یکشنبه / ۷ خرداد ۱۳۹۶ / ۰۹:۳۰
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۱۵۱۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

اقدامات تشخیصی بر روی ۱۰ هزار نمونه ارسالی ویروس آنفلوانزای مرغی از سراسر کشور

مدیر تحقیق و تشخیص بیماری های طیور مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: از زمانی که در حوزه ویروسی، آنفلوانزای مرغی وارد کشور شد، خدمات رسانی در این حوزه به صورت تخصصی آغاز و بیش از ۱۰ هزار نمونه از اقصی نقاط کشور به این مجموعه وارد شد.

حسین گودرزی با بیان اینکه مدیریت تحقیقات طیور مؤسسه رازی از نخستین بخش هایی بود که از زمان ورود نخستین ویروس های طیور(نیوکاسل) به کشور فعالیت خود را آغاز کرد، اظهار داشت: محققان این مؤسسه مطالعات بسیار گسترده ای در دوره های مختلف در خصوص بیماری های طیور انجام دادند.

وی با اشاره به صنعت طیور به عنوان یکی از بزرگترین صنایع کشور، افزود: این صنعت از لحاظ بهداشت مواد غذایی و اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است و در این راستا مؤسسه رازی به عنوان متولی تحقیقات دامپزشکی باید پاسخگوی نیازهای تحقیقاتی در این حوزه باشد.

مدیر تحقیق و تشخیص بیماری های طیور مؤسسه رازی تأکید کرد: با توجه به اینکه این حوزه در زمان های مختلف نیازهای متفاوتی دارد، همیشه مورد توجه مسئولان بوده است؛ اما حوزه عوامل عفونی از جمله مواردی به شمار می رود که از اهمیت بیشتری برخوردار است.
وی خاطرنشان کرد: عوامل عفونی ممکن است ویروسی، باکتریایی، قارچی و یا انگلی باشد که در این راستا بخش های تحقیقاتی برای هریک از این عوامل به صورت مجزا در این مؤسسه در نظر گرفته شده است.

گودرزی با بیان اینکه بخش پاتولوژی و سرولوژی طیور این مؤسسه نیز با توجه به مباحث اپیدمیولوژی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: در این راستا توانمندی های پژوهشی باید به سمت و سویی هدایت شود تا علاوه بر اینکه در قالب تشخیص های پیشرفته پاسخگوی نیاز کشور باشد، تحقیقات کاربردی نیز انجام شود.

وی ادامه داد: در بحث تشخیصی از زمانی که در حوزه ویروسی آنفلوانزای مرغی وارد کشور شد، خدمات رسانی بخش تحقیق و تشخیص بیماری های طیور در حوزه تشخیصی به صورت تخصصی آغاز و بیش از ۱۰ هزار نمونه از اقصی نقاط کشور به این مجموعه وارد شد، از آن زمان تاکنون این بخش نیازهای سازمان دامپزشکی کشور را در حوزه تشخیص های پیشرفته پاسخگو بوده است.

مدیر تحقیق و تشخیص بیماری های طیور مؤسسه رازی اضافه کرد: با توجه به نیازمندی جدی در این خصوص، آزمایشگاه مرجع در حوزه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این مؤسسه راه اندازی شد و اقدامات لازم در حوزه تشخیصی و تحقیقاتی آنفلوانزا به صورت تخصصی انجام می شود.

وی افزود: این مهم از سال ۸۴ که نخستین اپیدمی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وارد کشور شد، به شکل جدی تری نمود یافت و تنها خلا موجود، نبود آزمایشگاه کلاس ۳ بوده و در حال حاضر در حوزه تحقیقات مولکولی فعال هستیم.

گودرزی در پایان تأکید کرد: کشور و مسئولان باید همت کرده و با توجه به اهمیت آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، امکان راه اندازی آزمایشگاه کلاس ۳ را در مؤسسه رازی فراهم کنند تا بتوانیم با ویروسی که از نظر بهداشتی و اقتصادی جامعه را مورد تهدید قرار می دهد، مبارزه جدی تری کنیم.
(یکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶) ۰۹:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها