پنج شنبه / ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ / ۰۹:۳۹
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۴۶۰۳۲
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس اقتصاد

روزنامه امروز دنیای اقتصاد در یک نگاه

روزنامه دنیای اقتصاد روز پنجشنبه به موضوع های «خروج بورس از حالت اضطرار» و «موانع بلندتر در مسیر چشم انداز» پرداخت.

روزنامه دنیای اقتصاد تیتر نخست را به موضوع خروج بورس از حالت اضطرار اختصاص داد و نوشت: پس از گذشت حدود یک ماه از تصویب محدودیت های فروش در بورس، بالاخره این محدودیت ها قرار است از روز شنبه برداشته شوند. این در حالی است که انتشار این خبر دیروز باعث شد تغییرات منفی بورس متوقف شده و اگرچه رشد چندانی ثبت نشد؛ اما لااقل امید به بهبود بازار در واپسین روزهای سال 92 شکل گرفت. امیدی که به پیش بینی مسوولان و فعالان بازار به روند نزولی بورس بعد از 70 روز پایان داد و به این ترتیب شاخص در رقم76هزارو583واحد تثبیت شد. این در حالی است که بررسی های «دنیای اقتصاد» حکایت از آن دارد که میانگین روند کاهشی روزانه بازار طی دوره پیش از محدودیت ها معادل 4/0 درصد و طی دوره یک ماهه گذشته 18/0 درصد بوده است. بر این اساس باید گفت این محدودیت ها اگرچه از ریزش بیشتر شاخص جلوگیری کرد، اما جریان بازار را دستخوش تغییرات منفی کرده و به ضعف روند خریدوفروش سهام منجر شد.

 

موانع بلندتر در مسیر چشم انداز تیتر دیگر این روزنامه است. سخنگوی دولت اعلام کرد که «برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز به رشد سرمایه گذاری 14 درصدی و رشد اقتصادی 5/11 درصدی نیاز داریم.» محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت که دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت به همراه وزرای ارشاد و صنعت به میان خبرنگاران آمده بود، با اشاره به گزارش هفته گذشته وزیر اقتصاد به مجلس خبرگان درباره وضعیت اقتصادی کشور، روایتی جدید از راه دشوار رسیدن به اهداف سند چشم انداز توسعه ارائه کرد.

 

روزنامه دنیای اقتصاد به موضوع دو پیام رشد نقدینگی 10 ماه اول پرداخت و نوشت: آمارهای منتشرشده از رشد 7/21 درصدی «نقدینگی» در 10 ماه نخست سال جاری، نشان از دو پیام ویژه این رقم دارد: «رشد درون زای نقدینگی» و «سالم سازی رشد نقدینگی». بررسی این آمارها نشان می دهد برخلاف رویه سال های پیش که عامل اصلی رشد نقدینگی، رشد اجزای پایه پولی نظیر «بدهی دولت به بانک مرکزی و بدهی بانک ها به بانک مرکزی» بود؛ بخش عمده رشد نقدینگی، از رشد 6/19درصدی «ضریب فزاینده پولی» حاصل شده است.

 

بازار مسکن نیمه تعطیل شد، تیتر دیگر روزنامه است. کندی در معاملات مسکن طی روزهای اخیر، تندی در رکود را با خود به همراه آورده و باعث شده حجم خرید و فروش آپارتمان در سراسر کشور طی هفته ای که گذشت 50 درصد نسبت به نیمه اول اسفند کاهش پیدا کند. مشاوران املاک با بیان اینکه در تهران نرخ افت معاملات از نصف هم بیشتر است، اعلام کردند: در روزهای باقیمانده از سال92، بازار با افت بیشتر، عملا به پیشواز تعطیلات می رود. انتظار متقاضیان از وضع قیمت مسکن در سال 93 در رکود موجود نقش دارد.

 

روزنامه دنیای اقتصاد عنوان طرح جدید مسکن تا دو ماه آینده را بازتاب داد و نوشت: عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: وزیر راه و شهرسازی به نمایندگان وعده داد تا 2 ماه دیگر طرح جدید خود درخصوص مسکن را به مجلس ارائه کند. محمدرضا رضایی در گفت و گو با خبرگزاری فارس با اشاره به جلسه کمیسیون عمران مجلس با وزیر راه وشهرسازی گفت: در این جلسه کمیسیون عمران، طرح سوال از وزیر راه وشهرسازی در دستور کار بود که مهرداد بذرپاش به نمایندگی از نمایندگان سوال کننده به طرح سوال پرداخت. وزیر اه و شهرسازی در پاسخ به سوال نمایندگان در مورد مسکن مهر و طرح این وزارتخانه برای مسکن از نمایندگان 2 ماه فصت خواست تا ضمن ارائه طرح خود در ارتباط با مسکن، مسکن مهر را نیز به سرانجام برساند.

(پنج شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲) ۰۹:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها