دوشنبه / ۱۷ مهر ۱۳۹۶ / ۰۹:۳۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۳۴۵۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه:

از دست عرضه‌کنندگان مرغ زنده و کشتار غیر مجاز دام ذله شده‌ایم

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه از دست عرضه‌کنندگان مرغ زنده و کشتار غیر مجاز دام ذله شده‌ایم، گفت: باید زنده فروشی مرغ و کشتار غیر مجاز دام در کرمانشاه با اقتدار حاکمیتی برای همیشه حل شود.

دکتر نادر پرور با بیان اینکه برخورد با عرضه کنندگان دام زنده و یا کشتار غیر مجاز دام جزو وظایف دامپزشکی نیست، اظهار کرد: شهرداری باید با این نوع تخلفات برخورد کند، اما جای تعجب است که شهرداری با ساخت یک بنای غیر مجاز سریعا برخورد کرده و آن را تخریب می کند، اما در مقابله با عرضه مرغ زنده و کشتار غیرمجاز دام هیچ کاری نمی کند.
پرور با تاکید بر اینکه موضوع کشتارهای غیر مجاز دغدغه جدی مجموعه دامپزشکی است، یادآور شد: دامپزشکی مسئولیتی در قبال برخورد با واحدهای غیرمجاز عرضه فرآورده های خام دامی ندارد.
مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه تصریح کرد: وظیفه دامپزشکی گزارش تخلف در نقاط مختلف است و هیچ مسئولیتی در قبال برخورد با متخلفان ندارد.
پرور با اشاره به اینکه مدام در حال گرفتن مصوبه برای پلمب واحدهای متخلف هستیم، تاکید کرد: از دست عرضه کنندگان مرغ زنده و کشتار غیر مجاز دام ذله شده‌ایم.
وی با تاکید بر اینکه برای سلامت مردم و حفظ سرمایه‌های دامی در کرمانشاه به اتحاد و همدلی نیاز داریم، تصریح کرد: باید موضوع زنده فروشی مرغ و کشتار غیرمجاز دام در کرمانشاه با اقتدار حاکمیتی برای همیشه حل شود.
پرور ادامه داد: باید با بالا بردن سطح آگاهی جامعه اجازه فعالیت را به متخلفان عرضه فرآورده‌های خام دامی ندهیم، زیرا تا زمانی که این افراد مشتری داشته باشند نمی توان به ریشه کن شدن فعالیت آنها امیدوار بود.
مدیر کل دامپزشکی کرمانشاه با تاکید بر اینکه در حوزه کشتارهای غیرمجاز خیلی کار شده، اظهار کرد: تمامی مراکز کشتار غیرمجاز به همراه اسم و آدرس  به دستگاه قضایی معرفی شده، اما مقابله با زنده فروشی مرغ و کشتار غیر مجاز دام به عزم همگانی نیاز دارد.
وی ابراز کرد: متاسفانه کشتار غیر مجاز دام در برخی از شهرستان ها به عنوان یک جاذبه گردشگری معرفی شده است.
این مسئول با اشاره به در اولویت بودن موضوع سلامت غذا از مزرعه تا سفره در دنیا عنوان کرد: گوشتی که از طریق کشتارگاه در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد، هم از نظر بهداشتی مطمئن بوده و هم  از نظر اقتصادی به صرفه تر است.
وی با اشاره به وجود حدود هزار مرکز عرضه مرغ و یا دام زنده در استان، عنوان کرد: فقط نزدیک به 300 پارکینگ مسکونی عرضه مرغ زنده دارند.
 پرور عنوان کرد: در کرمانشاه نزدیک به دو هزار اماکن مجاز عرضه فرآورده‌های خام دامی داریم.
پرور سپس با اشاره به وجود سه نقطه پرخطر از نظر عرضه مرغ و دام زنده در سطح شهر کرمانشاه، عنوان کرد: در منطقه مسکن، وزیری و بازار روز شهر کرمانشاه در میدان آزادی برای برخورد با متخلفین مشکل جدی داریم، چراکه هنوز اکیپ‌های بازررسی ما 10 متر از این مناطق دور نشده‌اند بساط متخلفین به پا می‌شود.
 پرور تصریح کرد: باید دامپزشکی، بهداشت و اجرائیات، با همکاری دستگاه قضایی در این سه نقطه برای نظارت و بازرسی مقیم شوند.
پیش بینی تولید 1000 تن مرغ بدون آنتی‌بیوتیک در استان کرمانشاه
وی سپس با اشاره به اینکه سال گذشته نزدیک به 700 تن مرغ بدون آنتی بیوتیک در استان کرمانشاه تولید شد، اظهار کرد: امسال پیش بینی می‌شود این میزان تولید به حدود هزار تن برسد.
پرور اضافه کرد: در تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک از هیچ نوع آنتی بیوتیکی استفاده نمی شود و این به این معنی است که این محصول در مقایسه با دیگر محصولات از سلامت بالاتری برخوردار است.
مدیر کل دامپزشکی کرمانشاه اضافه کرد: در شرایط معمول نیز آنتی‌بیوتیک‌ها در حد مجاز استفاده می‌شوند.
وجود یک کشتارگاه صنعتی دام در استان کرمانشاه
وی در ادامه با اشاره وجود یک کشتارگاه صنعتی دام در استان کرمانشاه عنوان کرد: تاکنون بخش های پیش سرد آلایش دام و دل و جگر به این سردخانه اضافه شده و قرار است در همین هفته نیز بخش پیش سرد سیرابی و کله پاچه نیز در این کشتار گاه فعال شود که در این صورت تمامی پروسه کشتارگاه صنعتی بیستون به شکل کاملا صنعتی خواهد بود.
مدیر کل دامپزشکی کرمانشاه اضافه کرد: استان کرمانشاه 12 کشتارگاه سنتی دارد که برای تداوم فعالیت باید با همکاری شهرداری نسبت به ایجاد بخش پیش سرد اقدام کنند.
 وی با بیان اینکه در حال حاضر سردخانه های تامین کننده گوشت قرمز شهرستان‌های کرمانشاه، صحنه، هرسین و کنگاور بخش پیش سرد دارند، عنوان کرد: در شهرستان های شرقی استان مشکل سردخانه ای نداریم، این در حالیست که سردخانه های غرب استان و اورامانات بخش پیش سرد ندارند.
استان کرمانشاه یک استان کشاورزی و دامپروری با پتانسیل‌های مطلوب است
مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه  در ادامه با بیان اینکه استان کرمانشاه یک استان کشاورزی و دامپروری با پتانسیلهای مطلوب است، اظهار کرد: استان کرمانشاه بالغ بر سه میلیون راس دام سبک، 200 هزار راس دام سنگین، 250 هزار کندوی زنبور عسل  دارد، ضمن اینکه این استان سالانه  15 هزار تن محصولات شیلاتی تولید می کند و در این زمینه یکی از قطب های کشور به حساب می‌آید.
پرور ظرفیت جوجه ریزی سالانه استان کرمانشاه را 30 میلیون قطعه عنوان کرد.
وی در ادامه با اشاره به برخورداری استان کرمانشاه از 370 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق عنوان کرد: موضوع قاچاق دام سبب شده برنامه‌های کنترل و پیشگیری در استان با مشکلاتی مواجه باشند.
وی بیان کرد: استان‌های مرزی یکی از راه های ورود بیماری‌های دامی به کشور بوده و مرز های استان کرمانشاه تاکنون بیش تر از اینکه فرصت باشد، تهدید بوده‌ است.
استان کرمانشاه حدود پنج میلیون واحد دامی دارد
پرور با بیان اینکه استان کرمانشاه حدود پنج میلیون واحد دامی دارد، افزود: سرمایه های دامی استان با احتساب میانگین قیمت 600 هزار تومانی برای یک گوسفند بالغ بر سه هزار میلیارد تومان ارزش اقتصادی دارند.
پرور با بیان اینکه در حال حاضر چهار شهرستان در استان میادین دام دارند، گفت: باید همه شهرستان ها مجهز به این میادین دام شوند، کما اینکه تعدای از شهرستان ها نیز پیگیری راه اندازی میادین دام هستند.
بیماری‌های دامی بزرگترین تهدید سرمایه‌های دامی در دنیا به شمار می ‌روند
مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه اظهار کرد: بیماری‌های دامی بزرگترین تهدید کننده‌های سرمایه‌های دامی در دنیا به شمار می ‌روند و این مهم ضرورت توجه بیشتر به موضوعات دامپزشکی را در کشور و استان کرمانشاه نشان می دهد.
 پرور با بیان اینکه در حال حاضر حدود 1128 نفر دامپزشک، کاردان یا کارشناس ارشد دامپزشکی در مجموعه دامپزشکی استان کرمانشاه مشغول ارائه خدمت هستند، اضافه کرد: سالانه حداقل 120 نفر در مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی و دکترای دامپزشکی از دانشگاه‌های استان فارغ التحصیل می‌شوند.
وی با تاکید بر اینکه از ابتدای تصدی مسئولیتم در اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه برای سلامت مردم به هیچ عنوان کوتاه نیامده و نخواهم آمد، تصریح کرد: مسئولین باید به این باور برسند که اگر امکانات دامپزشکی محدود باشد، سرمایه‌های دامی کشور به هدر رفته و در نهایت کشور متضرر خواهد شد.
پرور اظهار کرد: در استان کرمانشاه بالغ بر سه هزار خودرو پروانه حمل و نقل دامپزشکی دارند که بر فعالیت آنها نظارت می‌شود.
وی اضافه کرد: از مجموع 1709 بیماری شناخته شده در انسان عامل 832 بیماری یعنی بیش از نیمی از عوامل بیماری زا منشا دامی دارند.
پرور بیان کرد: در حوزه بیماری‌های عفونی بالغ بر 60 درصد از طریق مصرف فرآورده‌های خام دامی منتقل می شوند.
پرور با اشاره به اهمیت پیشگیری در بروز بیماری‌ها، عنوان کرد: هر هزار تومان سرمایه گذاری برای پیشگیری در حوزه دامپزشکی باعث هفت هزار تومان صرف جویی در هزینه های درمان می‌شود.
وی ادامه داد: با انجام اقدامات  پشگیرانه بیشتر در حوزه دامپزشکی، تعداد تخت های خالی بیمارستانی افزایش پیدا خواهند کرد.
انجام 92  هزار بازدید از مراکز عرضه فرآورده های خام دامی استان در یک سال گذشته
پرور سپس با اشاره به اینکه در یک سال گذشته 92 هزار بازدید از مراکز عرضه فرآورده های خام در استان انجام شد، افزود: در این بازدید ها 5700 مورد غیربهداشتی شناسایی و 2384 مورد نمونه برداری انجام گرفت که در نهایت 285 تن فرآورده خام از چرخه مصرف مردم خارج شد.
انجام سالانه 12 میلیون نوبت واکسیناسیون در حوزه دامی در استان کرمانشاه
پرور  سپس بیان کرد: سالانه 12 میلیون نوبت واکسیناسیون در حوزه دامی در استان کرمانشاه انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه با پیگیری های انجام شده یک اعتبار ویژه برای واکسیناسیون رایگان تب برفکی در استان از محل سفر ریاست جمهوری به استان تخصیص یافت، اضافه کرد: سالانه سه میلیون و 300 هزار راس دام سبک و سنگین استان علیه تب برفکی واکسینه می‌شوند
پرور با بیان اینکه استان کرمانشاه از حیث بیماری تب مالت پنجمین استان آلوده کشور است، بیان کرد: مرزی بودن استان و غالب بودن سیستم پرورش روستایی و عشایری از عمده دلایل شیوع بالای تب مالت در این استان است.
مدیر کل دامپزشکی کرمانشاه بیان کرد: در یک سال گذشته بالغ بر 760 هزار راس گاو، گوساله و بزغاله علیه تب مالت واکسینه شده اند.
پرور در ادامه اشاره ای هم به اقدامات انجام شده در زمینه مقابله با بیماری شاربن یا سیاه زخم داشت و عنوان کرد: زمانی سالانه سه میلیون راس دام علیه شاربن واکسیناسیون  می شدند، این در حالیست که امروز خوشبختانه بجز سه شهرستان دالاهو، صحنه و سنقر که واکسیناسیون هدفمند دارند در بقیه استان تنها بحث مراقبت مطرح است.
پرور با اشاره به واکسیناسیون 16 هزار و 500 سگ صاحب دار استان علیه بیماری هاری در سال گذشته عنوان کرد: بیماری هاری از 19 کانون شناسایی شده در سال 93 به چهار کانون در سال جاری رسیده است. /ایسنا

(دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶) ۰۹:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها