چهارشنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ / ۰۹:۲۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۲۶۳۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

شناسایی ۲۷۰ کانون بیماری تب برفکی/ قم و آذربایجان غربی در صدر آمار

مدیرکل بهداشت و مبارزه با بیماری‌های دام سازمان دامپزشکی گفت: با توجه به اینکه استان قم و آذربایجان غربی بیشترین محل تردد و پرواربندی دام را دارند، بیشترین میزان تب برفکی نیز در این ۲ استان مشاهده شده است.

داریوش جهان‌پیما  در مورد آخرین وضعیت بیماری تب برفکی در کشور اظهار داشت: با وجود آنکه به دلیل کمبود واکسن تب برفکی نتوانستیم فاز واکسیناسیون بهاره را به طور کامل اجرا کنیم، اما میزان شیوع تب برفکی از 2700 کانون در سال گذشته به 270 کانون کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: استان‌های قم و آذربایجان غربی که بیشترین حجم نقل و انتقال دام را به عنوان استان‌های پرتردد از لحاظ پرواربندی دارند، دیده شده است.

وی همچنین در مورد کنترل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو که بین انسان و دام نیز مشترک است، گفت: امسال با توجه به آموزش پزشکان استان‌های پرخطر و آشنایی با علائم اولیه بیماری در انسان برای پیشگیری و ثبت 85 مورد از این بیماری گزارش شده است که نسبت به سال گذشته افزایش داشته، اما این بدان معنا نیست که بار بیماری بیشتر شده، بلکه به دلیل آموزش‌های لازم در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان پزشکان حساسیت بیشتری را نسبت به شناسایی بیماری دارند.

مدیرکل بهداشت و مبارزه با بیماری‌های دام سازمان دامپزشکی تصریح کرد: طبق آخرین آمار تاکنون پنج نفر بر اثر تب کریمه کنگو فوت کرده‌اند و به نظر می‌رسد با پایان فصل گرما، این بیماری فروکش کند.
 بیماری تب برفکی و کریمه کنگو به عنوان دو بیماری بومی کشور همواره در فصل گرما و طی طول سال بروز و ظهور دارند که باید حداقل سالانه دو نوبت واکسیناسیون در جمعیت 40 میلیون دام سنگین و سبک کشور برای پیشگیری انجام شود. / فارس
(چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶) ۰۹:۲۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها