شنبه / ۲۷ مهر ۱۳۹۲ / ۱۰:۲۱
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۴۱۸۸۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

لزوم استفاده از سیستم‏های توزیع و پخش مدرن

مدیریت سنتی و پیچیده فعلی در سازمان‏های توزیع و پخش ایران بدون پیاده‏سازی مدل‏های مدیریتی نوین و استفاده از نگرش‏های جدید در این صنعت و عدم استفاده از نرم افزارهای مناسب و تکنولوژی‏های سخت افزاری مدرن، کاره را بسیار دشوار، سخت، زمان‏بر و پرهزینه کرده است و این امر باعث کاهش قدرت رقابت و در نهایت کاهش قدرت خرید مصرف‏کنندگان به دلیل پرهزینه بودن این صنعت خدماتی در کشور شده است.

مدیریت سنتی و پیچیده فعلی در سازمان‏های توزیع و پخش ایران بدون پیاده‏سازی مدل‏های مدیریتی نوین و استفاده از نگرش‏های جدید در این صنعت و عدم استفاده از نرم افزارهای مناسب و تکنولوژی‏های سخت افزاری مدرن، کارها را بسیار دشوار، سخت، زمان‏بر و پرهزینه کرده است و این امر باعث کاهش قدرت رقابت و در نهایت کاهش قدرت خرید مصرف‏کنندگان به دلیل  پرهزینه بودن این صنعت خدماتی در کشور شده است.
تغییرات امروز ایران در محیط کسب و کار و تحولات بسیار گسترده در کشور، به طور حتم اثری مخرب در صنعت فرسوده و سنتی توزیع و پخش دارد. این تغییرات شامل تامین‏کننده، تولید‏کننده، رقبا، خریدار، مشتری، توزیع و حمل، پرسنل و ... می‏شود و همگی دامن سازمان‏های سنتی را پر از چالش‏ها و تنش های جدی می‏کند.
مدل و ساختار‏های فعلی این صنعت، با توجه به تغییر مدل کسب و کار، خود تهدید کننده است و  برای رفع تهدیدات و به دست آوردن فرصت، مدل مدیریت  چابک و الزامات آن با روش‏‏ها و فن آوری های مدرن می‏‏تواند در راستای رشد و پایداری سازمان موثر باشد.

با توجه به تغییراتی که در رفتار مشتریان  و پرسنل در طی چند سال گذشته به وجود آمده است، لزوم استفاده از سیستم‏های توزیع و پخش مدرن با قابلیت واکنش سریع در قبال این رفتارها را دوچندان کرده است و سازمان‏های توزیع و پخش برای بقای خود چاره‏ای به جز این نخواهند داشت. از جمله این تغییر و تحولات، می‏توان به موارد زیر اشاره کرد:
1-      بروز شک و تردید بیشتر مشتریان در خصوص محصولات و رفتار فروشنده،
2-      افزایش اعتما به نفس مشتری (با توجه به گسترش رقابت در بازار و افزایش قدرت انتخاب‏ها و بالا رفتن سطح زندگی اجتماعی و توقعات شخصی آنان)،
3-      افزایش اطلاعات و دانش مشتریان با کمک  رسانه‏های مختلف (تلویزیون، ماهواره، اینترنت، رادیو، مجلات، سیستم پیامک، تبلیغات محیطی و فروشندگان شرکت های رغیب، تبلیغات سیار و...)،
4-      کم شدن وفاداری مشتریان به فروشندگان، کالاها و برندها و علم به این‏که هر روز با فروشنده‏ی حرفه‏ای‏تر و کالای مطلوب‏تر آشنا می‏‏شوند،
5-      تغییرات رو به رشد و تبدیل مراکز فروشگاهی کوچک به سوپرمارکت‏های بزرگ و هایپرمارکت‏ها و تبدیل توافقات کوتاه مدت به قراردادهای بلند مدت با تخفیفات و خدمات پس از فروش خاص،
6-      استفاده از سیستم‏های سفارش‏گیری شبکه‏ای و اینترنتی توسط رقبای جدید به خصوص برای محصولات خاص (مانند برخی شرکت‏های آرایشی و بهداشتی و دارویی)،
7-      تغییر خواسته‏های پرسنل واحد فروش از جمله آسایش طلبی که نامتناسب با این نوع فعالیت شغلی است،
8-      عدم وفاداری پرسنل نسبت به سازمان (عدم تعلق خاطر سازمانی) و پررنگ‏تر شدن اولویت منافع شخصی به منافع سازمانی در میان پرسنل، به خصوص پرسنل واحد فروش (ویزیتورها و مدیران فروش) که باعث  جابه‏جایی بیش از حد این پرسنل در سازمان‏های مختلف شده است،
9-      کمبود پرسنل آموزش دیده و متخصص و قابل اعتماد،

فواید استفاده از مدل‏های مدیریتی پویا (واکنش سریع) و فن‏آوری‏ها و نرم‏افزارهای مرتبط با آن:
1-      کنترل کامل اطلاعات و ارتباطات سازمان به صورت داشبورد در لحظه، جهت تصمیم‏گیری سریع‏تر و اصلاح اشتباهات در حال اتفاق. (مدیریت آنلاین سازمان)
2-      کاهش هزینه‏های مستقیم توزیع پخش با توجه به سبد کالایی و ماهیت کالاها و نوع پخش سرد یا گرم از 3 تا 7 درصد
3-      افزایش فروش با همان پتانسیل نیروی انسانی تا30 درصد
4-      کنترل پوشش‏دهی بهتر بازار، برند و مانیتورینگ هم‏زمان رقبا و کالاهای خودی.
5-      کنترل کامل اتفاقات و رفتار شعب و دفاتر نمایندگی‏ها در لحظه.
6-      استفاده از تبلت و موبایل، در جریان بازاریابی، فروش، خدمات، مدیریت وکنترل رفتار فروشندگان و سوپروایزرها و... در بازار به صورت آنلاین.
7-      یکپارچه سازی فعالیت‏های سازمان و بررسی عملکرد واحدهای مختلف .
8-      افزایش نقش موثرتر واحدها و پرسنل و تغییر مدل کسب و کار، تعیین  و رتبه‏بندی نقش‏ها و شرح وظایف کارکنان در سازمان.
9-      تغییر مدل ساختار وظیفه‏ای به تعاملی و آماده‏سازی سازمان  برای انجام واکنش‏های سریع در مقابل اتفاقات و خطر احتمالی با بالا بردن سرعت تصمیم‏گیری و تقویت روحیه کار تیمی.
10-    استفاده از جدیدترین مدل‏ها، فن‏آوری‏ها، زیرساخت‏های خارجی و داخلی در ناوگان توزیع.
11-    کنترل کامل فعالیت‏های سازمان و مدیریت از راه دور بدون نیاز به حضور در شرکت یا سازمان.
12-    کاهش نیروی انسانی درون سازمان تا 20 درصد.
13-    بالا بردن کارایی کارکنان تا  30 درصد.
14-    کنترل و نظارت بر اثربخشی روش‏ها، فعالیت‏ها، فرم‏ها و فرآیندهای سازمان، بررسی اثربخشی و تاثیرگذاری پروموشن‏ها و تخفیفات زمانی و ...
15-    حفاظت بسیار بالاتر و بهتر اطلاعات طبقه بندی شده‏ی شرکت به خصوص لیست مشتریان و عملکرد آنان.
16-    افزایش رضایت و وفاداری مشتریان  به دلیل بهبود در سرعت ارائه خدمات و کالا به آنان.
17-    با لابردن قدرت چانه زنی شرکت‏های پخش در مقابل تامین‏کنندگان و تولیدکنندگان کالاها در قراردادهای فی‏مابین به دلیل افزایش توانمندی در رقابت با دیگر شرکت‏های پخش در بازارهای هدف.
18-    افزایش حس رضایت تامین‏کنندگان به دلیل شفافیت بالاتر در ارائه‏ی آمار و گزارشات فروش آنان در منطقه که منجر به تصمیم‏گیری صحیح تر آنان در برنامه‏های پیشبردی فروش در بازارهای هدفشان خواهد شد و در نتیجه کاهش خطر قطع ارتباط با تامین‏کنندگان به دلیل عدم شفافیت لازم در ارتباط با آمارهای مورد نیاز تامین کنندگان.
19-    جذب راحت‏تر پرسنل متخصص و تحصیل کرده به دلیل افزایش حس پرستیژ کاری در ذهن آنان.
20-    و..
شرکت های پیش کسوت و پیش رو نیز در زمینه اشاعه فرهنگ استفاده از نرم افزار در ایران توانسته اند با تولید و ارائه نرم افزارهای روز تحولی نوین را در صنعت پخش پدیدار نمایند. یکی از این نرم افزارها که بسیاری از مجموعه های بزرگ صنعت پخش از آن استفاده نموده اند تولید گروه مشاورین ورانگر است.

نویسنده: جواد رمضانپور
(شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۲) ۱۰:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها