ تفاوتی با سال 91 نداشته و یکسان بوده است، در سال جدید صادرات داخلی و خارجی و همچنین فروش زعفران روند معمول خود را طی خواهد کرد.

میری در خصوص روند صادرات زعفران در سال 92 اظهار کرد: در یک مقطع از سال گذشته به دلیل دریافت عوارض 5 درصدی از صادرکنندگان صادرات کاهش فاحشی یافت اما پس از حذف دریافت عوارض، صادرات بهبود یافته و حتی مقاطعی 38 درصد رشد داشت.

وی ادامه داد: در بهمن و اسفند ماه سال گذشته به دلیل مشکل اخذ کد ملی کشاورز توسط صادر کننده روند صادرات با مشکل مواجه شده و صادرات زعفران کاهش یافت که این امر باعث افزایش قاچاق زعفران ایرانی به افغانستان شد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی با اشاره به اینکه باید بتوانیم بازار زعفران افغانستان را کنترل کنیم، بیان کرد: با روند موجود نه تنها بازار افغانستان را در دست نگرفته‌ایم بلکه قاچاق زعفران ایرانی به افغانستان و وارد شدن این کشور به بازارهای هدف زعفران ایران، صادرات ما را تهدید می‌کند.

وی در خصوص اخذ کد ملی کشاورز از صادر کننده اظهار کرد: این سیاست توسط دولت در راستای شفاف‌سازی بحث مالیاتی انجام می‌شود و من نیز با شفاف‌سازی موافقم، اما کشاورزان از ارایه کد ملی خود به صادر کننده امتناع می‌کنند و دولت نیز نباید این وظیفه را بر عهده صادرکنندگان بگذارد.

میری اداهم داد: چنانچه این روند ادامه پیدا کند با کاهش صادرات و افزایش قاچاق زعفران روبه‌رو خواهیم بود.






ایسنا

(دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۳) ۱۳:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها