دوشنبه / ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۰:۰۳
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۲۴۷۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

ضرورت پاسخگویی وزرات جهاد کشاورزی در رابطه با قیمت جوجه یکروزه

در پی درج مصاحبه¬ای با رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با عنوان "انحصار در بازار جوجه یک¬روزه بیداد می¬کند"، تعدادی از صاحب¬نظران بی¬طرف و البته بعضا ذی¬نفع وجود انحصار را در جوجه یک¬روزه نفی و اظهار می¬کردند با وجود 350 تولید کننده جوجه یک¬روزه فعال قاعدتا انحصاری در میان نیست. این موضوع را با حسن¬زاده رئیس هیئت مدیره اتحادیه در میان گذاشتیم، در پاسخ گفت:

گرچه یکی از شاخص¬های انحصاری بودن یک کالا تعداد محدود و انگشت شمار تولید کنندگان یا وارد کنندگان آن کالا است، اما تنوع و کثرت تولید کنندگان جوجه یک¬روزه از آنجا که تماما عضو یک انجمن هستند و یکسان عمل می¬کنند این موضوع را که انحصاری نیست منتفی می¬کند. از سوی دیگر یکی از شاخص¬های وجود انحصار در یک تولید یکسان بودن قیمت و افزایش نامتعارف و غیرمنطقی آن طی مدت طولانی است. اگر 8 ماه قیمت 2500 و تازگی¬ها افزایش آن به 2700 تومانی قیمت جوجه یک¬روزه آن هم به¬صورت یک¬دست تقریبا در تمامی استان¬های کشور انحصاری نیست، پس چه چیزی را در یک بازار پر نوسان صنعت مرغداری می¬توان انحصار نامید. به واقع طی 8 ماه گذشته هیچگونه رقابتی که موجب کاهش قیمت جوجه شود در میان عرضه¬کنندگان این کالا در سراسر کشور وجود نداشته است.
حسن¬زاده می¬گوید: در حالی که شاهد افزایش مستمر قیمت جوجه یک¬روزه هستیم و چشم¬انداز روشنی برای بازگشت قیمت این نهاده به وضعیت متعادل و منطقی وجود ندارد باید گفت انحصار هست. وی افزود: مسلما کارگروه فنی و برنامه¬ریزی که به علت احتمال کاهش قیمت گوشت مرغ تصمیم گرفت تولید جوجه یک¬روزه را محدود به 96 میلیون قطعه نماید، باید پاسخگو این وضع باشد.
از حسن¬زاده در مورد تصمیم اخیر صندوق ملی طیور که قصد دارد یک وام 8 میلیارد تومانی برای پیش خرید 30 درصد جوجه یک¬روزه در اختیار اتحادیه قرار دهد، که خود عاملی در تعدیل قیمت خواهد شد، گفت: اگر انجمن جوجه یک¬روزه که هم اکنون خود را در جایگاه قوی و قدرتمند می¬بیند همکاری کند انجام این برنامه مثبت، امکان¬پذیر خواهد شد. تاکید بیش از حد بر عرضه جوجه در بورس آن¬هم 10 درصد تاثیری بر تعدیل قیمت جوجه ندارد.
حسن¬زاده اشاره می¬کند به رغم 7 ماه جلسات مداوم و مستمر، مذاکرات مستقیم و بعضا با حضور معاونت امور دام یا نمایندگان تام¬الاختیار ایشان در حال حاضر نه تنها تعدیلی در قیمت جوجه صورت نگرفته است بلکه افزایش هم یافته است. حسن¬زاده به خبرنگار ما می¬گوید: تازگی¬ها معاونت امور دام به عنوان متولی تولید بحث تنظیم بازار جوجه یک¬روزه را در حوزه وظایف معاونت تازه تاسیس بازرگانی و صنایع کشاورزی وزرات جهاد کشاورزی می¬داند و تنظیم بازار و متعادل کردن قیمت جوجه را به این معاونت احاله داده است، در حالی که این معاونت آشنایی کامل به فرآیند کار ندارد و از عمق بحران و عناصری که مستقیم بر قیمت گوشت مرغ تاثیرگذار است کمترین اطلاع را دارد در واقع درگیر کار نبوده است، گرچه امیدوارم وارد کارزار شده و اقداماتی انجام دهد.
حسن¬زاده در توضیح بیشتر وضعیت کنونی قیمت جوجه یک¬روزه می¬گوید: واقعیت این است که مرغداران گوشتی عضو یا غیر عضو اتحادیه¬ها و تعاونی¬ها به دلیل زیان¬های هنگفت و مداوم و مستمر طی سال گذشته تا کنون هراسان و با اضطراب بسیار جوجه را به هر قیمتی و تحت هر شرایطی خریداری می¬کنند. به این امید که به حاشیه سود برسند و بخشی از زیان¬های گذشته را جبران کنند و این وضع موجب رقابت کاذب میان مرغداران برای خرید جوجه یک¬روزه می¬شود، در حالی که این به زیان آنان است و خودشان هم در تحکیم موقعیت انحصار مقصر هستند و در نهایت دود این عدم هماهنگی در چشم خودشان خواهد رفت.
از رییس هیئت مدیره اتحادیه سوال می¬کنیم به چه دلیل قیمت جوجه یک¬روزه تا این حد افزایش یافته است؟ حسن زاده می¬گوید پیام من برای مرغداران این است در این شرایط گرما و کاهش راندمان تولید خرید جوجه با قیمت¬های 2600 تا 2700 تومان شما را با ضررهای جبران ناپذیری مواجه خواهد کرد.
وی افزود: این دوستان که دچار شتاب¬زدگی شده¬اند هیچ توجهی به تلاش¬های 8 ماهه اتحادیه که با حضور در جلسات متعدد سعی دارد وضعیت را متعادل کنند، ندارند. درحالی که همراهی آنان در توقف سفارش برای جوجه ریزی می¬تواند پشتوانه این ملاقات¬ها و جلسات باشد. وقتی همه طرف¬های درگیر می¬بینند مرغداران گوشتی هراسان و بدون درنگ و تامل و در رقابتی ویران کننده با یکدیگر اقدام به سفارش جوجه می¬کنند ضرورتی به رعایت توافقات و نتایج جلسات و تعهدات خود نمی¬بینند. حسن¬زاده در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرنگار ما یادآور می¬شود متاسفانه معاونت جدید "توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی" تعامل چندانی با تولیدکنندگان گوشت مرغ ندارد نگاهش بیشتر به بازار مصرف گوشت مرغ معطوف است و تا کنون اقدامی موثر برای کاهش قیمت جوجه یک¬روزه انجام نداده است که در این میان بازنده واقعی در صنعت مرغداری تولید کنندگان گوشت مرغ هستند.
در پایان از رییس هیئت مدیره اتحادیه سوال میکنم راه¬کار عاجل شما چیست؟
می¬گوید: اول خویشتنداری مرغداران گوشتی برای درخواست و سفارش و امتناع از خرید جوجه با قیمت بالای 1800 تومان، دوم قبول مسئولیت توسط انجمن جوجه یک¬روزه و قبول قیمت مصوب 1700 تا 1800 تومانی، سوم قبول مسئولیت بیشتر توسط معاونت امور دام و معاونت توسعه بازرگانی و در نهایت تامین عاجل و بدون تعلل اعتبار 8 میلیارد تومانی برای اتحادیه که بتواند حداقل 30 درصد جوجه یک¬روزه را خریداری و توزیع کند، از جمله شاخص¬هایی هستند که به صنعت مرغ گوشتی کمک خواهند کرد تا از این مخمصه بیرون آید و به یک آرامش نسبی دست یابد.  

(دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶) ۱۰:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها