جمعه / ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۲:۲۸
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۷۲۶۷۹
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس صنعت برنج و ماکارونی
نائب رئیس اتاق بازرگانی مازندران:

کشت دوم برنج منابع آبی را در معرض تهدید قرار می دهد

به گزارش فودنا، نائب رئیس اتاق بازرگانی مازندران گفت: کشور در معرض کم آبی است وکشت دوم برنج نیز به منابع آبی صدمه می زند.

امیرمیران آملی با اشاره به اینکه برنج اقتصاد نخست استان مازندران به شمار می رود و از سال گذشته فکر خوبی برای کشت برنج صورت گرفته و براساس میزان برداشت میانگین تهیه و واردات کنترل شد، اظهار کرد: در زمان کشت برنج قیمت آن در حدود 8هزار تومان بود اما در زمان برداشت قیمت به خوبی افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه بیشترین ضربه در بخش کشت برنج در مازندران از تغییر کاربری ها صورت گرفته که از لحاظ فرهنگی باید این معضل برطرف شود؛ افزود: تمدید محدودیت واردات برنج به نفع کشاورز مازندرانی است و زمینه تغییر کاربری ها را از میان می برد.
نائب رئیس اتاق بازرگانی مازندران با تاکید بر اینکه درباره کشت دوباره برنج در استان حرف داریم، اظهار کرد: مساله آب، موضوعی جهانی است؛ کشت دوباره نیاز به آب بیشتری دارد و با احداث چاه های عمیق در زمینه آب مشکلات خاصی ایجاد می شود، هنوز به این باور نرسیدیم که مشکل آب در کشور وجود دارد و دوباره کشت برنج به نظر می رسد به آب های زیرزمینی صدمه وارد می کند.
وی افزود: یک راه حل دیگر اما می تواند انجام شود و
یا آن اینکه قیمت آب در محصول کشاورزی لحاظ شود. در این صورت می توان بخش از هزینه ها را برای جبران منابع آبی هزینه کرد.
میران با بیان اینکه تغییر کاربری ها موجب شده است سطح زیر کشت برنج کاهش یافته و کشت دوباره رونق بگیرد، اظهارکرد: تغییر کاربری، تغییرات فرهنگی را نیز در پی دارد، حضور افراد غیربومی در روستاها کمکی به توسعه بخش کشاورزی نیست و روستا را از تولید محوری خارج می کند از سویی نیز فرهنگ روستا را دچار تغییر می کند.
وی با اشاره به اینکه موضوع تغییر کاربری باید از طریق فرهنگ سازی رفع شود، افزود: این امر نیاز به فرهنگ سازی دارد و جهادکشاورزی در این زمینه باید بیشتر فعالیت داشته باشد.
/ایسنا

(جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۶) ۱۲:۲۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها