چهارشنبه / ۱۲ مهر ۱۳۹۶ / ۱۲:۱۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۳۳۲۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

حواشی ایجاد یک کشتارگاه جدید در مازندران/ وقتی دوسوم ظرفیت تعطیل‌شده کشتارگاهی نادیده گرفته می‌شود!

واقعاً بنازیم به این تدبیر در مازندران، که کشتارگاه‌های طیور آن با یک‌سوم ظرفیت فعالند، مسئولان در حال صدور مجوز جدید برای ایجاد یک کشتارگاه بزرگ به یک غیربومی هستند!

استان مازندران بیش از 10 درصد تولید گوشت سفید کشور را به خود اختصاص داده است به‌گونه‌ای که 22 کشتارگاه صنعتی طیور استان مازندران ظرفیت تولیدی 1450 تن در هر شیفت کاری را دارند.
کشتارگاه‌های پرشمار مازندران با یک‌سوم ظرفیت فعالند
فعالیت این تعداد کشتارگاه و حجم تولیدی گوشت سفید به نظر در تناسب با هم هستند و ایجاد کشتارگاه جدید در منطقه‌ای که ضرورت آن احساس نمی‌شود، یقیناً موجب کاهش تولید دیگر کشتارگاه‌ها خواهد شد.
ایجاد یک کشتارگاه جدید به شرایط منطقه‌ای بستگی دارد، در حال حاضر یک سرمایه‌گذار اهل استان اصفهان، که در غرب مازندران نیز دو مجموعه مرغداری در اختیار دارد، مصم شده است تا کشتارگاهی با ظرفیت بالا در شرق استان و در شهرستان بهشهر ایجاد کند، که با اعتراض انجمن کشتارگاه‌های صنعتی طیور استان مواجه شده است.
تهدید کشتارگاه‌های موجود استان
مدیرعامل انجمن کشتارگاه‌های صنعتی طیور مازندران گفت: ده واحد کشتار‌گاه صنعتی در یک شیف کاری کفایت نیاز استان را می‌کنند، ولی مازندران دارای بیست واحد کشتارگاه صنعتی فعال و هشت واحد دارای مجوز احداث است و سه واحد آن به بهره‌برداری خواهد رسید که شش هزار نفر را مشغول کار می‌کند.
محمد کاوه افزود: متاسفانه مسئولان ارشد استانی بدون توجه به واحدهای متعدد کشتارگاه طیور در استان، در حال صدور مجوز کشتارگاه ۱۸ هزار قطعه در ساعت برخلاف نظریه کارگروه‌های استانی برای فرد غیر بومی هستند.
وی با تاکید بر اینکه کشتارگاه‌های موجود با یک سوم ظرفیت نفس‌های آخر را می‌کشند، اظهار کرد: با استقرار کشتارگاه جدید در استان، شش کشتارگاه دیگر این مطقه یقیناً تعطیل و کارگران آن بیکار خواهند شد.
فرق سرمایه‌گذاری مفید و غیر مفید!
طبق قانون اصل 44، هر ایرانی سرمایه‌گذار حق دارد در تمام نقاط سرزمینی کشور سرمایه‌گذاری کند و این امری طبیعی است، اما اگر این سرمایه‌گذاری موجب از بین رفتن دیگر مشاغل شود، دیگر از حالت سرمایه‌گذاری مفید خارج می‌شود. برای مثال مدت زیادی است که سازمان جهاد کشاورزی برای ایجاد شالیکوبی و مرغداری جدید در استان مجوز صادر نمی‌کند. آیا این جلوگیری از سرمایه‌گذاری است؟. خیر بلکه یک سیاست درست برای حفظ اشتغال و سرمایه‌گذاری موجود در استان است. این مهم برای کشتارگاه‌های استان نیز صادق است و با توجه به ظرفیت‌های موجود کشتارگاهی در شرق استان، یقیناً ایجاد یک کشتارگاه جدید مصادف با تعطیلی 6 کشتارگاه فعال در این منطقه است.
جالب اینجاست که یک سرمایه‌گذار مازندرانی قبلاً مجوز ایجاد کشتارگاه جدید با ظرفیت بالا را در بهشهر کسب کرده و به طور طبیعی موجب اختلال در فعالیت سه کشتارگاه موجود در منطقه خواهد شد؛ حال ایجاد یک کشتارگاه دیگر عملاً به مثابه کشتار کشتارگاه‌های شرق استان قلمداد می‌شود.
نکته دیگر به‌همان میزان که ضرورتی برای ایجاد کشتارگاه طیور در شرق استان احساس نمی‌شود، وجود یک کشتارگاه مدرن در غرب استان ضروری است.
حال چرا این سرمایه‌گذار اصفهانی، که در غرب استان نیز دو مجموعه تولید مرغ دارد، بر اخذ مجوز در شرق استان اصرار می‌کند؟
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرده است که ایجاد کشتارگاه جدید در مازندران اولویت این نهاد نیست و هیچ حمایتی برای آن در نظر‌گرفته نشده است.
استدلالی عجیب برای حمایت پنهانی!
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه نمی‌توان جلوی یک سرمایه‌گذار را طبق قانون گرفت، اظهار کرد: وقتی این سرمایه‌گذار خارج استانی از ما چیزی جز مجوز نمی‌خواهد، چرا باید جلوی فعالیت آن را بگیرم؟.
دلاور حیدرپور گفت: با توجه به اینکه ایحاد کشتارگاه جدید اولویت جهاد کشاورزی مازندران نیست، برنامه‌ای نیز برای کمک به این سرمایه‌گذار خارج استانی از قبیل پرداخت تسهیلات و اعطای زمین از اراضی ملی نداریم.
وی ظرفیت کشتارگاه‌های طیور استان را بسیار بالا دانست و اظهار کرد: نیمی از مرغ زنده استان برای کشتار به خارج از استان ارسال می‌شود؟ دلیل آن چیست؟
وقتی دوسوم ظرفیت تعطیل‌شده کشتارگاهی نادیده گرفته می‌شود!
حیدرپور افزود: وقتی استان نیازمند ایجاد یک کشارگاه جدید است تا مرغ زنده تولیدی استان برای کشتار به خارج از استان صادر نشود، چرا باید جلوی ایجاد یک کشتارگاه جدید را بگیرم؟
نکته دیگر واگذاری زمین از اراضی ملی به این سرمایه‌گذار اصفهانی است، در تحقیقی که از برخی مدیران دولتی انجام شد، این واقعیت آشکار گردید که مجموعه استانداری و برخی از مدیران استانی تحت فشار برای ارائه مجوز و در اختیار‌گذاشتن زمین به این فرد هستند.
اگر این موضوع درست نباشد و این فرد فقط به فکر سرمایه‌گذاری بدون هیچ حمایتی است، باید منتظر ماند و دید که مدیران دستگاه‌های اجرایی به خصوص استانداری به این فرد زمین اراضی ملی اعطا می‌کنند یا خیر؟ اگر این اتفاق بیافتد بر خلاف ادعای حیدرپور بوده که‌ گفته اعطای زمین به این فرد جزو اولویت نیست!
تایید تیم اقتصادی استانداری به عدم ضرورت ایجاد کشتارگاه جدید
جالب اینجاست که مجموعه مدیریت اقتصادی استانداری نیز به این مهم اشراف کامل دارد و آن را تایید می‌کند.
مصداق این ادعا نیز نامه مهدی گلچوب مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران به مدیران کل جهاد کشاورزی و دامپزشکی استان است که در آن کاملاً بر عدم ضرورت ایجاد کشتارگاه جدید در استان تاکید و آن را خلاف مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به تاریخ 29 خردادماه امسال می‌داند.
باید دید دستگاه‌های استان که یقیناً به عدم ضرروت ایجاد چنین مجموعه‌ای آگاهی دارند و می‌دانند وجود آن اشتغال موجود در منطقه را به خظر می‌اندازد، نسبت به ارائه مجوز به این فرد اقدام می‌کنند یا خیر؟.
دستگاه‌های زیادی در استان هستند که در معرض این آزمایش قرار‌گرفته‌اند، آیا دستگاه‌های اجرایی مازندران به منافع استان توجه دارند یا به دست‌های پشت پرده و فشارهای بالا دستی؟ /بلاغ

(چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶) ۱۲:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها