شنبه / ۲۳ فروردین ۱۳۹۳ / ۰۰:۱۹
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۴۶۵۳۹
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس اقتصاد
مهدی جاوید پور، سردبیر اقتصادی فودنا

وضعیت بنزین در شروع مرحله دوم هدفمندی یارانه ها

با تصمیم نهایی دولت برای افزایش 24 درصدی به علاوه پنج درصد عوارض، قیمت نهایی بنزین نیمه یارانه‌ای در فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها‌ معادل لیتری 520 تومان و بنزین آزاد حدود 950 تومان خواهد شد.

از ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از سال 89 قیمت بنزین و حامل‌های انرژی با افزایش قیمت مواجه شد که آخرین تغییر قیمت‌ها از فروردین امسال آغاز شد و قرار است تا زمان اجرای فاز دوم این قانون قیمت نهایی هر محموله اعلام شود. فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها که از ابتدای اردیبهشت‌ماه امسال اجرایی می‌شود در اولین گام خود افزایش 20درصدی قیمت گازمصرفی، آب، بهای گازمایع، نفت کوره و نفت سفید را به همراه داشت که در ابتدای امسال قرعه به نام بهای گاز افتاد و گفته شد این افزایش قیمت از اولین روز بهار در قبوض مشترکان محاسبه می‌شود.

اما بر اساس قیمت‌های فعلی و افزایش احتمالی 24 درصدی قیمت حامل‌های انرژی شامل بنزین، گازوئیل، گاز مصرفی،‌ آب و برق به علاوه عوارض پنج درصدی، قیمت این حامل‌ها برای سال 93 مشخص شد. از این رو، در طول دو ماه گذشته تاکنون به ترتیب قیمت برق با افزایش 24 درصدی، قیمت گاز مشترکان خانگی، بهای گازمایع، نفت کوره و نفت سفید حدود 20درصد افزایش داشت. برخلاف اعلام نشدن قیمت جدید بنزین، گازوئیل و سی.ان.جی توسط دولت، اظهارات روز گذشته معاون اجرایی رئیس‌جمهوری حاکی از آن است که احتمال افزایش 24 درصدی به علاوه پنج درصد عوارض فروش فرآورده‌های نفت برای این سه حامل وجود دارد.

حال با احتساب افزایش 29درصدی (افزایش 24 درصدی به علاوه 5درصد عوارض) قیمت بنزین نیمه یارانه‌ای که در حال حاضر لیتری 400تومان است معادل 521 تومان خواهد شد. همچنین قیمت بنزین سوپر نیمه یارانه‌ای که در حال حاضر با قیمت پایه 500تومان عرضه می‌شود با احتساب افزایش قیمت‌های ذکر شده حدود 650تومان خواهد شد. قیمت بنزین معمولی با قیمت فعلی 700 تومان نیز با احتساب افزایش قیمت‌ها حدود 910 تومان می‌رسد و این در حالی است که از زمان اعلام اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اعمال قیمت بنزین آزاد تا 1000 تومان نیز به گوش می‌رسید که طی مدت اخیر اکثر مسوولان از مردم خواسته‌اند از شایعات پرهیز کنند.

بر اساس محاسبات صورت گرفته از افزایش قیمت حامل‌های انرژی، قیمت بنزین سوپر آزاد که در حال حاضر حدود800 تومان عرضه می‌شود، با احتساب افزایش قیمت‌ها بیش از 1000 تومان می‌رسد. این درحالی است که روز گذشته معاون اجرایی رئیس‌جمهور درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی اظهار کرد که هنوز درباره تک نرخی و یا دو نرخی شدن قیمت بنزین جمع‌بندی نهایی صورت نگرفته است اما در صورت تک نرخی شدن، آنچه در کارت سوخت افراد موجود است، همچنان معتبر خواهد بود.

محمد شریعتمداری همچنین زمان نهایی اعلام قیمت بنزین را پس از ثبت‌نام افراد از طریق فرم‌های خوداظهاری عنوان کرد و گفت که که در اواخر فروردین‌ماه قیمت نهایی بنزین اعلام می‌شود. با توجه به افزایش 24 درصدی قیمت حامل‌های انرژی در راستای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به نظر می‌رسد قیمت گازوئیل نیمه‌ یارانه‌ای با قیمت فعلی 150 تومان حدود 200 تومان خواهد بود. همچنین قیمت گازوئیل آزاد با قیمت فعلی 350 تومان با افزایش 24 درصدی و پنج درصد عوارض حدود 450 تومان می‌رسد. اما قیمت CNG که در حال حاضر با مبلغ 400 تومان عرضه می‌شود، با این افزایش قیمت‌ها حدود 521 تومان خواهد رسید

(شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۳) ۰۰:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها