دوشنبه / ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۰:۲۹
سرویس : اخبار شرکتهای غذایی بورس
کد خبر : ۴۶۱۵۲
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس اخبار شرکتهای غذایی بورس

بررسی بازار بورس و هفته پردلهره

بازار سهام هفته پر‌دلهره‌ای را با نوسانات عجیب تجربه کرد. راهکار بورس برای کنترل شرایط موجود، ضوابط معاملاتی جدیدی بود که فروش سهام را محدود می‌کرد. بر اساس این دستورالعمل، حداکثر حجم سفارش‌های فروش وارده توسط هر کد معاملاتی در هر نماد معادل دو درصد حجم مبنا یا 50 هزار سهم است ولی در نیم ساعت پایانی بازار سقف برداشته می‌شود و خرید و فروش بر مبنای قیمت پایانی ساعت 12 صورت می‌گیرد.

 این دستورالعمل در اجرا کمی سهامداران را سردرگم و به دلیل محدودیت در فروش، خریدهای گسترده را نیز محدود کرد ولی توانست رفتارهای هیجانی سهامداران و شاخص را کنترل کند. در هفته گذشته سهامداران به دلیل بررسی بودجه در مجلس، محافظه‌کارتر شدند. ایراد شورای نگهبان به نحوه تعیین نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها، سبب ورود دوباره این موضوع به صحن علنی مجلس شد و نمایندگان مردم، نرخ خوراک را 13 سنت مصوب کردند. هرچند این نرخ انتظارات سرمایه‌گذاران را برآورده نکرد اما بالاخره بعد از یک سال و نیم سایه ابهامات از سر این صنعت برداشته شد. هلدینگ خلیج فارس، نخستین شرکتی بود که شفاف‌سازی و اعلام کرد افزایش نرخ خوراک گاز تاثیری بر پیش‌بینی سود شرکت ندارد. 97 درصد از شرکت‌های سرمایه‌پذیر هلدینگ خلیج فارس، خوراک مایع استفاده می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد پتروشیمی مارون و شاراک هم از این افزایش نرخ تاثیر نمی‌پذیرند. در گروه پتروشیمی، بازگشایی نمادها موکول به ارائه گزارش شفاف‌سازی شرکت‌ها شده است. در این گروه نفت و گاز پارسیان 10 اسفندماه به مجمع می‌رود. این شرکت 204 تومان سود محقق کرده و احتمال تقسیم سود حداکثری را دارد. 14 نماد بازار پایه هم از این هفته به بازار توافقی منتقل می‌شوند. این خبر سبب شد در آخرین روز معاملاتی در بازار پایه صف فروش تشکیل شود. یکی از اتفاقات خوب در بازار، ارائه گزارش مالی مناسب شرکت‌ها بود که سبب تقویت تقاضا در بازار شد و شاخص را تا نزدیکی 81 هزار واحد بالا برد؛ لذا بعد از مدت‌ها ریزش، شاخص با 1850 واحد افزایش به سطح 80986 واحد رسید. محدوده‌ای که به اعتقاد تحلیلگران تکنیکی در صورت عبور از سطوح فعلی می‌تواند تا 84400 واحد نیز افزایش یابد. در بین صنایع بورسی، بیشترین بازده از آن منسوجات با 12 درصد رشد بود. بعد از آن سایر واسطه‌گری مالی با 3/8 و استخراج زغال‌سنگ با 5/7 درصد، قرار گرفتند. یکی از دلایل رشد تقاضا در بازار سهام که در روزهای پایانی معاملات شکل گرفت، گزارش‌های خوب شرکت‌ها و بازگشایی نمادها بود. نماد همراه بعد از اعلام پیش‌بینی سود سال مالی 92 به بازار بازگشت و 5800 تومان قیمت گرفت و بعد از آن اخابر هم با صف خرید همراه شد. در گروه دارو پیش‌بینی سود بیشتر شرکت‌ها با رشد‌های قابل توجه همراه بود که سبب شد بازار به گروه دارویی متمایل شود. سبحان 38 درصد، درازک 14 درصد، دزهراوی 17 درصد و دسبحا 19 درصد پیش‌بینی سودشان را برای سال آینده افزایش دادند. گروه پالایش هم، با گزارش مالی شتران جان تازه‌ای گرفت. پالایش نفت تهران پیش‌بینی سود سال آتی را با 11 درصد رشد اعلام کرده و دلیل آن افزایش نرخ تسعیر ارز به 2650 تومان است. صنعت پالایشگاه مدت‌ها کاهش قیمت را متحمل شده و شاید جزو معدود گروه‌هایی باشد که نسبت قیمت بر درآمد آن نسبت به ابتدای سال کاهشی است. در گروه رایانه نیز، اعلام پیش‌بینی سود مفاخر با رشد 107 درصدی برای سال آینده و توقف نماد رانفور بازار را به این گروه خوش‌بین کرد. البته گروه رایانه یکی از کم‌ریسک‌ترین گروه‌های بازار است. در گروه مخابرات، مدیرعامل شرکت گفته است با رفع تحریم‌های مخابراتی، شبکه‌های مخابراتی توسعه می‌یابد و از طرف دیگر با رشد سود همراه اول، احتمالاً اخابر نیز با رشد سود همراه خواهد شد.

تورم - شاخص مالی  

در گروه بانکی، زمزمه‌های افزایش سود در کنار شرایط بنیادی خوب شرکت‌ها سبب شده توجه‌ها به این گروه جلب شود. این در حالی است که تحلیلگران تکنیکی کمی نسبت به الگوهای شکل‌گرفته مردد هستند. گروه سیمان جزو معدود گروه‌هایی بود که گزارش‌های چندان خوبی به بازار اعلام نکرده است. اجرای هدفمندی یارانه‌ها و اثرات آن بر این گروه، کمی سرمایه‌گذاران را با تردید همراه ساخته است. بازار سهام در فصل گزارش‌ها قرار دارد و شرکت‌هایی که سال مالی آنها 20 اسفند است، موظف هستند پیش‌بینی آتی خود را حداکثر یک ماه قبل از پایان سال مالی به بازار ارائه کنند.

بنابراین شرایط بازار این روزها کاملاً بستگی به گزارش شرکت‌ها دارد و در روزهای آتی شاهد موجی از توقف و بازگشایی نمادها خواهیم بود. در شرایط فعلی شاخص در محدوده حساسی است و مادامی که بالای سطح 80760 قرار دارد، می‌توان به رشد شاخص امیدوار بود ولی شکست سطح 79 هزار واحد سیگنال بدی برای بازار است. قیمت‌ها طی ماه اخیر اصلاح زیادی داشته است. اصرار یا اجبار برخی فروشنده‌ها سبب شده برخی سهام آنقدر کاهش یابند تا به کمتر از ارزش ذاتی معمله شوند که نباید در این خصوص دچار اشتباه شد و سهام را نامناسب تلقی کرد. به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود با تحلیل اقدام به خرید و فروش کنند و به دنبال سهامی باشند که از شرایط بنیادی خوبی برخوردار باشد و نسبت قیمت بر درآمد آن پایین باشد. طرح توسعه شرکت‌ها گزینه مهمی در انتخاب سهم محسوب می‌شود و می‌تواند چشم‌انداز مثبتی برای آینده سهم ترسیم کند.


مهدی جاوید پور

مهدی جاویدپور، سردبیر اقتصادی فودنا

 

(دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۲) ۱۰:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها