یکشنبه / ۱۱ تیر ۱۳۹۶ / ۰۹:۱۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۱۹۷۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

۷۰ میلیارد تومان تسهیلات صندوق توسعه ملی در بانک بلوکه شد/ بزرگ‌ترین مرکز پرورش ماهی در قفس معطل تسهیلات

عضو اتحادیه صادرکنندگان آبزیان گفت: با آنکه صندوق توسعه ملی پس از ارزیابی‌ کارشناسی، ۷۰ میلیارد تومان برای پروژه ماهی در قفس ما به حساب بانک کشاورزی واریز کرده، اما هنوز نتوانسته‌ایم ریالی از این تسهیلات دریافت کنیم.

صادرات آبزیان به عنوان یکی از کالاهای غیرنفتی و با ارزآوری بالا طی چند سال گذشته و با تأکید حجتی وزیر جهاد کشاورزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. طبق برآوردها به طور متوسط هر کیلو ماهی یا میگوی صادراتی رقمی بین 5 تا 6 دلار ارزآوری دارد که با محاسبه سرانگشتی در مقابل صادرات نفت که در اوج خود به بشکه‌ای 120 دلار رسید، 5 تا 10 برابر ارزش افزوده دارد. مضاف بر ان توسعه صنعت پرورش آبزیان در کشور علاوه بر ارزآوری، سهم زیادی در اشتغال‌زایی و بهبود سبد معیشتی مردم از لحاظ کاهش قیمت آبزیان و مصرف بیشتر در پی دارد.

با توجه به کاهش ذخایر آبزیان در دریاهای آزاد،‌ توسعه صنعت آبزی‌پروری به ویژه پرورش ماهی در قفس از جمله مزیت اقتصادی که ایران با توجه به داشتن آب‌های خلیج فارس،‌ دریای عمان و خزر می‌تواند از این مزیت با توجه به کاهش هزینه آب مصرفی استفاده کند.

محمد وطن‌دوست یکی از سرمایه‌گذارن حوزه آبزی‌پروری که در سال‌های 83 و 84 به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده میگو در کشور شناخته شده است، از مشکلات سرمایه‌گذاری در این صنعت می‌گوید.

طبق توضیحات وطن‌دوست بزرگ‌ترین مرکز پرورش ماهی در قفس خاورمیانه که در آب‌های بوشهر و پشت سد رئیس‌علی دلواری جانمایی شده، دو سال است که منتظر پرداخت تسهیلات از سوی بانک کشاورزی است.

وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: با توجه به نگاه آقای حجتی وزیر جهاد کشاورزی در راستای افزایش پرورش ماهی در قفس از سال 92 روند اخذ مجوزها و مکان‌یابی را آغاز کردیم که در ابتدای سال 93 کل مجوزها آماده شد، اما به دلیل بزر بودن پروژه و هزینه سنگین سرمایه‌گذاری در آن از دولت درخواست تسهیلات کردیم که پس از انجام کار کارشناسی گسترده، صندوق توسعه ملی مصوب کرد تا 100 میلیارد تومان در قالب تسهیلات کم‌بهره برای این پروژه اختصاص یابد.

این صادرکننده محصولات آبزیان به این نکته اشاره کرد که علی‌رغم آنکه کارشناسان صندوق توسعه ملی وقت زیادی برای ارزیابی پروژه صرف کردند، تا بودجه لازم مصوب شود، پس از آنکه 70 میلیارد تومان از سوی صندوق توسعه ملی به حساب بانک کشاروزی واریز شد، اما متأسفانه طی دو سال گذشته به دلایل مختلف و بروکراسی‌ زیاد اداری نتوانسته‌ایم این پول را دریافت کنیم.

وی گفت: این در حالی است که طبق تعریف ما 20 قفس با ظرفیت تولید سالانه 12 هزار تن ماهی ایجاد شده که با محاسبه سرانگشتی چهار دوره تولید، سالانه 72 میلیون دلار درآمدزایی در پی دارد که ما 4 دوره این درآمدزایی را از دست داده‌ایم.

به گفته وطن‌دوست این درحالی است که طبق مقررات 30 درصد آورده اولیه برعهده تسهیل‌گیرنده است که ما تاکنون 22 میلیارد تومان در دل دریا هزینه کرده‌ایم، بدون اینکه ریالی از آن بهره‌برداری کرده باشیم و این روش درستی برای حمایت از سرمایه‌گذاری در کشور نیست.

وی اضافه کرد: همه این حرف‌ها در حالی است که تا 4 سال پیش در ترکیه خبری از پرورش ماهی در قفس نبود، اما اکنون 400 هزار تن در سال ماهی تولید می‌کنند و هند هم در پرورش میگو گوی سبقت را از ما ربوده است./ فارس
(یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶) ۰۹:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها