سه شنبه / ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ / ۰۱:۵۱
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۴۵۹۵۷
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل
نشست مشترک انجمن واردکنندگان و دکتر دیناروند معاون وزیر بهداشت؛

بروکراسی موجود در راه واردکنندگان بیش از اندازه است و باید اصلاح شود

به گزارش فودنا، دکتردیناروند، رییس سازمان غذا و دارو در جمع واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی بروکراسی موجود،در راه واردکنندگان را بیش از اندازه دانست و افزود: این بروکراسی باید طی یک بررسی باید اصلاح شود.

به گزارش شبکه خبری صنایع غذایی ایران علیرضا مناقبی رییس انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی در ابتدای این نشست ضمن خوش آمدگویی از حضور فعالان عرصه واردات و همچنین  دکتر رسول دیناروند، معاون وزیر و رییس سازمان غذا و داروی کشور گفت: خوشحالیم که شخصی در راس سازمان غذا و دارو قرار گرفته است که هم از خانواده دانشگاه و هم در از خانواده صنعت است.

رییس انجمن واردات ضمن بیان اینکه تفکر تمام اعضای انجمن واردات، تفکری ملی است گفت: اکنون تمام دلخوشی مان این است که با حضور دکتر دیناروند و همراهانشان در این نشست نزدیک و رو در رو مشکلاتمان به حداقل برسد و همچنین تقاضا داریم برای آنانکه شفاف کار می کنند، به شفاف سازی شان احترام گذاشته شود.

ایشان در سخنان ابتدایی خود از مسئولان سازمان غذا و دارو خواست که در تصمیم گیری هایشان بدون نمایندگان اعضای فعال انجمن تصمیم گیری نشود.

 

دکتر رسول دیناروند  معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و داروی کشور در پاسخ به سوالات مطرح شده گفت: ما یک سری شفاف سازی ها را شروع کردیم که بزرگترین اشکال های دستگاه های نظارتی  این است که شفاف عمل نمی کنند و انتظار شما باید محقق شود بطوریکه پاسخ خود را بصورت واضح در عملکردمان ببینید.

به هر حال زمانی که ما شروع بکار کردیم شرایط اصلا به این صورت نبود، یعنی 2 پرونده مشابه با 2 پاسخ متفاوت همراه بود که از سازمان غذا و دارو دریافت می کردند!! که این نوع عملکرد در یک دستگاه نظارتی اصلا برای ما قابلا قبول نیست، که در حال اصلاح و برطرف نمودن این نوع مشکلات هستیم.

نشست مجمع واردات و دکتر دیناروند

در مورد GMP  رفتاری که در سازمان صورت پذیرفت این بود که بجای اینکه به نوع محصول بپردازیم به محل ساخت آن توجه شد در صورتیکه در دنیا این طور نیست و باید به صاحب کالا و کالا نگه کرد و بهمین سبب در این زمینه نیز داریم اصلاحاتی را صورت می دهیم، این در حالیست که گاها داریم کالا را با صاحب کالا و .... مورد بررسی قرار می دهیم و  GMP  و بازدید را در مراحل بعدی گذاشته ایم، برای ما GMP  در اولویت نیست ولی این دلیل بر این نیست که GMP  را در مدنظر نداریم، توصیه  ی ما به وارد کنندگان این است که از منابع و کشورهای معتبر واردات انجام دهند چون گاها دیده می شود که از کشورهایی که سطح تولیداتشان پایین تر از ما است و یا کشورهای ضعیفی هستند تامین منابع می شود که در اینصورت GMP  و قوانین دیگر برای این قشر از واردکنندگان در دستور کار قرار می گیرد، چون واردات از این کشورها هم باعث از بین رفتن تولیدات باکیفیت می شود و هم رقابت را برای رقبای معتبر و اجناس وارداتی باکیفیت سخت می کند در ضمن اینکه به ضرر تولیدات داخلی هم هستند. 

دکتر دیناروند ادامه دادند که برای ما منبع ، کشورهای تولیدکننده ، صاحبان کالا و کالا مهمترین مقیاس و شرط می باشد و بخشی از سختگیری ما این است که از منابع معتبر واردات صورت پذیرد که به نفع تولیدکنندگان داخلی نیز هست.

معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و داروی کشور اعلام کردند: ثبت منبع برای محصولات آرایشی بهداشتی 4 ساله و صنایع غذایی 3 ساله خواهد بود.

دکتر دیناروند در پاسخ به سوالی مبنی بر فضای بی اعتمادی حاکم بر  واردات گفت: این یک معضل فرهنگی است که باید در چهارچوب قوانین برطرف گردد، این دولت با شعار حمایت از بخش خصوصی فعالیت می کند که امیدواریم با فرهنگ سازی این اعتماد قوت پیدا کند، به نظر من بخش خصوصی که مالیات می دهد و اشتغالزایی می کند در صورتیکه این اعتماد حاکم گردد به اعتبار نیز تبدیل می شود.

 دکتر دیناروند

بازکردن برچسب های اصالت در واردات در این حد دارای ایراد است ولی برررسی برچسب اصالت یعنی جمع آوری اجناس تقلبی

معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و داروی کشور در مورد ایرادات بازکردن برچسب های اصالت در واردات، این ایرادات را صحیح دانست و افزود: که باید خارج کردن برچسب های اصالت در مواقع ضروری صورت پذیرد، گرچه در نظر داشته باشید که در دنیا تقلب وجود دارد، و درباره ی تقلب باید گفت که در مواقعی این تقلب صرفا ضرر اقتصادی است و در مواردی دیگر مانند تقلب در غذا، دارو و لوازم آرایشی بهداشتی، ضرر فراتر از زیان اقتصادی است که نسبت به این نظارت ها جدی هستیم.

متاسفانه سخت گیری های نظام گمرکی و تعرفه بالا موجب ازدیاد تقلب می شود، که با اطمینان باید گفت 50% واردات این قبیل کالاها اصالت ندارند  که ما را مجبور به ری پک کردن برچسب اصالت می کندو اگر برچسب اصالت ضروری باشد یعنی اینکه هر وارداتی که در بازار و نظام توزیع دارای برچسب اصالت نیست را می توان جمع کرد.

ایشان مدت زمان فرایند ترخیص و آزمایشات را غیر منطقی دانستند  و افزودند: ما خود اعتقاد  داریم که اجازه گشایش و ترخیص  را باید یکی کنند نه اکه در 2 مرحله صورت پذیرد، و به عنوان مثال حتی امکان صدور مجوز های واردات کره نیز می تواند زودتر از موعد انجام پذیرد.


سیاست دولت ممنوع کردن محصولات غیر مفید است / باواردات نوشابه انرژی زا مخالف و از تولید داخلی حمایت می کنیم

معاون وزیر بهداشت گفتند: با واردات نوشابه های انرژی زا مخالف هستیم ولی از تولید این نوع نوشابه ها در داخل حمایت می کنیم، سیاست دولت ممنوع کردن واردات محصولات غیر مفید است که تا یکسال از این واردات جلوگیری خواهیم کرد.

رییس سازمان غذا و دارو در جمع واردکنندگان مواد ذایی و آشامیدنی ضمن اشاره به بروکراسی موجود آن را بیش از اندازه دانستند و از اصلاح آن خبر دادند و ادامه دادند که قانون و بخشنامه تعهد خرید مواد اولیه توسط تولید کنندگان نیاز به بررسی و اصلاح دارد  که بزودی انجام خواهیم داد.

دکتر دیناروند، یکی از وظایف خود را مبارزه با قاچاق دانستند و اذعان کردند که در این مورد ضعف داریم که شما وارد کنندگان و تولید کنندگان باید در این مورد ما را یاری نمایید.

 

هدایت حسینی: موازی کاری سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد برطرف می شود / یک برند برنج آلوده وارداتی دیگر در بازار

در این جلسه دکتر هدایت حسینی، موازی کاری سازمان غذا و دارو و استاندارد را مورد ایراد دانست و از جلسات متعدد جهت برطرف کردن این امور خبر داد  و اعلام کرد که این قوانین و موازی کاری ها که انجام می شود قوانینی است که از طرف مجلس برای طرفین مصوب شده که در صدد برطرف نمودن آن هستیم.

بزودی یک برند برنج هندی آلوده در بازار اعلام می شود

هدایت حسینی ضمن اشاره به واردات برنج،  از آلوده بودن یک برند برنج آلوده در بازار خبر داد و گفت: به زودی این برند جمع آوری و همچنین اطلاع رسانی می شود.

 در این جلسه از طرف انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی پیشنهاد ایجاد یک کمیته مشترک بین نمایندگان اعضای انجمن و سازمان غذا و دارو را ارائه دادند که دکتر دیناروند از آن استقبال کردند.

نشست انجمن واردکنندگان و دکتر دیناروند

جمشید مغازه ای، دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت، شیرینی و شکلات: 

واردکنندگان فعال در این انجمن در سال های تحریم نقش بارزی را در حداقل کردن مشکلات بخش تولید داشتند

به گزارش فودنا، جمشید مغازه ای با حضور در این نشست صنعت و سازمان غذا و دارو در سخنانی به بیان نظرات خود در مورد تعامل نزدیک دو انجمن صنعت بیسکوئیت ، شیرینی و شکلات و انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی پرداخت و تاکید کرد: حضور ما در این مجمع مهر تائیدی است بر تعامل های فی مابین انجمن ما و انجمن واردکنندگان، بهمین سبب از مسئولان سازمان غذا و دارو می خواهیم نهایت همکاری ، همراهی و تسهیلات را برای این عزیزان فراهم نمایند و موانع را از پیش پای این بزرگان بردارند.

جمشید مغازه ای در ادامه سخنان خود گفت: ما طی 30 سالی که در بخش تولید هستیم همواره به این بزرگان اعتماد کردیم و همیشه از این اعتماد بهره مند شدیم، مسئولان سازمان غذا و دارو بدانند که ما به مواد اولیه خود حساس تر هستیم و به همین سبب بهترین و بااطمینان ترین را برای تولیدات خود بر میگزینیم و در این راه واردکنندگان معتبری که در این انجمن حضور دارند همواره نقش پررنگی را داشته اند.

نمونه بارز صحبت های من، حضور این عزیزان طی 12 سال نمایشگاه بزرگ صنعت شیرینی و شکلات در کنار بخش تولید و ماشین آلات می باشد.

دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت، شیرینی و شکلات با اشاره به دوران تحریم طی دو سال گذشته افزود: واردکنندگان فعال در این انجمن در سال های تحریم نقش بارزی را در حداقل کردن مشکلات بخش تولید داشتند، که امیدواریم سازمان غذا و دارو نهایت تعامل و تسهیلات را در جهت تولید سالم تر و باکیفیت برای انجمن واردکنندگان، مجمع واردات و انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت، شیرینی و شکلات فراهم آورد.

 

فودنا، شبکه خبری صنایع غذایی ایران

(سه شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲) ۰۱:۵۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها