جمعه / ۸ فروردین ۱۳۹۳ / ۱۷:۱۳
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۴۶۲۶۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

مصرف آجیل جوانی و سلامت قلب را تضمین می‌کند

یک کارشناس تغذیه در کردستان، با اشاره به اینکه آجیل منبع سرشاری از پروتئین، آهن، روی، کلسیم، پتاسیم، سلنیوم، اسید لینولنیک و بسیاری دیگر از مواد معدنی و ویتامین‌های آنتی اکسیدان است، گفت: آجیل‌ها بدون کلسترل و چربي‌های امگا 3 بوده و در جلوگیری از پیری زودرس و همچنین ایجاد لخته‌های خون و بیماری‌های قلبی عروقی مفید هستند.

بیان زارعیان ، با اشاره به اینکه مصرف آجیل، مغزها و دانه‌های روغنی در ایام عید به یک روال عادی مبدل می‌شود، اظهار کرد: آجیل منبع سرشاری از پروتئین، آهن، روی، کلسیم، پتاسیم، سلنیوم، اسید لینولنیک و بسیاری دیگر از مواد معدنی و ویتامین‌های آنتی اکسیدان است.

وی افزود: چربی موجود در آجیل از نوع چربی اشباع نشده است که کلسترول خون را پایین می‌آورد و خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد.

این کارشناس تغذیه با اعلام اینکه آجیل حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که امکان ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد، گفت: این آنتی‌اکسیدان‌ها از اکسید شدن و تخریب سلول‌ها و بروز بیماری‌های مختلف جلوگیری می‌کند.

به گفته وی وجود چربی‌های متراکم در انواع آجیل در افزایش وزن و بروز چاقی مؤثر است، لذا به افراد لاغر توصیه می‌شود که آجیل را در میان وعده‌های خود مصرف کنند.

زارعیان آجیل خام را بهترین نوع آجیل دانست و تصریح کرد: چربی‌ها و برخی مواد مغذی موجود در آجیل مانند ویتامین‌های A و E محلول در چربی به وسیله بو دادن یا افزایش نمک از دست می‌رود.

وی با بیان اینکه مصرف روزانه حداقل 10 عدد آجیل، میزان ابتلا به سرطان‌های پروستات، ریه و روده را کاهش می‌دهد، اعلام کرد: مصرف آجیل از پیشرفت سرطان سینه در زنان و بروز مشکلات پروستات در مردان و همچنین در ایجاد تعادل در عملکرد ماهیچه‌ها و اعصاب مفید است.

زارعیان مصرف آجیل را برای حفظ سلامت پوست و ایجاد تعادل هورمونی مفید دانست.

این کارشناس تغذیه مشکل اصلی آجیل‌های کهنه را قارچ آفلاتوکسین بر سطح دانه‌ها و مغزها اعلام و اظهار کرد: قارچ آفلاتوکسین موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن، صدمات کبدی و در نهایت سرطان کبد و همچنین بروز ناهنجاری‌های جنینی، جهش‌زایی و انحراف کروموزوم‌ها می‌شود.

وی توصیه کرد: مصرف کنندگان باید توجه داشته باشند که آجیل‌های بو داده فسادپذیرند و بو دادن آجیل، طعم کهنگی آن را پنهان می‌کند، لذا باید مغزها را به صورت خام خریداری کنند و هر بار به مقدار مصرف آن را بو دهند.

زارعیان در پایان با تأکید بر اینکه باید از مصرف مغزهای آجیل سوراخ دار، سیاه شده، براق و کهنه خود داری کرد، یادآور شد: آجیل خام تا یک سال قابل نگهداری است، اما بعد از تفت دادن امکان آلودگی آن بسیار بالا می‌رود، لذا باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن مصرف شود.

 

 

 

ایسنا

(جمعه ۸ فروردین ۱۳۹۳) ۱۷:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها