شنبه / ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ / ۰۹:۵۶
سرویس : اخبار شرکتهای غذایی بورس
کد خبر : ۴۶۰۷۷
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس اخبار شرکتهای غذایی بورس
تاجران

قطار اقتصاد و نگرانی های سرنشینان جوان

متاسفانه بخش دولتی از پویایی کافی برخوردار نبوده و از ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان باز مانده است. این مشکل ممکن است با گذشت زمان به معضل ریشه دارتری بدل شود و نسلی را با یاس و دلزدگی روبرو سازد.

چنین روندی به عقیم ماند ظرفیت های درازمدت کشور خواهد انجامید. همکنون یک سوم جمعیت ایران را جوانان 15 تا 29 سال تشکیل می دهند و در واقع کشور ما یکی از جوانترین جمعیت ها را در خاورمیانه دارد. اما متاسفانه نرخ بیکاری جوانان اکنون حدود 25 درصد است که بیش از دو برابر نرخ کلی بیکاری کشور است. دکتر روحانی هشدار داد طی چهار سال آینده، چهار و نیم میلیون فارغ التحصیل دانشگاه ها بیکار خواهند بود.

طی سال های اخیر، بخش های مختلف اقتصاد کشور نتوانسته اند فرصت های شغلی چندانی ایجاد کنند. علت اصلی این امر تحریم ها بوده که مانع از حضور فعال شرکت های ایرانی در اقتصاد جهانی شده است. باید توجه داشت که بوجه دولت چندان امکان ایجاد فرصت های شغلی جدید را در بخش دولتی نمی دهد و به همین علت دکتر روحانی باید به احیاء بخش خصوصی بپردازد. تلاش ها در این راستا می تواند بخش خصوصی را به موتور محرکۀ اشتغال زایی در کشور بدل کند. در نشست مجمع جهانی اقتصاد در سوئیس، دکتر روحانی از سرمایه گذاران غربی خواست تا در پی توافق ژنو همکاری های خود را با بخش خصوصی کشور آغاز کنند. به جرات می توان گفت که بسیاری از شرکت های خارجی مشتاق تجارت با ما هستند و اگر محدودیت های تجاری ناشی از تحریم ها رفع شود با کمال میل با بخش خصوصی ما همکاری خواهند کرد و در ایران سرمایه گذاری خواهند نمود. 

اظهارات دکتر روحانی در خصوص تعهد دولت به حل مشکل بیکاری و مسکن، سطح سقف انتظارات جوانان را بالا برده است. در این راستا مقام های کشور باید توجه داشته باشد که تلاش های دولت باید بر تقویت بخش خصوصی متمرکز باشد تا اشتغال زایی روند معقول وموثری داشته باشد. دکتر روحانی و هئیت دولت دریافته اند که ساخت و ساز در بخش مسکن می تواند به طور بالقوه نیروی محرکه کل اقتصاد باشد. در همین راستا دولت تلاش داشته تا سیاست هایی را پیش ببرد که به تسهیل دسترسی به مسکن بیانجامد. ریاست جمهوری و شورای پول و اعتبار با افزایش سقف وام به زوج های جوان موافقت کرده اند. در ضمن عباس آخوندی، وزیر راه و شهر سازی از اجرای طرح جدیدی در سال آینده خبر داده که به خانه دار شدن جوانان کمک خواهد کرد. هر چند این اقدامات مثبت است، ولی  ممکن است برای تاثیرگذاری این برنامه ها، سال ها وقت لازم باشد. در ضمن این برنامه ها ممکن است توان لازم را برای رفع مشکل بیکاری نداشته باشند.

یکی از دلایلی که جوانان از دکتر روحانی حمایت کردند آن بود که معتقد بودند ایشان می تواند وضعیت اقتصادی کشور را بهبود بخشد. واضح است که اشتغال زایی برای جوانان یکی از مهمترین گام ها برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور است. در این راستا، ایجاد شغل هایی که نیازمند تجربۀ حرفه ای نباشد از اهمیت زیادی برخوردار است. چنین فرصت هایی به جوانان فارغ التحصیل دبیرستان ها و دانشگاه ها امکان خواهد داد تا در حین کار، تجربیات و مهارت های شغلی لازم را بدست آورند و با فرهنگ و اخلاق حرفه ای مناسب خو بگیرند. در مقابل اگر مشکل بیکاری جوانان مقفول بماند، در درازمدت این نسل خسته و ناامید خواهد شد و از تجربیات و مهارت های لازم برای به حرکت در آورند چرخ اقتصاد بی بهره خواهد ماند.

تاجران


(شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲) ۰۹:۵۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها