یکشنبه / ۱۶ مهر ۱۳۹۶ / ۱۲:۵۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۳۴۳۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
مسئول بخش تحقیقات زنبورعسل موسسه تحقیقات علوم دامی کشور خبر داد

بیش از 7 هزار ملکه اصلاح نژاد شده به زنبورداران واگذار شد

مسئول بخش تحقیقات زنبورعسل موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت: سال گذشته بیش از هفت هزار ملکه اصلاح نژاد شده در بین 200 زنبوردار توزیع شد که این مقدار در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت.

ناصر تاج‌آبادی با اشاره به اینکه اصلاح نژاد ملکه از 18 سال قبل شروع شده، افزود: تحقیقات در این بخش طی سال‌های متمادی با جدیت دنبال شد تا اینکه از دو سال پیش، بحث واگذاری ملکه‌ها به میان آمد.
به گفته وی، از آنجایی که زنبورهای ایرانی میلیون‌ها سال به شرایط اقلیمی کشور عادت کرده‌اند، بنابراین با تغییر اقلیم و گرم‌تر شدن هوا و همچنین افزایش میزان گرد و خاک، لازم است برای حفظ این حشره باارزش، تدابیر ویژه‌ای اندیشید که این مهم با ترفندهای اصلاح‌نژادی دست یافتنی است.
وی اظهارداشت: طبق برنامه‌ریزی‌ قرار است تعدادی از پرورش دهندگان شاخص ملکه به مرور زمان انتخاب شده و در راستای تولید ملکه با صفاتی که زنبورداران استقبال بیشتری از آن دارند، این افراد حمایت شوند.
مسئول بخش تحقیقات زنبورعسل موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، با بیان اینکه زنبورداران ایرانی سالانه به حدود سه میلیون فروند ملکه نیاز دارند، اظهار کرد: باید برای اصلاح نژاد به غیر از شرایط اقلیمی کشور، فاکتورهایی مانند رفتارهای تهاجمی، بچه‌دهی، تولید عسل، مقاومت به کنه واروا و زمستان گذرانی را نیز مد نظر داشت.
تاج‌آبادی معتقد است که بین بخش تحقیقات کشاورزی و نمایندگان بخش خصوصی، ارتباط و تعاملی قابل توجه برقرار است و در حال حاضر نیز زنبورداران کشور در مسیر درستی هدایت می‌شوند که یکی از نمونه‌های آن شرکت بیش از 300 زنبوردار ایرانی در چهل و پنجمین کنگره بین‌المللی آپی‌موندیای ترکیه است که همراه آنها معاون وزیر در تولیدات امور دامی، چند نفر از نمایندگان مجلس و مسئولان بخش‌های مختلف تحقیقات حضور یافته و از نزدیک با مسائل و توانمندی‌های زنبورداران آشنا شدند.
وی، یکی از مهم‌ترین اهداف بخش تحقیقات زنبور عسل ایران را خروج از تولید تک محصولی دانست و گفت: خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته از طرف صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور، آموزش بهره‌برداران در این زمینه با روندی مثبت همراه بوده و بسیاری از بهره‌برداران برای تولید محصولات دیگری به غیر از عسل، توانمند شده‌اند.
تاج‌آبادی با ابراز امیدواری برای گسترش تولید محصول سالم در میان زنبورداران، افزود: با توجه به دیدگاه مثبتی که مسئولان صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری دارند و ارائه تسهیلات کم بهره از طرف این صندوق به فعالان، آینده زنبورداری ایران به طور قابل ملاظه‌ای پیشرفت خواهد کرد.
طبق آمارها اکنون ایران رتبه چهارم تولید عسل، رتبه هشتم جمعیت کلونی های زنبور را داراست و از لحاظ سرانه مصرف نیز نسبت به سرانه جهانی از وضعیت مطلوبی برخوردار است.
اکنون صنعت زنبورداری کشور دارای 75 هزار زنبوردار فعال و هفت هزار کلونی زنبور عسل است که توانست سال گذشته بیش از 81 هزارتن عسل تولید کند. /ایرنا


(یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶) ۱۲:۵۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها