چهارشنبه / ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۳:۳۳
سرویس : اخبار شرکتهای غذایی بورس
کد خبر : ۴۵۸۰۲
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس اخبار شرکتهای غذایی بورس
منصور انصاری، مدیر و دبیر هیات تحریریه مجله دامپروران:

اجتناب ناپذیری خانه تکانی در شرکت‎های اقماری وزارت جهادکشاورزی

پیش از این و طی سالیان متمادی شرکت‎های دربسته و سربسته اقماری وزارت جهادکشاورزی با این بهانه که ابزارهای اعمال سیاست‎های بازرگانی حاکمیتی هستند و وظیفه دارند در مواجهه و مقابله با بحران‎های ناشی از کمبود یا گرانی نهاده‎ها، تعدیل قیمت فرآورده‎ها و محصولات نهایی همچون گوشت مرغ، تخم‎مرغ، گوشت قرمز، و یا تخم‎مرغ نطفه‎دار و حتی جنین و اسپرم یا مواردی از این دست به صورت چراغ خاموش و به دستور مستقیم یا غیرمستقیم این یا آن نهاد، یا خود وزارتخانه اقدام به واردات کنند .....

پیش از این و طی سالیان متمادی شرکت‎های دربسته و سربسته اقماری وزارت جهادکشاورزی با این بهانه که ابزارهای اعمال سیاست‎های بازرگانی حاکمیتی هستند و وظیفه دارند در مواجهه و مقابله با بحران‎های ناشی از کمبود یا گرانی نهاده‎ها، تعدیل قیمت فرآورده‎ها و محصولات نهایی همچون گوشت مرغ، تخم‎مرغ، گوشت قرمز، و یا تخم‎مرغ نطفه‎دار و حتی جنین و اسپرم یا مواردی از این دست به صورت چراغ خاموش و به دستور مستقیم یا غیرمستقیم این یا آن نهاد، یا خود وزارتخانه اقدام به واردات کنند و با این فرض که هدف تنظیم بازار است و الزاماً بحث تجاری در میان نیست ممکن بود در سایه ضرورت‎های سیاسی عملکرد سود و زیان یا خطا‎های احتمالی آنان به صورت شفاف و در منظر افکار عمومی به خصوص رسانه‎های تخصصی احصاء نشود. شاید و اگر هم مشخص می‎گردید که زیان دیده‎اند به این یا آن دلیلی که مصلحت بوده است پوشیده باقی می‎ماند. به واقع شرکت‎هایی بودند که خود را ملزم به پاسخگوئی نمی‎دیدند اینک در شرایط واگذاری تمامی تنظیم بازار به وزارت جهادکشاورزی براساس مفاد قانون موسوم به انتزاع، این شرکت‎ها در شرایط جدیدتری قرار می‎گیرند شرایطی که آنها را ملزم به خانه تکانی می‎کند. از سوی دیگر به نظر می‎رسد که مهندس محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی در چارچوب سیاست‎های کلی اعلام شده دولت یازدهم و شخص رئیس جمهور دکتر حسن روحانی در عرصه اقتصاد و بازرگانی، عملکرد این دسته از شرکت‎ها را شفاف و زمینه همکاری و مشارکت بیشتر بخش خصوصی و تشکل‎های سراسری با آن را فراهم سازد. لذا دیگر نمی‎توانند در نقش مصلحتبینی، کار تجاری و بازرگانی انجام دهند و واردات این یا آن قلم کالا برای تنظیم بازار در این یا آن شرایط کمبود و گرانی را با هر قیمت و تحت هر شرایطی حتی با زیان نهفته انجام دهند. لزوماً باید در منظر افکارعمومی از عملکرد خود دفاع کنند و پاسخگو باشند به نظر می‎رسد دوران سکونت در سایه سپری شده است و مصلحی جزء رقابت بازرگانی با هدف تنظیم بازار با قیمت مناسب بر ایشان تعریف نخواهد شد.

حال که وزارت جهادکشاورزی طبق قانون انتزاع مجموعه فعالیت‎های بازرگانی و تنظیم بازار را بر عهده دارد و  دامنه شمول این اقدام نیز به عرصه‎های عام فرا رویده است، طبعاً تمامی این شرکت‎ها وارد زنجیره گسترده تنظیم بازار می‎شوند نه فقط در شرایط بحرانی و خاص و برای واردات کالاهای موردی، بلکه تمامی کالاهایی که مورد مصرف جمعیت بالغ بر 75 میلیونی کشور هستند از سوی دیگر انتخاب حسن یونس سینکی به عنوان قائم مقام وزیر که خود شخصیتی کارآزموده در بخش بازرگانی کشور است، گر چه برای انجام این تعهدات سنگین کافی به نظر نمی‎رسد ولی خود ذکاوتی است از سوی وزیر که متاثراً از مقالات و مطالب نوشته شده در میان مجلات تخصصی، پیش از هر بحرانی، اتخاذ گردید. با این وجود الزاماً باید شرح وظایفی نو با تعاریفی جدید و نوع مدیریتی متفاوت برای شرکت‎های اقماری وزارت جهادکشاورزی فعال در عرصه بازرگانی تدوین شود و این دسته از شرکت‎های "اقماری مصلحت محور" وارد فعالیت‎های آشکار و شفاف رقابتی در حوزه بازرگانی شوند و مسئولیت بخشی از این وظیفه عام را بر عهده گیرند.

(چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲) ۱۳:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها