یکشنبه / ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ / ۲۲:۴۲
سرویس : مجله سلامت- نوشیدنیهای
کد خبر : ۴۶۶۵۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس مجله سلامت- نوشیدنیهای

شربتی که ضامن سلامتی شماست!

سکنجبین شربتی است که پایه اصلی آن از سرکه و شکر، یا سرکه و عسل تشکیل شده و برای سلامتی و درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است.

فاطمه معینی دستیار تخصصی طب سنتی در گفتگو با خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران گفت: سکنجبین شربتی است که پایه اصلی آن از سرکه و شکر یا سرکه و عسل تشکیل شده و بر حسب زمان، مکان، مزاج و سایر خواص بسیار متنوع است.


وی در خصوص انواع سکنجبین اظهار داشت: 1260 نوع سکنجبین تهیه می‌شود که بعضی از آن‌ها برای حفظ صحت و برخی برای رفع بیماری‌ها به کار می‌رود.


معینی به افزودنی‌هایی که به این شربت اضافه می‌شود اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال می‌توان در پایه سکنجبین بذر بعضی از گیاهان یا میوه‌هایی مثل به و یا سبزیجاتی مانند نعناع و غیره اضافه کرد.


این دستیار تخصصی طب سنتی در ادامه افزود: بهتر است که سکنجبین را در منزل و با توجه به نوع مصرف تهیه کنید.


طرز تهیه سکنجبین با عسل

 

معینی دستور تهیه سکنجبین با عسل را این چنین بیان کرد: ابتدا عسل را با 4 برابر آب، روی حرارت ملایم گذاشته تا کف کند و آب به نصف برسد. سپس کف عسل را گرفته و نصف مقدار عسل، به آن سرکه اضافه می‌شود و دوباره روی حرارت ملایم گذشته تا کاملا آمیخته و یکدست شود.


وی در ادامه افزود: البته می‌شود عسل و آب و سرکه را با هم از ابتدا مخلوط کرد و روی حرارت ملایم گذاشت تا آب به یک چهارم برسد.


خواص سکنجبین تهیه شده با عسل 


دستیار تخصصی طب سنتی در خصوص خواص سکنجبین گفت:‌ باعث دفع رطوبت زائد از معده و روده‌ها شده و دستگاه گوارش را جلا می‌دهد، همچنین باعث تحلیل رطوبت بد بدن می‌شود و به دلیل قابلیت نفوذ بالایی که در سرکه وجود دارد، به مفاصل هم نفوذ کرده و مواد و رطوبت مفاصل را هم از بین می‌برد.


طرز تهیه سکنجبین با شکر


معینی در خصوص روش تهیه سکنجبین با شکر اظهار داشت: این نوع سکنجبین از ترکیب سرکه انگور با شکر تهیه می‌شود که مقدار سرکه نصف شکر هست و مانند نوع قبل 4 برابر مقدار شکر آب اضافه کرده و روی حرارت گذشته می‌شود و سپس نصف شکر، سرکه اضافه شده و روی حرارت مانده تا شربت به قوام آید.


خواص سکنجبین با شکر


معینی به خواص سکنجبین تهیه شده با شکر اشاره کرد و افزود: این نوع شربت به افرادی که گرم مزاج هستند، برای حفظ صحت بسیار مفید و باعث ایجاد برودت در کبد‌های گرم می‌شود.


دستیار تخصصی طب سنتی با بیان اینکه سکنجبین عطش را رفع می‌کند، گفت: عروق را جلا داده و رفع اسنداد می‌کند و معده را از صفرای رقیق پاک می‌کند.


وی با اشاره به افرادی که سرفه می‌کنند، تصریح کرد: سکنجبین برای آن‌ها مناسب نیست و همچنین می‌توان نسبت سرکه با عسل یا شکر را متناسب با مزاج تنظیم و تغییر داد.

(یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۳) ۲۲:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها