چهارشنبه / ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۰:۰۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۳۱۲۰
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

از تولید تا خودکفایی

به گزارش فودنا، رسیدن به خودکفایی نیازمند عزم جدی مسؤولان و بهره‌برداران است.

چند سالی است که وزارت جهاد کشاورزی و به تبع آن مسؤولان بخش کشاورزی در برخی از استان‌ها کشت کلزا را به کشاورزان توصیه می‌کنند تا ضمن عدم وابستگی به خارج کشور برای تامین روغن خوراکی بتوانیم در این محصول به خودکفایی دست پیدا کنیم.
طبق نظر کارشناسان بخش کشاورزی بهترین تناوب زراعی برای غلات بویژه گندم و جو زراعت کلزا است هرچند کشاورزان باید این را هم بدانند کشت پشت سر هم کلزا در یک قطعه زمین منجر به طغیان آفت، بیماری‌ها و علف‌های هرز هم‌خانواده کلزا می‌شود.
وزارت جهاد کشاورزی برخی از استان‌ها را مجاب به افزایش سطح زیرکشت نسبت به سال‌های قبل کرد و در این میان سازمان جهاد کشاورزی مازندران سال گذشته علاوه بر سطح ابلاغی توانست فراتر از آن، سطح زیرکشت کلزا را در استان افزایش دهد و بر این اساس امسال وظیفه سنگین‌تری را وزارت جهاد کشاورزی بر دوش سازمان متبوع خود گذاشت، به گونه‌ای که امسال مازندران باید 20 هزار هکتار از مزارع خود را با تولید 40 هزارتن در هکتار به کشت کلزا اختصاص دهد.
افزایش سطح زیرکشت و تامین بذر و نهاده‌هایی که جهاد کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد جای خود، اما باید دید آیا سازمان جهاد کشاورزی مازندران برای مبارزه با علف‌های هرز و بیماری‌هایی که با توجه به عدم بارندگی ممکن است در این مزارع اتفاق بیفتد و سبب کاهش عملکرد محصول ‌شود هم اقدامی می‌کند یا خیر؟
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بر این ادعا بود که امسال 31 تن بذر کلزا به مراکز جهاد کشاورزی شهرستان‌ها ارسال شد تا توزیع شود و در اختیار کشاورزان قرار گیرد و زمان کشت و نوع رقم با توجه به مناطق مختلف به مدیریت‎های جهاد کشاورزی شهرستان‌ها اعلام شد.
دلاور حیدرپور ادامه داد: بارش باران در کشت کلزا تا زمان جوانه‌زنی و سطح سبز بسیار مهم است و اگر شرایط آب و هوایی مناسب باشد به سطح ابلاغی که برای مازندران در نظر گرفته خواهد شد دست خواهیم یافت.
وی از کمبود بذر کلزا خبر داد و افزود: متاسفانه مصرف بذر از سوی کشاورزان بالا است چراکه 3 کیلوگرم بذر برای کاشت مناسب است درحالیکه کشاورزان تا 7 کیلوگرم در هکتار مصرف بذر دارند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: کشت کلزا باید با رعایت اصول فنی و توسط بذرکار در مناطق مختلف انجام شود تا علف‌های هرز کمتر مشاهده شود و میزان تولید افزایش یابد.
این مسؤول از انتخاب محقق‌های معین برای پاسخگویی به مسایل فنی کشاورزان خبر داد و افزود: کارشناسان پهنه با فراگیری آموزش‌های لازم به محققین معین وصل می‌شوند و اقدام به مسأله‌یابی می‌کنند و یک پل ارتباطی قوی و جدی در این زمینه هستند.
حیدرپور اضافه کرد: 50 دستگاه کارنده در اختیار سازمان جهاد کشاورزی مازندران قرار گرفت که می‌‌توان برای سایر زراعت‌ها هم مورد استفاده قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از علف‌های هرز باید بر اساس توصیه‌های تحقیقاتی کود مصرف کنیم و تغذیه صحیح برای زراعت کلزا داشته باشیم، گفت: کلزا یک گیاه جدید و اصلاح شده است و باید مدیریت‌ شده برخورد کنیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خبر منتشر شده در فضای مجازی پیرامون مصرف کود بالا در استان را رد کرد و گفت: استان‌های گیلان و مازندران از متوسط کشور هم کود کمتری مصرف می‌کنند و باید درست مدیریت کردن را در کشت کلزا به کشاورزان انتقال دهیم.
حیدرپور خاطرنشان کرد: سال گذشته در مازندران 12 هزار هکتار به کشت کلزا اختصاص یافت که 19 هزار و 500 تن دانه کلزا تولید شد و با تحقق 119 درصدی سطح ابلاغی توانستیم رتبه نخست را در کشور به دست آوریم.
وی ادامه داد: بازرگانی خوب این محصول و خرید و پرداخت به موقع تمام مطالبات کلزاکاران از مسایلی بوده که در توسعه کشت این محصول برای سال جاری نقش دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: مازندران سال گذشته سطح سه برابری زیرکشت و چهار برابری تولید کلزا را از آن خود کرده است.
در ادامه افضلی دکترای تغذیه مرکز تحقیقات اظهار کرد: در کشت کلزا به اندازه میزان موردنیاز کود مصرف نمی‌شود و امسال باید میزان کود مصرفی بویژه ازته افزایش داده شود.
وی افزود: امسال 300 کیلوگرم کود اوره، 50 کیلوگرم فسفر و 100 کیلوگرم پتاسیم برای زراعت کلزا به کشاورزان توصیه شد.
افضلی با بیان اینکه اگر در زراعت کلزا تراکم رعایت شود ایجاد بیماری نمی‌کند، گفت: میزان مصرف پتاسیم در زراعت کلزا یک نوع بیمه برای این محصول است.
با توجه به اینکه مازندران به عنوان قطب کشارزی در کشور مطرح است و در برخی از محصولات رتبه نخست را به خود اختصاص داده است یقینا با حمایت‌های همه جانبه دولت و وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند گام‌های اساسی در خودکفایی تولید روغن و دانه‌های روغنی برسد و از این طریق نیاز به واردات روغن را کاهش داده و از خروج ارز از کشور جلوگیری شود. /فارس

(چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۶) ۱۰:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها