یکشنبه / ۳ دی ۱۳۹۱ / ۱۵:۰۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۳۶۴۴۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

محصولات کشاورزی سرطان‌زا شده‌اند

عضو هیات رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بر اساس نظر کارشناسان و آمار رسمی کشور وضعیت محصولات کشاورزی ما به دلیل استفاده از سموم شیمیایی زیاد، خطرناک است و سالانه 70هزار بیمار سرطانی به آمار سرطانی های کشور اضافه می شود که یک سوم آنها بر اثر محصولات کشاورزی مسموم دچار این بیماری می شوند.

 صادق خلیلیان وزیر جهاد و کشاروزی امروز یکشنبه به منظور پاسخگویی به سوال محمد دهقانی نماینده مردم چناران و ترقبه در مجلس حاضر شد.

سوال دهقانی در خصوص نحوه اجرای بند "و" ماده 34 قانون برنامه پنجساله پنجم  توسعه جمهوری اسلامی ایران بود که پس از بررسی و پاسخگویی وزیر جهاد و کشاورزی در کمیسیون بهداشت و درمان نمایندگان از پاسخ های وی قانع نشدند و کمیسیون مربوطه حیطه سوال دهقانی را ملی اعلام کرد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز در بیان سوال خود از وزیر کشاورزی گفت: نظر کارشناسان رسمی کشور این است که وضعیت محصولات کشاورزی ما خطرناک است.

وی اظهار داشت: ما اولین رتبه در بیماری سرطان معده را در جهان داریم. شاید گفتن این مطالب خوب نباشد اما نگفتن آن نیز خوب نیست.

دهقانی ادامه داد: وزارت بهداشت نیز تایید کرده است که آمار ابتلا به سرطان در کشور  ما رو به افزایش است و یک سوم مبتلایان به سرطان به خاطر محصولات کشاورزی به این بیماری دچار می شوند.

وی با بیان اینکه اقدامات انجام گرفته از سوی وزارت جهاد و کشاورزی کافی نیست و با توجه به  نظر کارشناسان سرعت رشد بیماری سرطان به خصوص در کودکان رو به افزایش است، گفت: اقدامات ما بسیار عقب تر از رشد این بیماری است .

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه محصولات کشاورزی ما بعد از صادر شدن مرجوع می شوند و دوباره همین محصولات مرجوعی که استانداردهای لازم را نداشته اند بین مردم توزیع می شوند و آب هم از آب تکان نمی خورد.

دهقانی تصریح کرد: رفع بخشی از این مشکلات در خصوص محصولات کشاورزی بر عهده وزارت بهداشت است که البته از وزیر بهداشت و درمان نیز سوال دارم و در موقع لازم آنرا مطرح می کنم.

وی با بیان اینکه محصولات نامناسب کشاورزی  صادره از کشورمان به دلیل عدم رعایت استانداردهای بهداشتی نه تنها به تجارت ما ضربه می زند بلکه آبروی ما را نیز در معرض خطر قرار می دهد، گفت: چه کسی به جز دولت و وزارت بهداشت و وزارت جهاد باید پاسخگوی  این موارد باشند.

نماینده مردم ترقبه و چناران با اشاره به اینکه اجرای استانداردها در محصولات کشاورزی باید در معرض دید مردم باشد، گفت: اولین خواسته مردم از مسئولان توجه به سلامت آنهاست اما در کشور ما به دلیل عدم فرهنگ سازی و عدم توجه به حساسیت های لازم سالانه میلیاردها تومان دارو صرف این  گونه بیماری ها می شود.

دهقانی اظهار داشت: طبق آمار رسمی سالانه در کشور ما 70 هزار نفر به تعداد بیماران  سرطانی اضافه می شود و بیش از 30 درصد این بیماران بر اثر استفاده از محصولات کشاورزی مسموم به این بیماری دچار می شوند.

در نهایت بعد از طرح سوال دهقان و پاسخ وزیر جهاد کشاورزی، ابوترابی نائب رئیس مجلس شورای اسلامی از دهقانی نماینده مردم ترقبه و چناران به خاطر طرح این سوال که مربوط که سلامت محصولات کشاورزی و مردم  می شود، تشکر کرد و پیشنهاد داد فرصتی سه ماهه به وزیر جهاد داده شود تا برای رفع مشکلات محصولات کشاورزی و رعایت استاندارد و سلامت لازم تلاش کند و گزارش مربوطه را به کمیسیون جهاد کشاورزی و بهداشت ارائه کند.

 دهقانی بعد از این  پیشنهاد ابوترابی گفت: البته ما انتظار داشتیم در این چند سال به این مشکلات رسیدگی شود اما به احترام شما و درخواست برخی دوستان پیشنهاد شما را مبنی بر فرصت دادن به وزیر قبول می کنم اما این اقدام دلیلی بر قانع شدن من نیست.

 

مهر

(یکشنبه ۳ دی ۱۳۹۱) ۱۵:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها