یکشنبه / ۲۳ مهر ۱۳۹۶ / ۱۳:۲۳
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۳۶۶۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

عدم وجود بازار مطمئن صادراتی منشاء ایجاد مازاد مرغ تولیدی است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس،گفت:ظرفیت تولید مرغ در کشور در شرایطی ۳میلیون تن است که ما در حدود ۱میلیون ۸۰۰تا ۲میلیون تن در کشور بازارمصرفی داریم.


عباس پاپی زاده  درباره وضعیت  تولید  مرغ در کشور،گفت: درشرایط فعلی،از ظرفیت مرغداری های کشور بطورکامل استفاده نمی‌شود و مرغ بر روی دست مرغداران می‌ماند و حال چه برسد به اینکه که مرغداران باظرفیت 100 درصدی مرغ را تولید کنند.

عضوکمیسیون‌کشاورزی،آب‌ومنابع‌طبیعی مجلس،گفت: مرغداران در شرایطی با نیمی از ظرفیت در چرخه تولید فعال هستند که  مجبورند در قبال هزینه تولید بالا، میزان تولید را نیز برای تطبیق با بازار مصرفی کاهش دهند و در نهایت مشخص است که مرغداران در این راستا متضرر می‌شوند.

وی افزود:  ظرفیت تولید مرغ در کشور در شرایطی 3میلیون تن است که  ما در حدود 1میلیون 800تا 2میلیون تن در کشور بازارمصرفی داریم.

نماینده  مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی،تصریح کرد: طبق  قانون انتزاع اختیار صادرات، واردات، تنظیم بازار و بازاریابی در داخل و خارج  کشور در  اختیار  وزارت کشاورزی قرار گرفته است، بنابراین وزارتخانه باید با ورود جامع برنامه صادراتی  برای موانع صادراتی محصولات کشاورزی از جمله مرغ ترسیم کند.

 عدم وجود بازار مطمئن فروش، مرغ  را بدون مشتری می گذارد

پاپی زاده افزود: منشاء ایجاد مازاد تولید مرغ در عدم ایجاد بازار مطمئن صادراتی باید جستجوکرد و این امر  موجب میشود، قیمت مرغ به شدت با کاهش روبروشود  و از همین  رو با  این شرایط بسیاری از  مرغداران ورشکست  شدند و به ناچار مجبور به  تغییر کاربری شدند

وی ادامه داد: عدم برنامه جامع یکی موانع اساسی برای صادرات محصولات کشاورزی  از جمله مرغ در صنعت  مولد کشاورزی تلقی می شود بنابراین دولت برای رونق صادرات مرغ باید کانون های هدف صادراتی بخش خصوصی را تقویت کند.

 نماینده مردم دزفول  در مجلس تصریح کرد: برای فعال شدن صادرات محصولات کشاورزی دولت  می تواند  با همکاری سفارتخانه  ها اطلاعات بازاریابی کشاورزی را طبقه  بندی کند  و این  اطلاعات تجاری را در اختیار بخش خصوصی  قراردهد.

 معافیت‌های  گمرگی  دو جانبه کلید توسعه صادرات محصولات کشاورزی

پاپی زاده  افزود:  معافیت گمرکی دو جانبه میان کشورهای هدف  و صادر کننده می  تواند به عنوان اهرمی اقتصادی  موجب شود که صادرات محصولات کشاورزی از جمله مرغ  رونق بگیرد تا علاوه  بر تقویت  تولیدکننده  داخلی، اقتصاد صادراتی نیز تقویت شود.

وی ادامه داد: رفع موانع گمرکی می تواند  تولید کنندگان  را برای  حضور در بازار صادراتی ترغیب کند، چرا که صادرات در  چرخه کشاورزی می تواند علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، صنعت مرغداری را نیز  از ورشکستگی رهایی ببخشد.

  نماینده  مردم دزفول در مجلس،افزود:   توسعه قرنطینه  و دامپزشکی  برای صادرات  نیازمند توافقنامه  دو جانبه  میان  ایران و کشورهای  خواهان   تولیدات کشاورزی  از  جمله مرغ ایرانی است  تا  اطمینان  در داد و ستدهای  تجاری  حرف اول  را بزند.

 توسعه بازاریابی بین المللی مرغ نیازمند  حذف بروکراسی  ومعافیت های گمرکی

پاپی زاده  تصریح کرد:  بازاریابی مرغ  نیازمند حمایت مستقیم توسط  دولت است  زیرا دولت  درگام نخست باید با  ارئه اطلاعات  جامع به تجار مشوق های صادراتی و معافیت های  گمرکی  برای صادر  کننده  در نظر بگیرد و  در نهایت  بروکراسی  صادراتی نیز  باید از  چرخه  صادرات رخت ببند تا  این بخش سرعت بگیرد.

 وی ادامه داد:  برای افزایش انگیزه  تجار برای ماندگاری  کننده در چرخه  تولید صادراتی، دولت باید یارانه و یارانه برای  تولید کننده در نظر بگیرد تا تولید کننده بتواند با توجه به قدرت اقتصادی اش محصولات را تولید وروانه بازارمصرفی کند.

نماینده  مردم دزفول در  مجلس  افزود:  در سالهای گذشته  به تولید کننده  جایزه و مشوق های صادراتی اختصاصی داده می شود  اما هم اکنون این مشوق های صادراتی که منجر به افزایش انگیزه تولید کننده  می شود از  چرخه تولید صادراتی حذف شده است.

 انحصار نهاده دامی عاملی برای گرانی هزینه  تولید  مرغ

 پاپی زاده تصریح کرد:  تولید مرغ در  کشور گران تمام می شود،زیرا انحصار در  نهاده های دامی موجب می شود  تا هزینه تولیدکننده به مراتب افزایش یابد،بنابراین  برای جلوگیری  از انحصار در واردات نهاده های دامی دولت باید  تشکلهای بخش دام و طیور را تقویت کند زیرا اعضای تشکل ها خود تولیدکنندگان هستند.

  تشکل و تعاونی ها  اهرمی برای  ثبات نرخ نهاده های دامی

وی ادامه داد: دولت باید با حمایت ویژه  تشکل ها و تعاونی های  را یاری برساند و تلاشکند که سرمایه های  تعاونی های در کشور  فعال شوند تا بتوان نهاده های دامی  را به نحو مطلوب و با نرخ نازل  برای مرغداران و دامداران در نظرگرفت.

 نماینده  مردم دزفول  در مجلس افزود:  زنجیره تولید از  تامین نهاده ها گرفته تا  تولید و ورود به بازار مصرف  را دولت باید به عنوان  حمایت‌گر ویژه زیر چتر حمایتی اش قرار  بدهد  تا تشکل های بخش کشاورزی که متشکل  از  اعضای واحدی های تولیدی کشاورزی هستند؛  بطور مستقیم فرایند تولید تا فروش در بازار مصرفی و داخلی را  بر عهده بگیرند.

 تعاونی  روستایی  تبدیل به رقیبی برای کشاورز شده است

پاپی  زاده  با بیان اینکه متاسفانه تعاونی روستایی از اهداف اولیه  اش فاصله گرفته است، تصریح کرد: تعاونی  روستایی تبدیل  به رقیب برای کشاورزان شده است بدین معنا که تعاونی روستایی به دنبال سود است و نه حل مشکل اما  تعاونی روستایی اساساً  باید مشکلاتی که برای کشاورزان قابل حل نیست را برطرف کند.

 نماینده  مردم دزفول  در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:  تعاونی روستایی می تواند به صورت تجمیعی بخشی از مشکلات کشاورزان را بر طرف کند و   بطور  مثال تعاونی روستایی می تواند بازار، انبار داری و به  صادرات  محصولات کشاورزی ورود  قاطع کند اما متاسفانه  ورود تعاونی  روستایی در این راستا ضعیف است.

 تعاونی  روستایی  برای  تولید ات بدون مشتری بازاریابی  کند

 وی در خاتمه گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ، یادآورشد: متاسفانه تعاونی روستایی به عنوان رقیب  به صنعت کشاورزی ورود می کند  نه به عنوان تسهیل  گر  به طور  مثال تعاونی روستایی برای کالاهای که خریداری  ندارند  باید ورود کند  و  برای فروش محصول  بازاریابی کند./
(یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶) ۱۳:۲۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها