یکشنبه / ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ / ۱۳:۵۵
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۴۶۶۴۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

میزان تولیدات دامی استان ایلام

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی ایلام میزان تولید شیر و گوشت استان را تبیین کرد.

«مجتبی شیرخانی»اظهار کرد: عمده‌ترین مراکز تولید شیر در استان به ترتیب در شهرستان‌های ایوان، ایلام و سیروان قرار دارند و 15 ایستگاه زیر نظر این سازمان در مناطق مختلف استان شیر تولیدی دامداران و واحدهای صنعتی و سنتی را جمع‌آوری می‌کنند.

وی با بیان اینکه گسترش واحدهای گاوداری شیری و ساماندهی دامداری‌های روستایی، تجهیز و توسعه مراکز جمع‌آوری شیر از مهمترین فعالیت‌های در دست اقدام این سازمان برای افزایش تولید شیر در استان است افزود: بیش از دو میلیون و 500 هزار راس دام سبک و سنگین در استان وجود دارد که استان را به یکی از قطب‌های تولید گوشت قرمز و فرآورده‌های شیری تبدیل کرده است.

شیرخانی اضافه کرد: نزدیک به 70 درصد از تولید واحدهای دامداری صنعتی و سنتی ایلام بیش از نیاز استان بوده و به مناطق دیگر کشور صادر می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی ایلام با بیان اینکه طی سال گذشته 172هزار تن گوشت قرمز، سفید و انواع فرآورده‌های دامی در استان تولید شده تصریح کرد: دامداران ایلامی پارسال 26 هزار تن گوشت قرمز، 49 هزار تن گوشت سفید، پنج هزار و 75 تن انواع آبزیان، 90 هزار تن شیرخام، 695 تن تخم مرغ و 563 تن عسل تولید و روانه بازار مصرف کردند.

وی شمار واحدهای پرواربندی صنعتی و نیمه صنعتی استان را 625 واحد با ظرفیت تولید 39 هزار راس دام عنوان و خاطرنشان کرد: 377 واحد مرغداری گوشتی فعال در استان وجود دارد که سالانه شش میلیون و 500 هزار قطعه مرغ تولید می‌کنند.

شیرخانی همچنین از فعالیت 160 مزرعه گرم و سردآبی پرورش آبزیان با ظرفیت پنج هزار و 750 تن آبزی در استان ایلام خبر داد و گفت: امسال برای افزایش کیفی تولید گوشت و فرآورده‌های دامی برنامه‌ریزی‌های خاصی در راستای بهینه سازی سامانه‌های تهویه، سوخت، دان و آبخوری واحدهای مرغداری و دامداری، مکانیزاسیون مراکز پرورش ماهی در راستای افزایش تولید و توجه ویژه به تولیدهای ارگانیک صورت گرفته که عملیاتی خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی ایلام اضافه کرد: توجه به صنایع تبدیلی، بسته بندی، پایش تولید کارخانه‌های خوراک دام، طیور و آبزیان و تکمیل زنجیره تولید در استان از قبیل احداث مزارع مرغ مادر گوشتی و کارخانه جوجه‌کشی از دیگر برنامه‌های امسال این اداره برای دستیابی به تولید محصول‌های باکیفیت دامی است.

وی ادامه داد: با عنایت به تحقق 85 درصدی اهداف برنامه پنجم توسعه در زیر بخش دام، طیور و آبزیان در سال جدید توسعه کمی این واحدها مدنظر نیست و بیشتر تاکید بر گسترش کیفی، بهینه سازی واحدها، تامین سرمایه در گردش، تکمیل زنجیره تولید و ایجاد صنایع تبدیلی در دستور کار قرار دارد.

شیرخانی با بیان اینکه هشت هزار و 500 میلیارد ریال تاکنون برای ایجاد یک هزار و 530 واحد دامداری و مرغداری در استان هزینه شده تصریح کرد: در سال جدید با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته ظرفیت تولید گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های دامی استان به رقم 175 هزار و 850 تن افزایش می‌یابد.




ایسنا

(یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۳) ۱۳:۵۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها