یکشنبه / ۳۰ مهر ۱۳۹۶ / ۱۸:۵۶
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۷۳۸۵۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

برای کسانی که اهلیت بازرگانی دارند کارت بازرگانی صادر کنید

وزیر صنعت، معدن و تجارت خطاب به اعضای اتاق بازرگانی تاکید کرد: کارت بازرگانی یکی از مشخصه‌های اعتبار اتاق بازرگانی است و باید برای کسانی صادر شود که اهلیت بازرگانی دارند و مشغول به امر صادرات و واردات هستند.

 محمد شریعتمداری امروز در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، اظهار کرد: صادرات داروی شفابخش اقتصاد است و این عبارت را تا حدودی می‌توان برای تولید هم به کار برد. باید به جایی برسیم که تولید راه‌حل همه مشکلات باشد که تا رسیدن به آن نقطه هنوز فاصله داریم.

وی ادامه داد: دست ما به سوی پارلمان بخش خصوصی دراز است و با روی باز آماده شنیدن مطالب اتاق بازرگانی هستیم و قول می‌دهیم بدون حب و بغض همه مطالب را بشنویم و با سعه صدر همه مسائل را تحمل کنیم. همه تلاش ما این است که این مسیر را در کنار هم طی کنیم و به دور از پیش داوری در جهت حل مشکلات گام برداریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: مطمئنا بدون کمک شما فعالان اقتصادی مشکلات حل نمی‌شود. باید در ابتدای راه یک ساختارسازی انجام دهیم و می‌توانیم با یک ساختارسازی مشکلات را حل کنیم. در ترکیب هیات نمایندگان اتاق ۲۰ نفر از دولت حضور دارند که این اعضاء باید خودشان را عضوی از اتاق بازرگانی بدانند و از حضورشان در کمیسیون‌های مختلف اتاق استفاده شود تا آنها مطالب را به ما منعکس کنند و در دولت مورد بحث قرار بگیرد.

بهبود ۳۰ رتبه‌ای فضای کسب و کار

شریعتمداری افزود: در سال ۱۳۹۲ در زمان روی کار آمدن آقای روحانی اتاق بازرگانی حضور فعالی در انتخابات داشت و اتاق بازرگانی یکی از مهم‌ترین حامیان آقای روحانی بود و آقای نهاوندیان که ریاست اتاق را برعهده داشت به عنوان حامی رییس جمهور بود و در این چهار سال اتاق بازرگانی از این رابطه بهره برد تا مطالب به رییس جمهور منتقل شود. این اتفاق باعث شد جایگاه اتاق بازرگانی ارتقا یابد.

وی اظهار کرد: شما در عرصه عمل هستید و از نزدیک با مشکلات روبرویید. اگر بتوانیم فضای کسب و کار را درست کنیم و عزمی ملی برای تولید به وجود آوریم خیلی از مشکلات جزیی هم حل می‌شود. ما در این زمینه قدم برداشته‌ایم و در زمینه‌ی فضای کسب و کار از یک رتبه بسیار بد به یک رتبه بد رسیده‌ایم و توانسته‌ایم حدود ۳۰ رتبه فضای کسب و کار را بهبود ببخشیم. اما باید برای حل مشکلات کسب و کار قدم‌های بیشتری برداریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به برخی از مشکلات نظام بانکی، تصریح کرد: راه‌حل این است که سرمایه نظام بانکی را افزایش دهیم که این اتفاق باید از محل صندوق توسعه ملی اتفاق بیفتد. امروز نرخ تورم حدود ۱۰ درصد است و متناسب با آن باید نرخ سود هم پایین بیاید و با توجه به بازار بین بانکی ایجاد شده باید این نرخ سود معقول شود.

اتاق بازرگانی باید برای مدیریت واردات مرجعیت داشته باشد

شریعتمداری ادامه داد: در موضوع مدیریت واردات نیازمند کمک هستیم. تلاش کردیم که موانع غیرتعرفه‌ای ما شامل ضوابط فنی شود. اما فشار زیادی وجود دارد که این موانع بیشتر شود ولی ما معتقدیم که موانع تعرفه‌ای کفایت می‌کند. اگر در خود اتاق بازرگانی کمیسیونی تشکیل شود و در مورد موضوعات مستقل به جمع‌بندی برسند می‌توانند آنها را به ما انتقال دهند تا ما در تصمیم گیری‌ها اعمال کنیم. اتاق بازرگانی باید برای مدیریت واردات مرجعیت داشته باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش، گفت: یکی دیگر از نیازهای کشور استراتژی توسعه صنعت است. باید با همفکری اتاق به یک استراتژی مشخصی صنعتی برسیم؛ به گونه‌ای که بتوانیم تا قبل از پایان امسال آن را ابلاغ کنیم و در کنار آن نیز یک استراتژی برای توسعه صادرات تدوین شود که ماموریت این کار به سازمان توسعه تجارت محول شده است. اتاق ایران دارای منابع مناسبی است و می‌تواند این منابع را خرج توسعه فعالیت‌های خود کند و با ایجاد سرپل‌هایی در کشورهای دیگر به بازارهای اطراف دست پیدا کنیم. آیا این توانایی در بخش خصوصی ما وجود ندارد که خودروسازی دیگری به جز ایران خودرو و سایپا تاسیس کند. بخش خصوصی واقعی باید به صحنه بیاید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به موضوع کارت بازرگانی، گفت: کارت بازرگانی باید برای کسانی صادر شود که اهلیت بازرگانی دارند و مشغول به امر صادرات و واردات هستند. کارت بازرگانی یکی از مشخصه‌های اعتبار اتاق بازرگانی است. اگر اتاق کارت بازرگانی را برای کسانی صادر کنند که اهلیت ندارند آن وقت هم ما جوابی نداریم که بدهیم.

شریعتمداری اضافه کرد: ما باید بتوانیم در کنار صنایعی‌ مثل فرش که یک هنر والای ایرانی است و در صنایعی از جمله نانو و در استارتاپ‌ها به بالاترین سطح برسیم. باید به گونه‌ای عمل کنیم که فناوری‌های نوین در صنعت ما جایگاه پیدا کند.
(یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶) ۱۸:۵۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها