یکشنبه / ۱۱ تیر ۱۳۹۱ / ۰۸:۴۷
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۳۲۵۷۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

تولید غذای سالم،ضرورت انکار ناپذیر جامعه

امنیت غذایی به مفهوم وجود امکان دسترسی همه مردم در تمام اوقات به غذای کافی است که بتوانند زندگی سالمی داشته باشند.

نیاز انسان به ایجاد تنوع در رژیم غذائی، تقاضا برای تولید سالم و ارائه اطلاعات در خصوص تغذیه با رشد چشم‏گیری مواجه بوده است. انسان دیگر غذا را برای رفع گرسنگی، مصرف نمی‏کند. او به دنبال غذائی است که سلامت خود ، خانواده و به تبع آن سلامت جامعه را تضمین کند . از این روست که تکنولوژی تولید و فرآوری محصول در صنایع غذائی توسعه یافته و شاخه‏های متعدد علوم در خدمت تولید پیشرفته قرار گرفته است.
در این میان نقش تولیدکنندگان، نیز به تبع شرایط عمومی جامعه تغییر پیدا کرده به نحوی که اگر تولیدکننده‏ بدون آنکه سعی نماید بدون انطباق با شرایط جدید، روند تولید خود را هم‏چون گذشته ادامه دهد، خود را در شرایط سخت خواهد دید.
شرایط امروز جامعه که مؤلفه‏های بازار مصرف را رقم می‏زنند، حاکی از تغییر شگرف سلیقه بازار به سوی دریافت محصولات سالم می باشد. هرچند که این امر به نوبه خود، نوعی فرصت برای آن دسته از تولیدکنندگانی است که معتقد به روزرسانی در تولید هستند، اما به شکلی دیگر مسئولیت تولیدکنندگان در برابر جامعه را صدافزون می‏کند و آن تعهدی است که تولیدکننده به حفظ سلامت جامعه از طریق تولید غذایی سالم برعهده گرفته‏اند.
غذای سالم و به عبارت بهتر تغذیه سالم، یکی از مهمترین و اساسی‏ترین مولفه های دست‏یابی به سلامت جسم و روان است. بدین لحاظ متخصصان تغذیه توصیه می‏کنند که با اتخاذ عادات غذایی سالم، علاوه بر تأمین نیاز بدن به انرژی، حتی‏الامکان خود را از اثرات عوامل بیماری‏زا حفظ کنیم. به عبارتی این که چه می‏خوریم، چگونه و چه مقدار می‏خوریم، بر سلامت جسم و روان ما تأثیر بسزایی دارد. امروزه ارتباط سوءتغذیه با بیماری‏های مختلف کاملاً اثبات شده و نگرانی جوامع امروز، نه بیماری‏های واگیر و عفونی بلکه بیماری‏های غیرواگیر است که معمولاً با عادات غذایی نامناسب مرتبط هستند.
امنیت غذایی به مفهوم وجود امکان دسترسی همه مردم در تمام اوقات به غذای کافی است که بتوانند زندگی سالمی داشته باشند. این تعریف جامعی است که در سطح بین‌المللی هم پذیرفته شده است. امنیت غذایی بر سه عنصر موجود بودن غذا، دسترسی به غذا و پایداری در دریافت غذا تأکید دارد. ایجاد و حفظ امنیت غذایی، امروزه حتی بیش از مفهوم کلی امنیت در جامعه بین‌المللی پذیرفته شده است.

اهمیت تولید غذای سالم بر هیچ کس پوشیده نیست. غذای سالم باید عاری از مواد زیان‏بخش و مضر و متشکل از اجزای مفید برای سلامت انسان باشد. در این جهت باید نیازهای غذایی انسان به شکل کاملاً ایمن تولید شده و باعث افزایش کیفیت محیط زیست و منابع طبیعی گردد.
این اهمیت از این وجه نیز معتبر می‏گردد که سلامت افراد عضو یک جامعه، متضمن سلامت همان جامعه خواهد بود و انسان سالم که کالبد سالم داشته، روح سالم نیز خواهد داشت ومجموعه این افراد، جامعه‏ای را شکل می‏دهند که روح و جسم اجتماعی سالمی دارد.

امید است با همکاری صاحبان صنایع و دست اندرکاران ذیربط با توجه ویژه به موضوع فرهنگ سازی، تولید و مصرف غذای سالم در کشور به یک نهضت عمومی تبدیل گردد.

*علی زندی

مدیر روابط عمومی پنجمین جشنواره ونمایشگاه غذای سالم

(یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۱) ۰۸:۴۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها