شنبه / ۱۸ آذر ۱۳۹۶ / ۱۷:۵۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۴۵۹۹
گزارشگر : ۱۰۴۳
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
نائب رئیس اتاق بازرگانی مازندران خبرداد

نبود زنجیره واحد تولید عامل گرانی مرغ در کشور / حلقه های تولید از هم جداست

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن مازندران گفت: نبود زنجیره واحد تولید عامل گرانی مرغ در کشور است به گونه ای که امروز حلقه های تولید از هم جداست و این به افزایش قیمت ها دامن می زند.

امیر میران آملی در گفت وگو فودنا بازار جوجه یکروزه را بازار عرضه و تقاضا دانست و اظهار کرد: بسته به بازار عرضه و تقاضای بازار جوجه یک روزه، کسی نمی تواند برای آن قیمت تعیین کند.
وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی در تولید گوشت سفید سیاست تکمیل زنجیره تولید را در نظر گرفته است، اظهار کرد: این سیاست به این معنی است که تمامی حلقه های تولید گوشت مرغ در یک مجموعه قرار داشته باشد تا تنش های ایجاد شده در یکی از حلقه ها موجب افزایش قیمت مرغ در حلقه آخر نشود.
نائب رئیس اتاق بازرگانی مازندران روش کنونی تولید مرغ را به صورت سنتی دانست و اظهار کرد: عمده تولید مرغ در کشور به صورت سنتی و جدا از هم است به گونه ای که هر کدام از حلقه ها به صورت جداگانه برای خود کار می کنند و اگر یک حلقه دچار مشکل و بحران شود حلقه های بعدی نیز درگیر خواهند شد.
میران در پاسخ به این پرسش که شرکت تولیدی او نیز در افزایش قیمت جوجه یکروزه سال گذشته تاثیرگذار بوده است، اظهار کرد: شرکت تولیدی من یک مجموعه کاملی از تمامی حلقه های تولید گوشت سفید است و هیچ جوجه یکروزه ای برای فروش ندارم و تمامی آن ها برای تولید مرغ گوشتی در حلقه آخر مصرف می شود.
نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن  مازندران در بیان علت نوسانات قیمت مرغ در سال گذشته اظهار کرد: سال گذشته سازمان جهاد کشاورزی مازندران و انجمن جوجه یکروزه استان، برای تامین مرغ مورد نیاز کشور تولید 180 هزار تن در ماه را برنامه ریزی کرده بودند که با بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و حذف برخی از گله های مولد، تعداد جوجه ریزی کاهش پیدا کرد  و در تولید مرغ تاثیر به سزایی داشت.
میران آملی در ادامه گفت: برخی از استان های کشور مانند اصفهان نیز به دلیل بروز آنفلونزای مرغی محدودیت جوجه ریزی قائل شدند و در زمان جوجه ریزی نیز جوجه های گوشتی را به صورت پلکانی آزاد کردند که این آزادی ناگهانی باعث از بین رفتن توازن در جوجه ریزی و عدم تعادل در نظام عرضه و تقاضا شد که افزایش قیمت مرغ گوشتی را به همراه داشت.
وی خواستار حمایت دولت از 6 مجموعه تولید کامل حلقه های گوشت مرغ در استان شد و اظهار کرد: توان تولید این شرکت ها بیش از دو هزار تن در روز است که می تواند نیاز استان را تامین کند.
میران با بیان اینکه ایران با تولید دو میلیون و 200 هزار تن گوشت مرغ، رتبه هفتم دنیا را در تولید گوشت سفید دارد، اظهار کرد: از لحاظ ساختاری، تولید مرغ در ایران به صورت جزیره ای است و هرکس برای خود کار می کند.
نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن مازندران افزود: اگر تمامی حلقه های تولید از سیاست های سازمان جهاد کشاورزی و اتحادیه مرغداران پیروی کنند و طبق برنامه های پیش بینی شده حرکت کنند یقینا قیمت تعیین شده به سود تولیدکننده و مردم خواهد بود،مشکل اینجاست که امروز هرکس به خودش فکر می کند.

(شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶) ۱۷:۵۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها