دوشنبه / ۸ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۸:۴۵
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۷۱۵۶۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

خسارت سیل عامل اصلی گرانی پیاز / قیمت ها به زودی باثبات می شود

مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی می گوید، بارندگی و سیل سال گذشته به مزارع پیاز آسیب وارد کرد و منجر به افت کمی و کیفی این محصول شد. اکنون با کاهش عرضه پیاز از برخی مناطق تولیدی شاهد افزایش قیمت آن در سطح عرضه هستیم.

'حسین اصغری' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره گرانی قیمت پیاز در بازار مصرف افزود: قیمت محصولات کشاورزی رابطه مستقیمی با عرضه و تقاضا در بازار دارد. اواخر سال 1395 بارندگی های مناطق جنوبی کشور به ویژه منطقه جنوب کرمان و هرمزگان به مزارع پیاز آسیب زد و افت کمی و کیفی محصولات را سبب شد.
وی درباره قیمت خرید پیاز از کشاورزان گفت: براساس آمار روز گذشته هر کیلوگرم پیاز خوراکی در مزارع با توجه به رقم بازارپسندی، سایز پیاز و سایر فاکتورهای موثر در قیمت بین 7 تا 12 هزار ریال از کشاورزان خریداری می شود.
اصغری پیش بینی کرد: اکنون پیاز تولیدی خوزستان و فارس به بازار عرضه شده و در روزهای آتی با ورود پیاز اصفهان به بازار شاهد ثبات بازار خواهیم بود.
اکنون هر کیلوگرم پیاز سفید در بازار مصرف بین 23 هزار ریال( 2300 تومان) تا 40 هزار ریال ( 4هزار تومان) عرضه می شود

** تولید 2.3 میلیون تن پیاز در کشور
وی درباره میزان تولید پیاز درکشور گفت: در حال حاضر سالیانه حدود 2 میلیون و 300 هزار تن پیاز در سطح 58 هزار هکتار اراضی زراعی در فصول مختلف در کشور تولید و به بازارهای مصرف عرضه می شود.
مدیرکل دفتر محصولات جالیزی وزارت جهاد کشاورزی میانگین عملکرد تولید پیاز را در هر هکتار حدود 40 تن اعلام کرد.
اصغری افزود: اصفهان با 337 هزارتن، جنوب کرمان با 300 هزارتن، هرمزگان با 270 هزارتن، زنجان با 185 هزارتن، خوزستان با 162 هزارتن و آذربایجان شرقی با 130 هزارتن به ترتیب بزرگترین تولیدکنندگان پیاز کشور به شمار می روند.
به گفته وی، سایر استان های کشور در سطوح محدودتر اقدام به کشت و تولید پیاز می کنند.

** صادرات 343 هزارتن پیاز در سال 95
اصغری تصریح کرد: در سال های 1393 تا 1395 به ترتیب 278 ، 288 و 343 هزارتن پیاز به ارزش 260 میلیون دلار صادر شد که بخش عمده این صادرات به کشورهای عراق، حاشیه خلیج فارس و افغانستان بوده است.
وی درباره استفاده بذور کیفی پیاز گفت: با توجه به اقلیم های مختلف و صرفه اقتصادی تولید محصول پیاز، بذور اصلاح شده مناسبی از جمله اسپانستین، تگزاس ارلی، پری ماور قرمز و سفید بومی و میل کی کشت می شوند که براساس رنگ محصول به طور عموم مردم آن ها را پیاز سفید، زرد و قرمز می نامند.
مدیرکل دفتر محصولات جالیزی وزارت جهاد کشاورزی افزود: به طور تقریبی در تمامی اراضی کشت پیاز، ارقام مناسب و با کیفیت تولید می شود اما باید توجه داشته باشیم که به دلیل چهار فصل بودن کشور در زمان های یکسان این اتفاق نمی افتد و بدیهی است به دلیل تفاوت شرایط آب و هوایی در برخی موارد کیفیت تغییر می کند.
وی درباره واردات پیاز گفت: در سال های اخیر برنامه ای برای واردات پیاز نداشته ایم و امسال هم نداریم ، گرچه اهرم واردات برای کنترل قیمت ها قابل استفاده است.
به گزارش ایرنا، بارش باران و برف در زمستان سال گذشته خسارت های چند صد میلیارد ریالی به مزارع کشاورزی بسیاری از نقاط کشور به ویژه مناطق جنوبی و شرقی وارد کرد.
(دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶) ۱۸:۴۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها