پنج شنبه / ۱۴ دی ۱۳۹۶ / ۰۸:۳۳
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۷۵۱۳۸
گزارشگر : ۱۰۴۳
سرویس فرآورده های لبنی

هفت خوان قیمت‌گذاری‌ دولتی همچنان ادامه دارد/ سه محصول لبنی در انتظار قیمت‌گذاری شیر خام

دبیر انجمن صنایع لبنی ایران گفت: با وجود آنکه ۲ ماه اخیر قیمت‌گذاری‌ کارشناسی سازمان حمایت برای محصول لبنی به کارگروه تنظیم بازار ارسال شده بود، اما با درخواست مجدد دامداران برای افزایش قیمت شیرخام، کارگروه تنظیم بازار نیز فعلا دست نگه داشت.

از آخرین قیمت‌گذاری دولت برای شیرخام دو سال گذشته است که دولت نرخ شیر خام را از 1200 تومان به 1440 تومان افزایش داد تا ضرر و زیان‌های تولید شیر خام برای دامداران جبران شود، اما این مصوبه تا اوایل امسال اجرایی نشد و کارخانجات لبنی به این بهانه که شیرهای خریداری شده به دلیل نبود بازار صادراتی تبدیل به شیرخشک شده و در انبارها نگه داشته شد و از افزایش قیمت سرباز زدند.
اما به مرور در سال گذشته با باز شدن درهای صادراتی روسیه و صادرات شیرخشک ایران به این کشور، کار به جایی رسید که امسال کارخانجات لبنی برای تولید محصولات خود نیز با کمبود شیر مواجه شدند و مجبور شدند، به مرور محصولات دامداران را به نرخ واقعی یعنی تا لیتری 1440 تومان خریداری کنند، اما زنجیره افزایش قیمت‌ها تمامی ندارد، چرا که با محاسبه نرخ سالانه تورم و افزایش قیمت نهاده‌های دامی، دو برند کارخانه لبنی فروردین امسال و دقیقا در ایام تعطیلات نوروز به صورت خودسرانه قیمت شیر خود را افزایش دادند که با واکنش سازمان حمایت مواجه شد، در نهایت اینکه قرار شد سازمان حمایت با درخواست کارخانجات لبنی اسناد مورد نیاز را بررسی تا اجازه افزایش قیمت سه محصول لبنی پرمصرف یعنی شیر، پنیر و ماست را صادر کند.
از آنجایی که روند قیمت‌گذاری دولتی و جلسات آن مدیران حکم هفت خوان رستم را دارد، پس از هشت ماه قیمت‌های نهایی تعیین و به کارگروه تنظیم بازار برای تصمیم‌گیری فرستاده شد.
جالب‌تر آنکه رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: دامداران درخواستی به سازمان حمایت دادند که قیمت تمام شده تولید شیرخام بالاتر از رقم مصوب است و باید فکری به حال افزایش قیمت شیر کرد و کارگروه تنظیم بازار نیز افزایش قیمت سه محصول لبنی را منوط به تعیین نرخ جدید شیر خام کرده است. حال باید دید چند ماه دیگر زمان لازم است تا کارخانجات لبنی، مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تکلیف‌شان را در مورد نرخ محصولات لبنی و شیرخام بدانند.
جالب‌تر اینکه دولت برای حمایت از قشر آسیب‌پذیر، طرح شیر مدارس را از دو سال گذشته به طور نصفه و نیمه اجرا کرد، تا جایی که سال گذشته تنها دو ماه شیر بین برخی دانش آموزان مدارس توزیع شد و امسال نیز بنا به گفته باکری هیچ‌گونه قراردادی با شرکت‌های لبنی برای طرح شیر مدارس منعقد نشده است. /فارس

(پنج شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶) ۰۸:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها