جمعه / ۲۲ فروردین ۱۳۹۳ / ۲۳:۵۳
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۴۶۵۲۲
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس تغذیه و سلامتی
اصلاح سبک زندگی در عرصه تغذیه

تغییر الگوی غذایی ایرانیان با مصرف غذای آماده

دانشیار دانشکده علوم پزشکی اصفهان گفت: مصرف غذاهای آماده در بروز بیماری‌های قلبی نقش عمده‌ای را ایفا می‌کند و بیماری‌های قلبی – عروقی به عنوان یکی از عوامل مهم مرگ در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته است.

مرتضی صفوی دانشیار دانشکده علوم پزشکی اصفهان درباره تازه های رژیم درمانی در بیماری های قلبی – عروقی، اظهار داشت: مصرف غذاهای آماده در بروز بیماری‌های قلبی نقش عمده‌ای را ایفا می‌کند و بیماری‌های قلبی – عروقی به عنوان یکی از عوامل مهم مرگ در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته است.
به گفته وی رابطه مثبت بین چربی رژیم غذایی خصوصاً مصرف چربی اشباع و خطر بروز بیماری‌های قلبی – عروقی وجود دارد که این رابطه ناشی از افزایش کلسترول خون در اثر مصرف چربی اشباع شده است.
صفوی عنوان کرد: بنابراین چاقی با دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی – عروقی و فشار خون ارتباط دارد همچنین مصرف زیاد چربی به ویژه چربی اشباع شده و چاقی، حاصل عدم تعادل بین کالری دریافتی و انرژی مصرفی در بدن است.
وی با اشاره به اینکه عوامل خطر بیماری‌های قلبی – عروقی که می‌توانند در میزان LDL کلسترول تأثیر گذار باشند، ادامه داد:  سن مردان بالای 45 و زنان بالای 55 سال (یا یائسگی و عدم دریافت استروژن)، سابقه فامیلی بیماری زودرس قلبی – عروقی، سیگار، پرفشاری خون، دیابت، کاهش HDL (کمتر از 40 میلی گرم درصد میلی لیتر) از عوامل بروز بیماری‌های قلبی است.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: چربی رژیم غذایی از اتصال اسیدهای چرب به مولکول گلیسرول به دست می آیند و بیشترین چگالی انرژی را دارد و هر گرم آن 9 کیلوکالری انرژی تولید می‌کند بنابراین غذاهای پرچربی پر کالری هم هستند و کاهش چربی دریافتی و انجام ورزش به کاهش وزن کمک می‌کند.

صفوی ادامه داد: چربی‌های اشباع  از اسیدهای چربی تشکیل شده که پیوند دوگانه ندارند به استثناء روغن نارگیل و نخل و بقیه در دمای اتاق جامد هستند و از منابع حیوانی حاصل می‌شوند همچنین کره، غذاهای آماده، سوسیس، بیشتر پنیرها و شیر کامل یا بیش از دو و نیم درصد چربی دارای چربی اشباع هستند که باعث افزایش کلسترول LDL و تصلب شرائین می‌شوند.





تسنیم 

(جمعه ۲۲ فروردین ۱۳۹۳) ۲۳:۵۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها