یکشنبه / ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ / ۰۹:۳۹
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۴۶۶۱۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

تعریف ردیف بودجه‌ای راه حلی برای توقف مفت فروشی زعفران

نایب رییس شورای ملی زعفران، تعریف ردیف بودجه‌ای برای زعفران را از راه حل‌های معضلات صادرات این کالا عنوان کرد.

غلامرضا میری، نایب رییس شورای ملی زعفران در خصوص قیمت صادرات زعفران اظهار داشت: هم اینک قیمتی که برای زعفران صادراتی در نظر گرفته می شود یک قیمت کارشناسی شده و با رضایت کشاورزان است که در صورت افزایش این رقم قادر به رقابت در جهان نخواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه قیمت زعفران از ابتدای امسال ده درصد رشد داشته است ادامه داد: این قیمت با نظر کارشناسان، تولیدکنندگان و کشاورزان و سازمان توسعه و تجارت مشخص شده است.

نایب رییس شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه 92 درصد میزان صادرات زعفران ‌کل جهان در اختیار ایران است افزود: کشورهای دیگر هم‌چون افغانستان، چین،کشمیر، مراکش اسپانیا، ایتالیا، هندوستان، و حتی امریکا شروع به کشت زعفران کرده‌اند و ما با افزایش قیمت بازار را به رقبایی که منتظر فرصت هستند واگذار خواهیم کرد.

میری 5 درصد بازار خرده فروشی جهان را مختص ایران دانست و افزود: تنها 7 درصد زعفران ما به صورت بسته‌بندی زیر 10 گرم صادر می شود و ما بقی بین 10 گرم تا 500 گرم متغیر است.

وی ادامه داد: نکته قابل تامل این است که اسپانیا با 700 کیلو گرم تولید زعفران در سال، چیزی در حدود 50 تن صادرات سالانه دارد که این رقم را با بسته‌بندی زعفرانی که از ایران خریداری می‌کند تامین می‌کند.

نایب رییس شورای ملی زعفران تصریح کرد: در بازارهای اروپا زعفران با برند اسپانیا بهتر از نام ایران به فروش می‌رسد و این تغییر رویه و سوق دادن به سمت ایران با توجه به اینکه ما یک کشور در حال توسعه محسوب می‌شویم مشکل است.

میری در پاسخ به این سئوال که برای پیدا کردن جایگاه مناسب زعفران در جهان چه باید کرد گفت: تعیین قیمت خرید زعفران از کشاورزان و همچنین تثبیت قیمت آن در بازار از کارهایی که باید توسط مجلس و اعضای کمیسیون کشاورزی صورت گیرد اما متاسفانه با وجود پیگیری‌هایی که همه ساله از سوی ما شده است مسئولان به دلیل مشغله‌های کاری فرصت رسیدگی به بررسی مسائل مربوط به زعفران را ندارند.

وی با اشاره به اینکه باید برای زعفران ردیف بودجه‌ای تعریف شود افزود: باید از تولیدکننده و صادرکننده حمایت شود و به عنوان مثال هر ساله 50 میلیارد تومان برای صادرکننده در نظر گرفته شود که با این کار هم می‌توان دست دلالان را کوتاه کرد و هم از مفت‌فروشی زعفران در بازارهای جهانی جلوگیری کرد. همچنین این موضوع می تواند به عرضه زعفران به‌صورت بسته‌بندی در بازارهای جهانی کمک کند.

میری با بیان این مطلب که صادرکنندگان به دلیل عدم ثبات قیمت با مشکل روبرو هستند افزود: مشتری که سفارش 5 هزار بسته را به صادرکننده داده است تا زمانی که سفارش او آماده شود 45 روز طول می‌کشد و در این مدت نرخ تغییر می‌کند و صادرکننده که مجبور است با قیمت قبل سفارش را تحویل دهد ضرر می‌کند.







ایلنا

(یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۳) ۰۹:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها