دوشنبه / ۵ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۰:۱۴
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۴۵۴۴۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

افزایش ۲ برابری حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه مواد غذایی دبی

رویترز با اشاره به افزایش ۲ برابری حضور شرکت های ایرانی در نمایشگاه امسال مواد غذایی دبی نوشت صادرات غیر نفتی ایران از جمله مواد غذایی در دولت یازدهم روندی رو به رشد را طی کرده است.

رویترز طی گزارشی نوشت: تجار ایرانی شرکت کننده در یکی از بزرگترین نمایشگاه های صنایع غذایی گفتند، صادرات غیرنفتی ایران در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی، شروع به منتفع شدن از کاهش تنش های بین المللی کرده است.
سازمان دهندگان نمایشگاه سالانه گالفود در دبی گفتند، 64 صادرکننده ایرانی در این نمایشگاه غرفه دارند که تعداد آنها نسبت به نمایشگاه سال گذشته تقریبا دو برابر شده است. این موضوع می تواند نشان دهنده بازگشت نسبی ایران به سیستم تجارت بین المللی پس از روی کار آمدن حسن روحانی در ماه آگوست باشد.
این گزارش افزود: تحریم های بانکی که مهمترین بخش تحریم ها را تشکیل می دهند، همچنان پابرجا هستند و این موجب می شود برخی شرکت های ایرانی به دشواری بتوانند پول محصولات صادراتی شان را دریافت کنند. شرایط سخت انجام تجارت در داخل نیز همچنان به بخش های اقتصادی لطمه می زند.
اما توافق موقت ژنو که موجب کاهش بخشی از تحریم ها شده، ظاهرا موجب تسهیل شرایط برای رشد مبادلات تجاری ایران شده است.
مدیر بخش صادرات یک شرکت غذایی ایران گفت: «روابط سیاسی بهتر مسیر را برای ما جهت ارائه محصولاتمان به بازارهای بیشتر نظیر کویت و عربستان هموار می کند.»
وی افزود صدور محصولات صادراتی شرکتی که وی برای آن کار می کند، از زمان روی کار آمدن حسن روحانی 10 تا 15 درصد افزایش یافته است. این شرکت سالانه میلیون ها دلار از محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر می کند.
شرکت بازرگانی صنایع لبنیات ایران که محصولات خود را به کشورهایی نظیر عراق، پاکستان و مالزی صادر می کند اعلام کرد که رقم صادراتش در 10 ماهه ابتدایی سال 1392 از 9 میلیون دلار در کل سال گذشته به 15 میلیون دلار رسیده است.
صادرات نفت ایران که به صورت سنتی حدود سه چهارم کل صادرات این کشور را به خود اختصاص می دهد، از سال 2011 و به دلیل وضع تحریم ها به کمتر از نصف کاهش یافته است.
تحریم صادرات نفت، موجب شده که صدور کالاهای غیرنفتی که مشمول تحریم ها نیستند، اهمیت بیشتری پیدا کند.
بر اساس آمارهای گمرک ایران، این کشور در نه ماهه اول سال جاری شمسی، 29.24 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته است. این رقم 7.7 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان می دهد، اما بسیاری از شرکت های ایران حاضر در نمایشگاه گالفود دبی گفتند، در چند ماه اخیر روند صادرات مثبت شده است.
در نتیجه تحریم ها، بیشتر بانک های جهان حتی در دبی از انجام پرداخت ها به ایران خودداری می کنند. این امر شرکت های ایرانی را ناگزیر می سازد تا از روش های پرهزینه و نامناسب نظیر تهاتر استفاده کنند. برای مثال، یک شرکت در عوض محصولات صادراتی اش، مواد غذایی و مواد خام دریافت می کند.
عبدالعزیز الغریر، مدیر بانک مشرق دبی گفت: «بانک های حاضر در امارات هیچ همکاری ای با ایران ندارند. ما به تحریم ها احترام می گذاریم.»
این گزارش افزود: با وجود تمام مشکلات رویکرد دیپلماتیک دولت روحانی ظاهرا از دو طریق به صادر کنندگان ایرانی کمک می کند.
وی از طریق ایجاد امیدواری برای حل اختلافات بر سر برنامه هسته ای با غرب، جلوی نوسانات شدید قیمت ارز را گرفته است.
مدیر گروه غذایی خوشبین، که پسته و کشمش به شمال آفریقا و اروپا صادر می کند گفت: «تثبیت قیمت دلار کمک زیادی کرده و ریسک تجارت را پایین آورده است. این عامل موجب تثبیت قیمت های ما شده است.»
با کاهش یافتن تنش ها، اکنون دیگر خریداران خارجی نیز با خیال راحت تری اقدام به انعقاد قرارداد برای خرید محصولات ایرانی می کنند.

خوشبین گفت: از زمان سر کار آمدن روحانی «قطعا اروپا تماسش با ما بیشتر شده است.».






تسنیم

(دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲) ۱۰:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها