شنبه / ۳ اسفند ۱۳۹۲ / ۰۹:۲۵
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۴۵۳۶۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

گوشت‌های وارداتی مواد رادیو اکتیو ندارد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در باره آلوده بودن گوشت های وارداتی از اکراین، گفت: در شهریور سال جاری یک نمونه گوشت گوساله وارداتی بدون ذکر کشور مبدأ به سازمان انرژی اتمی در جهت اندازه گیری برخی مواد پرتوزا و فلزات سنگین ارسال شد که نتایج آنالیز حاکی از عدم وجود آلودگی پرتوی در نمونه بوده است.

بهروز کمالوندی در پاسخ به این سوال که آیا اظهارات سازمان دامپزشکی مبنی بر تحویل گوشت های وارداتی از اوکراین به سازمان انرژی اتمی صحت دارد؟ چنانچه این گوشت ها در سازمان انرژی اتمی در دست بررسی و تحقیق است، درحال حاضر این تحقیقات در چه مرحله ای قرار دارد؟ گفت: در شهریور سال جاری یک نمونه گوشت گوساله وارداتی بدون ذکر کشور مبدأ به سازمان انرژی اتمی در جهت اندازه گیری برخی مواد پرتوزا و فلزات سنگین ارسال شده است که نتایج آنالیز براساس در خواست، اعلام و بررسی ها حاکی از عدم وجود آلودگی پرتوی در نمونه بوده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی، با تأکید بر اینکه مرجع ملی این گونه موضوعات،نظام ایمنی هسته ای کشور است، تصریح کرد: توصیه می شود واردات گوشت از اوکراین صورت نگیرد و در صورت ورود،باید مراجع ذی صلاح در اوکراین عدم وجود آلودگی پرتوی را گواهی کنند و نمونه برداری تصادفی نیز در داخل کشور به منظور حصول اطمینان صورت پذیرد.

کمالوندی، در پاسخ به این سوال که آیا سازمان انرژی اتمی مکلف به بررسی واردات محصولات مشکوک به آلودگی رادیو اکتیو است؟ افزود: براساس قانون حفاظت در برابر اشعه، نظارت و بازرسی از کلیه امور مربوط به حفاظت کارکنان، مردم،نسل های آینده و محیط در برابر اثرات زیان آور پرتوها به عهده سازمان انرژی اتمی است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی، در پاسخ به این سوال که آیا پیش از این نیز مواردی از واردات مواد غذایی وجود داشته که از سوی سازمان انرژی اتمی مورد بررسی قرار گرفته باشد؟ تصریح کرد: بعد از حادثه چرنوبیل در سال 1367 تا سال 1386 کلیه مواد غذایی وارداتی از سوی نظام ایمنی هسته ای کشور نمونه برداری و از لحاظ آلودگی پرتوی اندازه گیری شده است و از سال 1381 تاکنون هیچ موردی که دارای آلودگی پرتوی باشند،مشاهده نشده است.

گفتنی است؛واردات گوشت از اوکراین در اواخر دولت دهم و شائبه آلوده بودن این نوع گوشت‌ها به تشعشعات رادیواکتیو بر اثر حادثه چرنوبیل موضوعی است که در جامعه به شدت مورد توجه قرار گرفته و اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نیز به این موضوع ورود کرده اند.

همچنین بر اساس اظهارات یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان سازمان دامپزشکی طی تماس تلفنی با یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی تاکید کرده‌اند که مقداری گوشت قرمز از اوکراین وارد کشور شده اما قبل از ورود به بازار تحویل سازمان انرژی اتمی شده است. 




خانه ملت

(شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۲) ۰۹:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها