جمعه / ۱۷ آذر ۱۳۹۶ / ۲۲:۰۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۴۵۶۲
گزارشگر : ۱۰۴۳
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

تولید 20 میلیون بچه ماهی سردآبی و تزئینی (آکواریومی) در کردستان

مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی کردستان گفت: سالیانه بیش از 20 میلیون قطعه بچه ماهی سردآبی و تزئینی (آکواریومی) در استان تولید می شود.

رحمان میرزایی اظهار کرد: هر سال بیش از 19 میلیون قطعه بچه ماهی سردآبی و یک میلیون قطعه ماهی تزئینی (آکواریومی) در مزارع پرورشی این استان تولید می شود.
وی افزود: نیاز سالیانه مجتمع ها و مزارع پرورش ماهی استان تنها پنج میلیون قطعه است و مازاد آن به استان های همجوار فرستاده می شود.
مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی کردستان تاکید کرد: هم اکنون سه مرکز تکثیر بچه ماهی سردآبی در شهرستان های بانه، سروآباد و کامیاران فعال هستند.
میرزایی در خصوص تولید بچه ماهی گرمابی در استان نیز یادآور شد: بدلیل شرایط آب و هوایی کردستان امکان تولید بچه ماهی گرم آبی در استان وجود ندارد و این گونه بچه ماهی ها برای رشد و تکثیر به مدت چهار ماه نیاز به محیطی با دمای بیشتر از 25 درجه سانتی گراد دارند.
وی اضافه کرد: 2.5 میلیون بچه ماهی گرم آبی مورد نیاز برای رها سازی در منابع آبی کردستان، از مراکز پرورش ماهی در استان های شمالی خریداری می شود.
مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی کردستان گفت: یکی دیگر از زمینه های اشتغال در بخش آبزیان تولید ماهی های زینتی در استان بود و سالیانه بیش از یک میلیون قطعه ماهی زینتی در کردستان تولید می شود.
میرزایی اظهار کرد: با توجه به نیاز آبی کم و امکان تولید در فضای کوچک این شیوه تولید، با استقبال خوب روبرو شده و گسترش زندگی آپارتمان نشینی بازار فروش را برای ماهی های زنیتی مهیا کرده است.
به گفته وی، هم اکنون پنج مرکز تولید ماهی های زینتی در شهرستان های سنندج، سقز، کامیاران، بیجار و قروه دایر شده و به ازای تولید هر 30 هزار قطعه ماهی زینتی یک شغل ایجاد می شود.
استان کردستان با تولید سالانه بیش از 9 هزار تُن ماهی سردآبی و گرم آبی و داشتن منابع آبی مناسب یکی از استان های مستعد تولید و پرورش ماهی است.
این استان با داشتن 9 سد در حال بهره برداری، 17 رودخانه دائمی و 24 رودخانه فصلی به لحاظ منابع آبی یکی از استان های مهم در شمال غرب کشور بوده و از نظر تولید ماهی در این منابع آبی در بین استان های غیرساحلی کشور دارای رتبه سوم کشور قرار دارد./ایرنا

(جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۶) ۲۲:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها