شنبه / ۱۵ مهر ۱۳۹۶ / ۰۹:۱۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۳۳۹۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
رئیس سازمان دامپزشکی:

‌‌‌‌هزینه‌کرد ۱۰۰میلیارد تومان ‌برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از ‌‌‌‌هزینه‌کرد ۱۰۰میلیارد تومان ‌برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام خبر داد.

علیرضا رفیعی‌پور با اشاره به برنامه‌ها و رویکردهای پیشنهادی برای مدیریت سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: معتقدم با افزایش ارتباط بین‌بخشی در سطوح ملی، استانی و شهرستانی با دستگاه‌های سیاسی، امنیتی، بهداشتی، نظامی، انتظامی، آموزشی، خدماتی، مذهبی، قضایی، اجتماعی، تشکل‌های اقتصادی با حداقل هزینه با شکل ارتباط کلامی و رودررو می‌توان شاهد حداکثر بهره‌برداری بود و حتی کمبودها را پوشش داد.
وی با بیان اینکه مدیران سازمانی در همه سطوح باید ارتباط و رفت‌وآمدشان را با دیگر دستگاه‌ها ارتقاء دهند، افزود: معتقدم اگر کار امروز را کارکنان آنی، ساعتی و روزانه انجام دهند و برای کار زمانبر خط سیر و فلوچارت در اختیار گروه‌های هدف خدمات دامپزشکی قرار دهند نارضایتی به حداقل خواهد رسید.
قوانین در کشورهای پیشرفته برای تأمین تولید سالم و پایدار مورد بازنگری کارشناسی قرار گیرد
رئیس دامپزشکی کشور با ابراز اینکه "این رویه را در دو جغرافیای شهرستان و استان اجرا کرده‌ام و نتیجه بسیار قابل تأمل بوده است" بیان کرد: مشاهده می‌کنیم در یک جغرافیای روستا، دهستان، بخش، شهرستان و استان امکان کنترل بیماری‌های دام، طیور، زنبورعسل، آبزیان و کرم ابریشم وجود دارد و باید الگوبرداری کشوری از آن صورت گیرد تا بروز تکراری اپیدمی بیماری‌ها را کمتر شاهد باشیم.
رفیعی‌پور تصریح کرد: معتقدم قوانین، دستورالعمل‌ها و واقعیت تولید در کشورهای پیشرفته برای تأمین تولید سالم و پایدار باید مجدداً مورد بررسی و بازنگری کارشناسی قرار گیرد و مقررات به‌روز شده عملیاتی شود تا شاهد افزایش هزینه تولید و سختگیری‌های کارشناسی بیشتر از کشورهای پیشرفته برای تولیدکنندگان نباشیم.
قوانین و دستورالعمل‌ها بومی‌سازی شود
وی خاطرنشان کرد: معتقدم قوانین و دستورالعمل‌ها می‌تواند بومی‌سازی شود بدون اینکه خدشه‌ای به روح قوانین ابلاغی وارد شود و این امر برای تسهیل کسب‌وکار و رفع موانع تولید خصوصاً برای تبادلات مرزی با کشورهای همسایه است و معتقدم واقعیت آزمایشگاه‌های تخصصی دامپزشکی این است که در خدمت کاهش هزینه‌های تولید و افزایش کیفیت هستند.
رئیس دامپزشکی کشور با اظهار اینکه انتصابات سازمانی باید با شاخص راستگویی و امانت‌داری در حوزه معاونین و مدیران کل دفاتر تخصصی انجام شود یادآور شد: برای چابکی سازمان باید تفویض اختیار رئیس به معاونین و معاونین به مدیران‌کل دفاتر و مدیران‌کل استان‌ها به رؤسای ادارات ستادی و شهرستان‌ها انجام شود.
انتصابات سازمانی باید با شاخص راستگویی و امانت‌داری باشد
رفیعی‌پور اظهار داشت: برای ایجاد گفتمان و فرهنگ‌سازی در جمعیت هدف که کل جامعه است برنامه دارم و معتقدم با تقسیم کار و مسئولیت پذیری توسط حاکمیت (دامپزشکی) تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بسیاری از مشکلات و هزینه‌ها کم می‌شود.
وی با بیان اینکه پیشگیری بهتر از درمان است باید به پیشگیری به‌عنوان معجزه بدون جایگزین تبدیل شود تا نتیجه آن در جامعه قابل لمس شود، افزود: سخنان حکیمانه مقام معظم رهبری در حوزه امنیت غذایی و امنیت اقتصادی برای سازمان دامپزشکی کارگشا و چراغ آینده است که باید تدوین، تبیین و بحث کارشناسی شود.
رئیس دامپزشکی کشور به رویکردها و برنامه‌ها اشاره کرد و گفت: امروز در دورانی از انقلاب شکوهمند قرار داریم که یقیناً حساس‌ترین زمان در گذر تاریخ انقلابمان است.
رفیعی‌پور ادامه داد: از طرفی تحریم همه‌جانبه استکبار جهانی که دنبال تضعیف پایه‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی کشور است و از طرفی دیگر با نگاهی به رشد جمعیت مولد و تولیدگر کشور و در بعد سوم وضعیت جوی کشور و کاهش شدید نزولات آسمانی سبب شده اهمیت بخش اقتصادی به‌خصوص بخش کشاورزی جزو مباحث استرات‍ژیک کشور قرار گیرد، این موضوع آن‌قدر مهم و دارای اهمیت است که مقام معظم رهبری در سالیان گذشته بارها و بارها در سخنرانی و فرمایشات‌شان تأکید فراوان به مسأله اقتصاد داشته و شعار سال‌های متمادی را با محوریت اقتصاد مطرح فرمودند.
تولید باید بر مبنای دانش‌محوری قرار گیرد
وی تصریح کرد: از آنجایی که توسعه و استقلال کشور کنار اقتصادی پویا معنا می‌پذیرد و از طرفی اقتصاد کشور با بخش کشاورزی پیوندی جداناپذیر دارد بخش کشاورزی و تقویت امنیت غذایی در چارچوب اقتصاد مقاومتی نگاهی درون‌زا باید داشته باشد که می‌توان با گسترش تولید دانش‌محور به آن رسید.
رئیس دامپزشکی کشور اضافه کرد: این همان سفارش مقام معظم رهبری است که تولید را بر مبنای دانش‌محوری قرار دهیم بنابراین رویکردی انقلابی به تولید در بخش کشاورزی خواهیم داشت و با استفاده از تمامی منابع انسانی خود که به‌حق گرانبهاترین منابع ملی کشور هستند می‌توانیم گامی مهم در استقلال و تعالی کشور برداریم.
رفیعی‌پور اظهار داشت: دولت تدبیر و امید با استفاده از توان جامعه هدف در بخش کشاورزی که همان جامعه تولیدکننده روستایی و همچنین استفاده از بخش صنعت و توان بخش خصوصی است می‌تواند تحولی عمیق در اقتصاد کشور ایجاد کند.
وی خاطرنشان کرد: معتقدیم سه ضلع صنعت، سرمایه بخش خصوصی، جامعه تولیدکنندگان روستایی دانش دامپزشکی را در بر می‌گیرد.
دامپزشکی نقش مهمی در بالندگی اقتصادی و توسعه پایدار دارد
رئیس دامپزشکی کشور با توجه به اسناد بالادستی مورد استفاده در برنامه ششم یادآور شد: مفاد مرتبط با بخش کشاورزی در قانون برنامه ششم توسعه بیانگر اهمیت توسعه پایدار این بخش به‌ویژه تأمین امنیت غذایی و ایجاد خودکفایی و خوداتکایی در محصولات راهبردی است.
رفیعی‌پور با اظهار اینکه در برنامه ششم با تأکید بر استفاده  از توان بخش خصوصی و ارتقای بهره‌وری و ظرفیت‌سازی جدید در منابع و همچنین ایجاد امنیت و سلامت غذایی از مزرعه تا سفره دستگاه و وزارتخانه‌ها را مکلف کرده تمام توان مادی و معنوی خود را در این راستا بسیج کنند، گفت: با نگاه به اسناد بالادستی و سند توسعه و همچنین امور محوله وزارت جهاد کشاورزی سعی می‌کنیم در یک برنامه کوتاه‌مدت و درازمدت خود را به جایگاه ممتاز برسانیم.
وی به بحث اهمیت سازمان دامپزشکی اشاره و خاطرنشان کرد: دامپزشکی می‌تواند نقش مهمی در بالندگی اقتصادی و توسعه پایدار داشته باشد و توسعه پایدار فرآیندی است  برای به دست آوردن در هر فعالیتی که نیاز به منابع و جایگزین سریع و یکپارچه آن وجود دارد بنابراین توسعه پایدار عنصر سازمان دهنده‌ای است که موجب پایداری منابع تجدیدناپذیر می‌شود که این منابع برای زندگی نسل آینده بر روی کره زمین ضروری است.
تأمین بهداشت و مبارزه با بیماری‌های دامی از اهداف سازمان دامپزشکی است
رئیس دامپزشکی کشور با بیان اینکه نقش و اهمیت سازمان در ایجاد امنیت برای آینده زندگی بشر بسیار مهم و حائز اهمیت است، گفت: تأمین بهداشت و سلامت و پیگیری و مبارزه با بیماری‌های دامی به‌عنوان یکی از اهداف سازمان دامپزشکی کشور اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.
رفیعی‌پور اظهار داشت: جمع‌آوری اطلاعات مربوط به سلامت و بیماری‌ها در کل کشور و تجزیه و تحلیل آنها به‌منظور شناسایی بیماری‌ها و مشکلات بهداشتی شایع و راهکارهای مناسب برای مقابله با آنها و داشتن توانایی لازم برای مقابله با همه‌گیری‌ها کنار آموزش تمام کارکنان بخشی از وظایف ما در کنترل و پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دامی است.
وی تصریح کرد: داشتن برنامه‌ای جامع و کامل و مطابق با پروتکل‌های کشوری و جهانی برای اجرای عملیات‌های واکسیناسیون مناطق و جمعیت‌های آسیب‌پذیر و شناخت مناطق پرخطر سازمان در ایجاد امنیت برای آینده زندگی بشر بسیار مهم و حائز اهمیت است بنابراین تأمین بهداشت و سلامت و پیگیری و مبارزه با بیماری‌های دامی به‌عنوان یکی از اهداف سازمان دامپزشکی کشور اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.
لزوم حراست و نگهداری از جمعیت دامی کشور و ایجاد اقتصادی پایدار
رئیس دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: جمعیت دامی 65 میلیونی دام سبک و سنگین و تنوع اقلیمی خاص در کشور و روش پرورش و نگهداری دام نشان می‌دهد که حراست و نگهداری از جمعیت دامی کشور و ایجاد اقتصادی پایدار و سلامت امری مهم است که در حوزه اختیارات این سازمان است.
رفیعی‌پور یادآور شد: این سازمان در هر دو اهداف کوتاه‌مدت و درازمدت خود باید بتواند پروتکلی جامع تهیه و تنظیم کند تا در تمام مناطق و واحدهای اپیدمیولوژی خود کمترین ریسک را داشته باشد و با احیای کمیته‌های فنی خود و تقویت بدنه فکری و کارشناسی و استفاده از تجربه کنار علم و جوانگرایی، شناخت آسیب‌ها و ارزیابی مداوم و تحلیل شرایط سعی می‌کنیم افزایش ضریب خوداتکایی کشور در محصولات راهبردی را تضمین کنیم و سلامت محصولات را از مزرعه تا سفره تأیید و تضمین کنیم.
داشتن برنامه ویژه در توسعه و رشد مراکز تشخیص و آزمایشگاه‌های مرجع در کشور ضروری است
وی با ابراز اینکه تأمین و تضمین بهداشت و سلامت فرآورده‌های دامی بر اساس آیین‌نامه اجرایی نظارت بهداشتی ماده 7 و ماده 11 آیین‌نامه بهداشت محیط مسئولیت این سازمان در این راستا مشخص است، افزود: تضمین سلامت تمام فرآورده‌هایی را که در زمان حیات دام از آن به دست آمده یا بعد از کشتار یا صید حاصل می‌شود شامل می‌شود که در این خصوص ضمن افزایش نظارت‌ها باید برنامه ویژه در توسعه و رشد مراکز تشخیص و آزمایشگاه‌های مرجع در کشور داشت.
رئیس دامپزشکی کشور با توجه به بحث احیا و بازنگری آیین‌نامه اظهار داشت: ماده 10 و رفع نواقص و کاستی‌ها و قطع ارتباط مالی بین ناظر کیفی و مسئولین فنی با تولیدکنندگان می‌تواند کنار تمام آیتم‌های موجود گامی مهم در ارتقای سلامت جامعه و اطمینان شهروندان و مصرف کنندگان به تولیدات داخلی باشد.
رفیعی‌پور خاطرنشان کرد: حمایت از تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی در راستای برگشت مصرف این محصولات به سفره ایرانی است که ضمن اصلاح و بروز کردن آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها، تقویت فنی و علمی نیروها را نیز باید در نظر داشت.
هزینه‌کرد سالانه بیش از 100میلیارد تومان برای بیماری‌های مشترک بین انسان و دام
وی با بیان اینکه "ایجاد کارگاه‌های آموزشی برای تولیدکنندگان نیز گامی مؤثر در کاهش چالش‌های بین این عزیزان با بدنه کارشناسی سازمان است" گفت: سعی می‌کنیم با سه روش اصلاح آیین‌نامه‌ها، رشد کمی و کیفی مراکز تشخیص و آزمایشگاه‌های مرجع و آموزش بهره‌برداران و ناظران کیفی  نگاه مصرف‌کنندگان ایران را به فرآورده‌ها و محصولات دامی اطمینان‌بخش کنیم و تولید ملی را رونق دهیم.
رئیس دامپزشکی کشور با اشاره به بحث پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام گفت: در حال حاضر بین یک‌هزار و 415 عامل بیماری شناخته‌شده 868 مورد به‌طور مستقیم و یا غیرمستقیم از طریق حیوانات انتقال پیدا می‌کند که در این راستا جامعه انسانی همیشه هزینه زیادی را از این طریق متحمل شده و سالانه بیش از 100 میلیارد تومان هزینه از سوی وزارت بهداشت برای بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان صرف می‌شود.
پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام نیازمند همکاری سازمان‌ها و همراهی عموم جامعه است
رفیعی‌پور یادآور شد: در این راستا هنوز هم بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان یکی از مشکلات نظام سلامت به شمار می‌رود و در سال‌های اخیر شاهد افزایش میزان بروز برخی از این بیماری‌ها مانند سالک، تب مالت و حیوان‌گزیدگی در مناطق مختلف کشور هستیم.
وی اظهار داشت: پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام نیازمند همکاری سازمان‌ها و آشنایی افکار عمومی و همراهی عموم جامعه است لذا استفاده تمام‌عیار از رسانه‌های تصویری و نوشتاری و همسو کردن افکار مصرف‌کننده و تولیدکننده از یک طرف و از طرفی دیگر همسو کردن افکار و سازمان‌های دخیل در این مسأله بسیار مهم است.
رئیس دامپزشکی کشور اعلام کرد: موارد ذکرشده بخشی از برنامه‌های بنده در سطح کشوری است. /تسنیم


(شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶) ۰۹:۱۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها