دوشنبه / ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ / ۰۹:۴۷
سرویس : صنایع و خدمات چاپ و بسته بندی
کد خبر : ۴۶۶۵۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع و خدمات چاپ و بسته بندی

بسته‌بندی مواد غذایی و تأثیرگذاری آن در افزایش ارزش افزوده

بسته‌بندی عامل اساسی برای فروش هر چه بیشتر اجناس و کالاهای تولیدی واحدها، ایجاد و پیدایش اشکال و روش‌هایی خاص، جدید و جذاب در ارائه‌ی آن محصولات به مصرف‌کنندگان است.

هر قدر بسته‌بندی یک محصول، زیبا، مناسب، در برگیرنده مشخصات و معرف محصول و مهم اینکه مطابق با جنبه‎ها و خصوصیات روانشناختی خریداران باشد، به همان اندازه، بازار و فروش خوبی دارد.

«ایاز برنو»، مدیر صنایع کشاورزی و روستایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: ترغیب به خرید و تکرار در خرید اساسی‌ترین مزایای بهره‌گیری از بسته‌بندی بعنوان یک معیار تبلیغاتی در عرصه‌ی تجارت است.

وی افزود: فروشگاه‌های بزرگ کاهش هزینه نیروهای انسانی هم‌چنین کاهش وقت خرید مصرف‌کنندگان را از مزایای بسته‌بندی عنوان می‌کنند.

مدیر صنایع کشاورزی و روستایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: بسته‌بندی سبب کاهش هزینه‌ی حمل و نقل و انبارداری محصولات و مواد غذایی برای کارخانه‌ها می‌شود.

برنو ادامه داد: یک بسته‌بندی خوب از عناصر مختلفی مانند جذابیت در نام، طراحی زیبا، تبلیغات و قیمت مناسب برای جذب مشتری تشکیل شده است.

وی بسته‌بندی را از عوامل موثر در فروش مواد غذایی دانست و یادآور شد: توجه به پیشرفت‌های تکنولوژیکی متعدد در صنایع وابسته به بسته‌بندی بخصوص چاپ، سبب شده بسته‌بندی علاوه بر نگهداری مواد یکی از عوامل پویا و موثر بر فروش مواد غذایی و محصولات کشاورزی در بازار رقابتی تجارت باشد.

مدیر صنایع کشاورزی و روستایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با عنوان کردن تأثیرات ارزشمند بسته‌بندی افزود: درج اطلاعات بر روی بسته‌ها و انتقال به مصرف‌کننده را باید از تأثیرات ارزشمند بسته‌بندی قلمداد کنیم.

«سعدالله اسکندری»، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی به خبرنگار ایسنا گفت: بسته‌بندی فشرده‌تَر محصولات پُرحجم مانند کاهو، کرفس، اسفناج و انواع سبزیجات لازم است تا از پُر شدن فضای میان آنها اطمینان حاصل شود و بر اثر حمل و نقل دچار آسیب نشوند.

وی با اشاره به وارد آمدن خسارت به میوه در بسته‌بندی افزود: بسته‌بندی میوه و سبزی نه تنها به بهبود کیفیّت محصول کمک نمی‌کند بلکه بر اثر نامناسب بودن بسته‌بندی به وارد شدن خسارت به محصول هم منجر می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: جای‌گذاری هر میوه بصورت جداگانه در کیسه‌های فوم و یا پلاستیکی هم‌چنین قرار دادن آنها درون کیسه‌های پاکتی و یا کاغذهای کرافت نیز بوسیله‌ی فعالان در بسته‌بندی محصولات کشاورزی اجرا می‌شود.

اسکندری با توصیه به فعالان در بسته‌بندی میوه‌ها ادامه داد: لطافت پوست میوه در صورتی که در بسته‌بندی به‌نحوی قرار گرفته باشد که به ایجاد تماس میوه‌ها با یکدیگر و آسیب دیدن محصول منجر شود، تأثیرگذار است.

وی یادآور شد: برای مثال هلو بیش از سیب و سیب بیش از مرکبات آسیب می‌بیند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: اگر محصولات زیاد شُل و یا زیاد فشرده بسته‌بندی شوند، خسارت به میوه وارد شده و به علت تحت فشار بودن محصول لِه شدن آن را بدنبال دارد.

اسکندری درباره‌ی روش‌های متداول بسته‌بندی میوه‌ها گفت: استفاده از روش متداول پیچیدن درون لایه‌های محافظ و یا کاغذهای نگهداری میوه و یا استفاده از شانه‌های میوه که درون کارتن میوه قرار می‌گیرند از روش‌هایی است که برای جلوگیری از این قبیل خسارت‌ها مرسوم است.

«علی رُخ‌افروز»، مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: سلامت مصرف‌کننده، سهولت در مصرف و ارزش افزوده‌ی محصولات با بسته‌بندی تأمین می‌شود.

وی افزود: چنانچه فکر و برنامه‌ای برای حضور در بازارهای داخلی نداشته باشیم در بازارهای خارجی نیز با مشکل روبرو می‌شویم.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به ویژگی‌های بسته‌بندی تصریح کرد: در شناسنامه هر کالایی، تاریخ تولید، انقضاء و ترکیبات تشکیل‌دهنده‌ی آن درج می‌شود.

رُخ‌افروز با عنوان کردن مزایای مهم بسته‌بندی ادامه داد: حفظ محصول در حمل و نقل و کاهش ضایعات در توزیع را باید از مزایای بسته‌بندی‌های مناسب بدانیم.

وی یادآور شد: بسته‌بندی مرحله‌ایست که محصول وارد تعامل و برقراری ارتباط با مصرف‌کننده می‌شود.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی درباره‌ی معایب فقدان شناسنامه در بسته‌بندی تولیدات گفت: فقدان شناسنامه در بسته‌بندی تولیدات اعم از باغی، دامی، زراعی و... مانع جلب نظر مشتریان در بازار می‌شود.

براساس این گزارش، بسته‌بندی مناسب و زیبا یکی از ارکان اساسی در تولیدات یک مجموعه تولیدی و موفقیت آن در بازار رقابت بین‌المللی است و بطور کلی بسته‌بندی باید بتواند به وظایف اصلی یا عملکرد خود در سه زمینه‌ی اقتصادی، تکنیکی و تبلیغاتی پاسخگو باشد و با توجه به محدودیت‌های هر سه زمینه طراحی شده باشد.

داشتن این ویژگی‌ها شرط اصلی نگرشی درست به آن است و بسته‌ای که فاقد هرکدام از زمینه‌ها باشد در یکی از بخش‌های تولید، توزیع یا فروش با مشکل مواجه می‌شود.

گزارش: امیر مسعود طایفه سلطانخانی
(دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۳) ۰۹:۴۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها