چهارشنبه / ۱۶ فروردین ۱۳۹۱ / ۱۰:۵۳
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۲۹۷۲۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

قیمت گوشت گوسفند و گوشت گاو

با توجه به قیمت خرید دام زنده از دامدار هر کیلو گوشت گوسفند در سطح شهر نهایتا باید 19 هزار تومان و هر کیلو گوشت گاو حداکثر 13 هزار تومان با احتساب سود مغازه،‌ هزینه کشتار و حمل فروخته شود؛ نه بیشتر.

سعید سلطانی با اشاره به متغیر‌ بودن نرخ خرید دام زنده و همچنین گوشت زنده در استان‌های مختلف، اظهار کرد: میانگین خرید هر کیلو گوسفند از دامدار هفت هزار و 500 تا هشت هزار تومان و میانگین خرید هر کیلو گاو نر از دامدار پنج هزار و 500 تومان است.

سلطانی اظهار کرد: چوبداران دام مازاد دامداری‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و به کشتارگاه‌ها می‌فروشند که پس از کشتار، هزینه حمل و سود قصابی‌ها بر آن افزوده می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران با اشاره به این‌که 50 درصد از وزن گوسفند آلایش بوده و 50 درصد از آن به صورت گوشت و لاشه باقی می‌ماند، تصریح کرد: لاشه گوسفند باید کیلویی 16 هزار تومان به فروش برسد که با احتساب 20 درصد سود مغازه‌ و حمل نهایتا باید 19 هزار تومان به دست مصرف‌کننده‌ی واقعی برسد، اما اکنون این قیمت در سطح شهر بالاتر است.

وی افزود: 40 تا 42 درصد از گاو نیز به صورت لاشه و گوشت خالص باقی می‌ماند که قیمت آن با احتساب سود مغازه‌دار، هزینه کشتار و حمل باید 13 هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسد، اما این قیمت در مغازه‌ها بیشتر است.

به گفته‌ی سلطانی قیمت لاشه گوسفند دو برابر قیمت زنده آن و قیمت لاشه گاو نیز 2.5 برابر زنده آن باید عرضه شود.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران تصریح کرد: بین مصرف‌کننده و تولید‌کننده واقعی خلا بزرگی است که واسطه‌ها، دلالان و سوداگران آن را پر کرده‌اند؛؛ اگر تشکل‌های دامداری اعتبار و توان مالی داشتند می‌توانستند گوشت قرمز را به صورت مستقیم و با قیمت واقعی در سطح شهر به دست مصرف‌کنندگان برسانند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که کشور‌های حوزه‌ی خلیج‌فارس گوسفند زنده را به دلیل کیفیت بالا، به قیمت بسیار خوبی می‌خرند و نرخ ارز نیز افزایش یافته است، واسطه‌ها به سمت صادرات دام زنده به کشور‌های حوزه‌ی خلیج‌فارس روی آورده‌اند که این خود عامل افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار داخلی شده است.

سلطانی خاطرنشان کرد: صادرات دام زنده به کشور‌های حوزه‌ی خلیج‌فارس با مجوز صورت می‌گیرد.

گفتنی است؛ هر کیلو گوشت گوسفند در مغازه‌ها سطح شهر حدود 22 هزار تومان و هر کیلو گوشت گاو حدود 18 هزار تومان فروخته می‌شود.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

ایسنا

(چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۱) ۱۰:۵۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها