پنج شنبه / ۷ فروردین ۱۳۹۳ / ۲۲:۰۸
سرویس : اخبار شرکتهای غذایی بورس
کد خبر : ۴۶۲۵۷
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس اخبار شرکتهای غذایی بورس
شکلات های تبلیغاتی، نشان دهنده ی جایگاه عالی شکلات است

هدیه های پوست انداخته تجاری با مزه ی شکلاتی

در دیرباز که هدیه های نوروزی یا مناسبتی، رسم رفاقت ها و شادباش ها بود، زینت بخش منازل در کنار تمام پذیرایی ها، آب نبات هایی بود که گاها پذیرایی می شد و گاها عیدی داده می شد و چه لبخند و شادی ای در پس این هدیه ها بود.

تاریخچه ای از زمانی نه چندان دور که هنوز در خاطره هامان می چرخد، این شروعی است بر اتفاق های نو که در این مجال با هم مرور می کنیم:

قنادی ها که خود سازندگان شکلات های تخته ای و ... در محل کار خود بودند جزء لاینفک تاریخ شکلات و شکلات سازی در ایران می باشند.

این قنادها شکلات های دست سازی را عرضه می کردند که امروز عنوان "شکلات دست ساز" با تکنیک های نوین و مواد اولیه های خاص به گران قیمت ترین محصول شکلاتی در دنیا و به تازگی در ایران تبدیل شده است.

آب نبات و تافی پیشینه ای است که به شکلات رسیده و شکلاتی که دنیا را در تسخیر خود قرار داده است.

تولید و مصرف شکلات در ایران نیز همچون بسیاری از کشورها سابقه‌ای چندان طولانی ندارد. اولین کارخانه شکلات سازی در ایران حدود ۶۰ سال پیش توسط دو برادر مهاجر روسی در تبریز راه اندازی شد. محصول این کارخانه تا مدتها فقط آب نبات و تافی برای بچه‌ها بود. این کارخانه و کارخانه‌های متعددی که بعد از آن بوجود آمدند، بتدریج دامنه فعالیت خود را گسترش دادند و انواع دیگری از محصولات را تولید کردند. در دهه‌های اخیر این شرکت‌ها بطرف تولید شکلات‌های تخته‌ای و لقمه‌ای در قالب مجلسی حرکت کرده‌اند. بطوری که امروزه انواع تافی، کارامل، کرم کاکائو، کارولین و شکلات‌های مغزدار، فانتزی، تیره و روشن در اشال مختلف با بسته بندی‌های مناسب تولید می‌کنند که از فن آوری پیشرفته در زمینه استفاده از دانه‌های روغنی کاکائو برخوردارند و برخی از آن‌ها در سال‌های اخیر به عنوان واحدهای تولید کننده یا صادر کنند نمونه انتخاب شده و جوایزی هم دریافت داشته‌اند.

امروزه نزدیک به ۱۰۰۰ واحد صنعتی در ایران فعالیت دارند. اما حجم تولید آن‌ها حدود ۵۰ درصد ظرفیت آن‌هاست و حدود ۲۰ درصد از آنچه تولید می‌کنند به خارج صادر می‌شود.صادرات شکلات ایرانی در دهه اخیر افزایش چشم گیری نیز داشته‌است

امروز شکلات های مختلف با تکنولوژی های پیشرفته، رقابتی را فراهم کرده است که از منازل، محل کارها و میهمانی ها گذشته و در نوع لوکس و خاص به هدیه هایی تبدیل شده است که نظر سنجی ها حکایت می کند که گزینه اول هدیه در مناسبت های مختلف مردم امروزی می باشد.

کریسمس، ولنتاین، عید نوروز و ... شکلات همه جا هست.

آری شکلات اینبار از حضور عیدانه، و هدیه های ولنتاین هم گذشت و در تسخیری چشمگیر به سفارش های اختصاصی شرکت های تجاری از کارخانجات شکلات سازی و شرکت های تبلیغاتی درآمده است.

اما خیلی از سازندگان شکلات در سفارش های پایین نمی توانند، شکلاتی تبلیغاتی را تولید نمایند، از این رو شرکت های تبلیغاتی دست بکار شدند و امروز در جهان و ایران، با سفارش هایی محدود در حال تولید شکلات تبلیغاتی هستند.

البته لازم بذکر است ماشین سازهای ایرانی به تولید ماشین آلات شکلات سازی با مقیاس کوچک آزمایشگاهی دست پیدا کرده اند، که لزوم داشتن آن برای آزمایشگاه ها و تحقیقات آزمایشگاهی جهت خلق طعم های نو برای کارخانجات الزامی می باشد اما متاسفانه از این قبیل ماشین آلات در کارخانجات حتی برای تحقیقات آزمایشگاهی و یا کاربردهای متعدد خبری نیست، از این رو شرکت های تبلیغاتی به این سو رو آورده اند تا دنیای تبلیغات را شکلاتی کنند.

سررسید، کارت تبریک و هدیه هایی که انتظار آن را داریم جای خود را به بسته بندی های شکلاتی داده است در زمان لذت بردن از یک تکه شکلات یاد برندی را تداعی می کند که نام و یا نماد تجاری اش روی شکلات ثبت شده است.

امروز سفارش درج آرم برندهای معروف بر روی شکلات حاکی از آن است که شکلات جایگاه ویژه ای در نزد مردم جهان دارد.

شکلات تبلیغاتی بیمه

تبلیغات یکی از پر مخاطب ترین صنعتی است که نمی توان نقش و اهمیت آن را در لایه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و یا اقتصادی جوامع نادیده گرفت. با کمی دقت در پیرامون خود، منزل، محل کار و یا محیط اطرافمان آثار و نشانه های این صنعت عظیم کاملا به چشم می خورد و به قدرت می توان گفت: شکلات تبلیغاتی (که یکی از مناسب ترین و شیک ترین هدایای تبلیغاتی در بین کشورهای اروپایی و آمریکایی می باشد) تا کنون در ایران بصورت هدایای تبلیغاتی با این حجم و با این شیوه عرضه نشده است ، که در حال اشاعه و انجام می باشد.

پس در صورت دریافت شکلات و یا جعبه ی شیک شکلاتی با یک برند تجاری غیر شکلاتی تعجب نکنید!

 

علی اکبر علیان نژادی - مدیر مسئول فودنا

منتشر شده در نشریه شهد شماره 22

(پنج شنبه ۷ فروردین ۱۳۹۳) ۲۲:۰۸
مجتبی هراتی
۱۳۹۵/۰۱/۰۳ Iran
5
0
0

سلام لطفا آدرس دفتر مرکزی تون رو اعلام فرمایید تا حضورا نشستی داشته باشیم.


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها