شنبه / ۱۶ دی ۱۳۹۶ / ۰۸:۳۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۵۱۷۲
گزارشگر : ۱۰۴۳
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

روند صعودی صادرات محصولات شیلاتی در سال‌های اخیر/ قاچاق خاویار با اما و اگرهایی همراه است

حسن صالحی رئیس سازمان شیلات با اشاره به تأکید وزیر جهاد کشاورزی بر پرورش ماهی در قفس اظهار کرد: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال پایانی برنامه ششم توسعه، تولید ماهیان در قفس باید به 200 هزارتن برسد. به همین دلیل ستاد اقتصاد مقاومتی برنامه‌های تولید در این سال‌ها را هدف گذاری کرده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 350 قفس در دریاها ذخیره‌سازی شده است، افزود: در سال‌های اخیر، مطالعات توسعه پایدار ماهی در قفس از منظر زیست محیطی و سایر شرایط حاکم بر دریا توسط مشاوران ذی صلاح و کشورهای صاحب دانش و تکنولوژی در این زمینه آغاز شد و همواره این مطالعات در سواحل و دریاها در حال تکمیل شدن است.
به گفته صالحی امسال تولید 50 هزارتن ماهی در قفس هدف گذاری شده است که انتظار می‌رود این میزان محقق شود.
رئیس سازمان شیلات ادامه داد: با برگزاری جلسات متعدد با معاونت محیط زیست، معاونت دریایی سازمان بنادر و سایر ارگان‌های دریایی نقاط مناسب برای پرورش ماهی در قفس در خلیج فارس، دریای عمان و خزر شناسایی شده، به طوریکه برای مدیریت یکپارچه سواحل و دریاها این طرح در قالب مجتمع و پهنه‌ها دیده شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه میزان تولید ماهیان در قفس در هر یک از مجتمع‌ها متفاوت است، بیان کرد: امروز متقاضیان پرورش ماهی در قفس در هر یک از استان‌های ساحلی را می‌توان برای میزان تولید  500 و 2 هزار تنی در هر یک از مجتمع‌ها ساماندهی و در اسکله‌ها امکاناتی نظیر انبار را برای آنها فراهم کرد.
وی از فراهم شدن بسترهای لازم تولید ماهیان در قفس در سواحل شمالی و جنوبی کشور، گفت: در  سواحل شمال کشور محدودیت‌های مربوط به زمین را نیز از طریق منابع طبیعی و امور اراضی کشور دنبال می‌کنیم که انتظار می‌رود هر چه سریع تر این موانع بر طرف شود.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه سال گذشته ظرفیت بیش از 20 هزارتن ماهی در قفس وجود داشت، افزود: از آنجا که تولیدکنندگان نتوانستند شرایط و امکانات لازم را به موقع پیش‌بینی کنند تنها توانستیم به تولید 10 هزارتن ماهی دست یابیم.
به گفته وی براساس سیاست کلان و ابلاغیه مقام معظم رهبری موضوع صادرات غیر نفتی را در محصولات مختلف پرورش ماهی در قفس هدف‌گذاری کرده‌ایم.
صالحی ادامه داد: در ابتدا فعالیت پرورش ماهی را با قفس های وارداتی شروع کردیم چرا که صنعت لازم برای این کار را نداشتیم که در مهر سال 95 در نمایشگاه بین المللی شیلات توافقنامه ای میان یک شرکت نروژی و ایرانی مبنی بر تولید لوله های مورد نیاز در قفس به امضا رسید که دربهمن همان سال کارخانه ای در شهرک صنعتی اشتهارد افتتاح شد به طوریکه اکنون بخشی از نیاز کشور در داخل تولید می شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی از وجود دانش و تکنولوژی لازم تولید ماهی در قفس خبر داد و گفت: البته تقاضا برای قفس بیش از نیاز داخل است که بدین منظور برای تامین نیاز کشور چاره ای جز واردات نداریم.
*** نبود زیر ساخت های لازم چالش پیش روی صادرکنندگان
وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به چالش های پیش روی صادرات محصولات شیلاتی بیان کرد: در شرایط کنونی مشکلات متعددی نظیر نبود زیرساخت های لازم برای صادرات آبزیان تازه به بازارهای هدف پیش روی صادرکنندگان است که امسال  با رفع بخشی از این موانع قزل آلا تازه به روسیه فدراتیو، امارات و قطر صادر شد.
صالحی  در ادامه افزود: برای صادرات قزل آلا تازه از کشورهای اروپای شرقی و آسیای جنوب شرقی تقاضاهایی داریم که انتظار می‌رود با رفع مشکلات زیرساختی این کشورها به زودی به این جرگه بپیوندند.
رئیس سازمان شیلات از  متوسط رشد سالانه 20 درصدی صادرات محصولات شیلاتی در بازار خبر داد و گفت: براساس آمار هشت ماهه گمرک، امسال حدود 412 میلیون دلارمحصولات شیلاتی به بازارهای هدف صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 30 درصد رشد یافته است.
وی با اشاره به اینکه تراز تجاری بخش شیلات در سال‌های اخیر مثبت بوده است، بیان کرد: همه ساله میزان صادرات محصولات شیلاتی بر واردات پیشی داشته است به طوریکه سال گذشته واردات 20 درصد کاهش یافت.
*صادرات قزل‌آلا 300 درصد رشد داشت
به گفته صالحی صادرات قزل آلا از 10 هزارتن در سال 94 به 30 هزارتن در سال گذشته رسید که این امر بیانگر رشد 300 درصدی صادرات قزل‌آلا است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به آنکه کشورها خواهان قزل‌آلا با وزن بالای 1.5 تا 2 کیلوگرم هستند، مزارع خاصی برای صادرات قزل‌آلا هدف گذاری شده است.
وی با بیان اینکه در سفر هیئت بلند پایه اروپایی در ماه گذشته به ایران، قزل آلا جزء لیست صادراتی به این کشور قرار گرفت، افزود: در صورت فراهم کردن زیرساخت‌ها با برخی کشورها برای صادرات و واردات محصولات دامی نیازمند توافقنامه دو جانبه هستیم که اقدامات مناسبی میان سازمان دامپزشکی ایران با روسیه و چین صورت گرفته است.
صالحی با اشاره به اینکه سال گذشته صادرات قزل آلا به روسیه کلید خورد، بیان کرد: با توجه به اختلافات روسیه با اتحادیه اروپا تلاش‌هایی جهت استفاده از ظرفیت بازار روسیه صورت گرفت که در سال‌های اخیر تواستیم تعرفه صادرات را از 19 به 3 تا 6 درصد بسته به فراوری محصول کاهش دهیم، ضمن آنکه قزل آلای تازه با تعرفه 2.5 تا 3 درصد به این بازار صادر می‌شود.
وی با اشاره به اینکه امسال صادرات 30 هزارتن قزل آلا به بازارهای صادراتی هدف‌گذاری شده است، اظهار کرد: با توجه به ظرفیت نامحدود روسیه فدراتیو انتظار می‌رود که این امر تا پایان سال محقق شود.
*جایگزینی درآمد صادراتی محصولات شیلاتی با نف، آرمانی دست یافتنی است
صالحی در بخش دیگر سخنان خود در پاسخ به این سوال که با توسعه صادرات محصولات شیلاتی امکان به حداقل رساندن صادرات نفت وجود دارد، گفت: با وجود آنکه جایگزینی درآمد صادرات محصولات شیلاتی با درآمدهای نفتی آرمان خوبی به نظر می‌رسد، اما تحقق این امر نیازمند زمان است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: نروژ از جمله کشورهایی است که  آبزیان را اولویت اول صادرات غیرنفتی می‌داند و با وجود دارا بودن منابع نفتی تلاش کرده که با افزایش ظرفیت تولید آبزیان درآمد حاصل از آن را جایگزین کند که با وجود شرایط مطلوب تولید آبزیان در ایران تحقق توسعه صادرات محصولات شیلاتی و جایگزینی آن با درآمدهای نفتی دور از انتظار نیست.
وی با اشاره به اینکه در چهار سال اخیر تولید و صادرات میگو با رشد بیش از 100 درصدی روبه‌رو بوده است، گفت: تولید میگوی پرورشی در سال 91 از 10 هزارتن به 27 هزارتن در سال 96 رسید، به همین دلیل میگو ظرفیت بالایی برای درآمد صادرات غیر نفتی در کشور دارد که در صورت حمایت دولت و مجلس در بحث مشوق‌های صادراتی و بانک‌ها در کاهش سود تسهیلات افق روشنی پیش روی کشور است.
این مقام مسئول در ادامه افزود: با توجه به اظهارات استاندار هرمزگان مبنی بر صادرات یک میلیارد دلار به بازارهای هدف می‌توان گفت که میگو از ظرفیت بالایی برای توسعه در کشور برخوردار است.
صالحی با اشاره به اینکه در آبزی پروری مقام اول در منطقه را دارا هستیم، بیان کرد: در پرورش میگو و خاویار مقام اول در منطقه، قزل آلا در آب‌های شیرین مقام اول در دنیا و آب‌های شور مقام چهارم در دنیا به ایران اختصاص دارد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی از جایگاه و ظرفیت بالای ایران در تولید محصولات شیلاتی خبر داد و گفت: با توجه به گستردگی زنجیره صنعت شیلات ، شرکت‌های دانش بنیان و موسسات تحقیقاتی در بسیاری از بخش‌ها همچون تولید تور قفس‌های دریایی، لوله‌ها و بسیاری از ابزارآلات مورد نیاز توانستند به کمک ما بیایند.
*تولید 2 هزار و 100 تن ماهی خاویاری در کشور
وی با اشاره به آخرین وضعیت تولید خاویار پرورشی، افزود: در سال گذشته بیش از 2 هزار و 100 تن ماهی خاویاری و سه تن گوشت خاویار پرورشی تولید و به آمریکای شمالی و اروپا صادر شد.
صالحی باتأکید بر اینکه یکی از برنامه های سازمان، بازگشت خاویار ایرانی به جایگاه گذشته است، اظهار کرد: سال گذشته با امضای توافقنامه‌ای میان وزای ایران و فرانسه درصدد آن هستیم تا با کمک فرانسوی‌ها بازار خاویار را حفظ کنیم، چرا که فرانسه از جمله کشورهایی بود که در گذشته بیشترین خاویار ایران به این کشور صادر می‌شد.
به گفته صالحی بزرگترین مزرعه پرورش خاویار به زودی در پل دختر استان لرستان  افتتاح خواهد شد.
رئیس سازمان شیلات درباه آخرین وضعیت قاچاق خاویار به کشور، تصریح کرد: با توجه به اعلام برخی گزارش‌ها مبنی بر ورود خاویار قاچاق به ایران، مأموران ستاد قاچاق کالا با حضور فعال خود تواستند جلوی این امر را بگیرند.
وی  ممنوعیت واردات خاویار، میگو،گوشت ماهیان خاویاری و قزل آلا را یکی از برنامه‌های مدیریتی خود در سال‌های اخیر دانست و افزود: با توجه به تقاضای بالای خاویار در کشور، برخی افراد به دنبال واردات این محصول در برخی مناطق بودند که از واردات این محصول به کشور جلوگیری شد.
صالحی ادامه داد: برخی افراد درخواست‌هایی مبنی بر واردات خاویار و بسته بندی و صادرات مجدد آن در مناطق آزاد داشتند که از این امر به سبب جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی از نام خاویار ایرانی جلوگیری شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه  احتمال عرضه خاویار خارجی در کشور بسیار ضعیف است، تصریح کرد: با توجه به ممنوعیت صادرات، احتمال قاچاق صید و عرضه آن در داخل وجود دارد. /باشگاه خبرنگاران

(شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶) ۰۸:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها