دوشنبه / ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ / ۰۹:۳۵
سرویس : اخبار شرکتهای غذایی بورس
کد خبر : ۴۶۱۴۸
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس اخبار شرکتهای غذایی بورس
مهدی جاوید پور، سردبیر اقتصادی فودنا

مالیات بورس کالا ... !!!

اوایل امسال انجمن فولاد، اتحادیه‌ کشوری آهن و فولاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری هم از طرح بازار هوشمند آهن‌آلات (بها) رونمایی کردند. موسسان این طرح، هدف از تشکیل این بازار را انجام معاملات خرد فولاد دانسته‌اند و معتقدند از آنجایی که همه شرکت‌های تولیدکننده فولاد نمی‌توانند در بورس کالا به عرضه محصولات خود بپردازند از این رو باید بازار هوشمندی شکل می‌گرفت تا تولیدکنندگان کوچک‌تر، از طریق آن بازار شفاف به عرضه محصولات خود بپردازند.

اوایل امسال انجمن فولاد، اتحادیه‌ کشوری آهن و فولاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری هم از طرح بازار هوشمند آهن‌آلات (بها) رونمایی کردند. موسسان این طرح، هدف از تشکیل این بازار را انجام معاملات خرد فولاد دانسته‌اند و معتقدند از آنجایی که همه شرکت‌های تولیدکننده فولاد نمی‌توانند در بورس کالا به عرضه محصولات خود بپردازند از این رو باید بازار هوشمندی شکل می‌گرفت تا تولیدکنندگان کوچک‌تر، از طریق آن بازار شفاف به عرضه محصولات خود بپردازند. از طرف دیگر متقاضیان نیز بتوانند دسترسی بیشتری به اطلاعات بازار داشته باشند. بنابراین بها یا همان بازار هوشمند آهن را می‌توان روان‌ساز خوبی دانست که محل عرضه خوبی برای محصولات فولادی از فولاد خام تا مقاطع فولادی باشد. در همان بدو تاسیس بها صحبت‌هایی مبنی بر رقابت بین بها و بورس کالا مطرح شد که موسسان بها آن را رد کردند. به اعتقاد آنها بورس کالا، بازاری است تا شرکت‌های بزرگی چون فولاد مبارکه، ذوب آهن و فولاد اهواز بتوانند عرضه‌های کلان خود را به فروش برسانند و تشریفات قانونی را بورس کالا برایشان انجام دهد و بسیاری از مشکلات تولیدکننده را برطرف می‌کنند. از طرف دیگر در پروژه‌های دولتی نیز که باید پیمانکاران بزرگ از طریق مناقصه اقدام به خرید کلان فولاد کنند خرید از بورس کالا جایگزین برگزاری مناقصات می‌شود. بنابراین وقتی نیازی به برگزاری مناقصه نیست یا تولیدکننده تناژ بالایی ندارد که در حد بورس باشد از این رو می‌توانند از بازار هوشمند آهن و فولاد استفاده کنند که می‌تواند مکملی برای بورس کالا باشد. البته با بررسی عملکرد تقریباً یک‌ساله بها متوجه می‌شویم این بازار نتوانسته است در بین فعالان بازار و کسبه جایی برای خود باز کند. شاید یکی از عوامل این عدم موفقیت همزمانی افتتاح این بازار با رکود بازار فولاد در کشور باشد. اما به نظر می‌رسد کلید حل مشکلات بازارهایی مانند بازار بها تناسبی کردن مالیات باشد. در بازار سنتی آهن و فولاد اکثر کسبه و تجار به صورت غیررسمی به انجام معامله می‌پردازند تا از پرداخت مالیات شانه خالی کنند. البته به نظر می‌رسد میزان مالیات دریافتی نیز با واقعیت‌های این صنف هم‌خوانی نداشته چرا که بعضاً میزان مالیات پرداختی از سود معاملات بالاتر است. به همین دلیل اکثر کسبه با بستن دفاتر تجاری خود در بازار تهران، در یک واحد مسکونی و به صورت غیررسمی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. حال چگونه این تجار و کسبه قرار است در یک بازار کاملاً رسمی به نام بها که تمام فعالیت‌های تجاری‌شان توسط اداره‌ امور مالیاتی رصد می‌شود فعالیت کنند! بورس کالا نیز امسال دست روی دست نگذاشت و با طراحی ابزارهای مالی جدید ابتدا سعی در حفظ بازار و در مرحله بعد گسترش بازار خود دارند. آخرین دستاورد بورس کالا را می‌توان قرارداد سلف موازی استاندارد میلگرد دانست. در این قرارداد سعی شده مشکلات قراردادهای سلف برطرف شود. در این قرارداد افراد حقیقی هم می‌توانند فعالیت کنند و از طرفی حداقل حجم خرید در این قرارداد 22تن است. از آنجایی که بورس کالا نسبت به بازارهایی مانند بها از اعتبار و انسجام بیشتری برخوردار است به نظر می‌رسد بازار بها با مشکلات جدی‌تری روبه‌رو خواهد شد.

هفته‌ گذشته عده‌ای از فعالان حوزه‌ صنعت و معدن نسبت به سهم صنعت و معدن در بودجه 93 ابراز نارضایتی کردند. در همین راستا مهدی کرباسیان در خصوص وضعیت بودجه سال ۹۳ ایمیدرو گفت: هم‌اکنون نگران بودجه ۹۳ برای ایمیدرو هستیم؛ این در حالی است که این سازمان توسعه‌ای به منظور اجرا و توسعه طرح‌های معدن و صنایع معدنی، تقاضای دریافت پنج میلیارد دلار وام از صندوق توسعه ملی را داشته است تا بتواند کار منفصل انجام دهد.

وی تصریح کرد: چنانچه بخواهیم در حوزه معدن و صنایع معدنی فعالیت مطلوبی داشته باشیم، به طور قطع باید از نظر بودجه‌ای حمایت لازم صورت گیرد، چرا که این بخش از جمله بخش‌های زودبازده و اشتغال‌زاست.

هفته گذشته شمش آلومینیوم با اقبال خوب بازار روبه‌رو شد به گونه‌ای که در اکثر نمادها شاهد افزایش قیمت 7 درصدی شمش آلومینیوم بودیم. همزمان با افزایش قیمت اونس، تقاضا برای خرید شمش طلا نیز افزایش داشت و طی هفته گذشته 3 لات شمش طلا به فروش رسید. در گروه فولاد تنها شرکت فولاد مبارکه و ذوب‌آهن اصفهان موفق به فروش محصولات خود شدند. شرکت ملی مس نیز انواع مس و مس کاتد را به فروش رساند علاوه بر آن 2 لات کنسانتره فلزات گرانبها و 11 لات کنسانتره سولفور مولیبیدن نیز داد و ستد شد.

هفته‌ گذشته مصوبه نرخ حداقلی 15سنت برای خوراک گاز واحدهای پتروشیمی که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود برای تایید به شورای نگهبان فرستاده شد. همزمان با این موضوع مخالفان این طرح و حتی انجمن‌های بورسی نیز با تهیه نامه و فرستادن آن برای شورای نگهبان سعی در ابطال این مصوبه داشتند که هنوز شورای نگهبان پاسخی در این مورد ارائه نداده است. در صورت تصویب نهایی این قانون به نظر می‌رسد قیمت محصولات پتروشیمی و حداقل محصولات تولیدی در واحدهای پتروشیمی که با خوراک گاز فعالیت می‌کنند با افزایش روبه‌رو شود هرچند که عده‌ای مخالف این امر هستند و اعتقادی به افزایش قیمت‌ها ندارند. هفته گذشته گروه پلیمرها مانند همیشه پیشتاز بازار بود و به دنبال آن گروه قیر نیز از رونق برخوردار بود.

  هفته‌ گذشته رینگ کشاورزی تنها شاهد معامله‌ گندم دروم لرستان و آذربایجان غربی بود و دیگر عرضه‌های انجام‌شده مانند شکر سفید، داد و‌ستد نشد.

(دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۲) ۰۹:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها