چهارشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۰۹:۳۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۱۳۲۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

زنجیره تامین مکمل‌ها سالم نیست/ثبت ۳۰۰۰ فرآورده مکمل

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل های غذایی و رژیمی ایران، گفت: یکی از مشکلات مکمل‌ها در کشور، عدم اطمینان خاطر در تامین و مصرف مکمل‌های غذایی و رژیمی است.

مراسم افتتاحیه پنجمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی، روز سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۶ با حضور دکتر عباس کبریایی‌زاده رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های غذایی رژیمی ایران و رییس شورای سیاست‌گذاری همایش، دکتر سیدعلی کشاورز مدیر گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر علمی همایش، دکتر سیدعبدالحمید احمدی معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان و عضو شورای سیاست‌گذاری همایش، دکتر محمدهادی ایازی معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دکتر رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو در هتل المپیک برگزار شد.

دکتر عباس کبریایی‌زاده رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل های غذایی و رژیمی ایران، در ابتدای این مراسم گفت: ادعای عجیب و غریب شرکت‌های فعال در حوزه مکمل و نابسامانی این عرصه باعث شد تا با تشکیل شورای علمی به همکاری نهادهای مرتبط همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی را برگزار کنیم. در پنجمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی که حیطه‌های مختلفی به عنوان سرفصل در این همایش مطرح شد یکی از مهم‌ترین سرفصل‌ها که در نظام سلامت با آن مشکل داریم احتمال بروز سندروم متابولیک است. در همین راستا تلاش کردیم تا به دو پرسش مهم پاسخ بگوییم. اول اینکه اگر سندروم متابولیک در فرد به وجود آید، مکمل‌ها چگونه می‌توانند آن را کنترل کنند و دوم اینکه مصرف نابه‌جای مکمل چگونه می‌تواند منجر به احتمال بروز سندروم متابولیک شود.

وی در پایان گفت: متاسفانه یکی از مشکلات مکمل‌ها در ایران عدم اطمینان خاطر در تامین و مصرف مکمل‌های غذایی و رژیمی است که زنجیره تامین سالمی وجود ندارد. اهمیت این امر به خصوص در مکمل‌های ورزشی که در حال حاضر عمده مصرف‌کنندگان آن جوانان هستند، مشهود است و هم‌اکنون نیازمند ساماندهی از سوی نهادهای مرتبط به خصوص همکاری وزارت ورزش و جوانان با وزارت بهداشت هستیم.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران با اشاره به انتخابات پیش رو بیان کرد: ضرروی است با حضور در انتخابات آینده کشور و فرزندانمان را رقم بزنیم. متاسفانه گاهی با کوتاهی، شاهد بروز پیامدهای ناگواری برای کشورهستیم.

۳۵ درصد بزرگسالان مبتلا به سندروم متابولیک هستند

دکتر سیدعلی کشاورز در مراسم افتتاحیه بیان کرد: برآورد شده که حدود ۳۵ درصد از بزرگسالان و ۵۰ درصد افراد بالای ۶۰ سال مبتلا به سندروم متابولیک هستند. میزان شیوع سندروم متابولیک در ایران یکی از بالاترین‌ها در دنیا است و یافته ‌های پژوهش ها حکایت از افزایش این پدیده دارد.

وی ادامه داد: احتمال بروز سکته قلبی و یا سکته مغزی در افراد مبتلا به سندروم متابولیک سه برابر و احتمال بروز دیابت پنج برابر دیگر افراد جامعه است.

کشاورز در خصوص درمان سندروم متابولیک بیان کرد: به نظر می‌رسد بهترین رویکرد درمان سندرم متابولیک دریافت رژیم متعادل سالم غنی از مکمل های غذایی متنوع  است. امید است با برگزاری همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی با هدف آشنایی با مکمل‌های مهم در پیشگیری و درمان سندرم متابولی از بار درمانی که ابتلا به بیماری‌های مزمن بر جامعه دارد، بکاهیم و قدمی به سوی جامعه‌ای تندرست‌تر، شاداب‌تر و پویاتر داشته باشیم.

بخشی از توزیع مکمل‌ها از مجاری قانونی صورت نمی‌گیرد

دکتر سیدعبدالحمید احمدی بیان کرد: با توجه به اینکه شاهد مصرف بی‌رویه مکمل‌های ورزشی در باشگاه‌های بدنسازی هستیم و از طرف دیگر توزیع مکمل‌ها از مجاری قانونی صورت نمی‌گیرد پرداختن به مبحث مکمل‌ها به صورت علمی و تخصصی بسیار حائز اهمیت است. شرح اقدامات وزارت ورزش و جوانان در خصوص ساماندهی مکمل‌های ورزشی در پانل این همایش، به تفصیل توضیح داده خواهد شد اما به صورت مختصر باید اشاره کنم، علاوه بر اقدامات نهاد مبارزه با دوپینگ وزارت ورزش و جوانان، معاونت فرهنگی و آموزشی این وزارتخانه با برگزاری دوره‌های آموزشی تلاش شده تا در خصوص مصرف منطقی مکمل‌های ورزشی، مدیران و مربیان باشگاه‌های بدنسازی کشور توجیه شوند. اما متاسفانه مجموع اقداماتی که توسط وزارت ورزش و جوانان صورت گرفته با نیازی که در این عرصه وجود دارد برابر نیست و نیازمند همکاری همه نهادها و سازمان‌های تصمیم‌گیرنده هستیم.

۳۰۰۰ فرآورده مکمل را ثبت کردیم

دکتر رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو نیز در این مراسم، گفت: در سال ۹۲ زمانی که می‌خواستیم پرونده‌های فرآورده‌های مکمل را بازبینی کنیم متوجه شدیم هیچ آمار ثبت‌شده‌ای وجود ندارد .بطوریکه  نمی‌دانستیم چه تعداد مکمل، ثبت شده و مجوز دارد. همکاران ما مجبور شدند از صفر شروع کنند. در همین راستا طی چهار سال توانستیم ۳ هزار فرآورده مکمل را ثبت کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه بازار مکمل‌ها رشد نسبتا مناسبی داشته است و بدون شک با توجه به شیوه‌های جدید زندگی، مصرف مکمل‌ها یکی از لازمه‌های زندگی امروز است و مردم با نظر متخصصان می‌توانند از مکمل‌ ها در بهبود شرایط جسمانی خود کمک بگیرند. با این حال نگرانی‌هایی  وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها، بحث مصرف مکمل‌ها در باشگاه‌های بدنسازی است که متاسفانه بخش عمده‌ای از این مصرف ناآگاهانه صورت می‌گیرد. اما در مورد حل این معضل، نیازمند یاری همه ارگان‌ها هستیم.

دیناروند با تاکید بر گستردگی فعالان حوزه مکمل‌ها، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۰۰ واحد تولیدی و ۱۵۰ شرکت واردکننده در عرصه مکمل ها فعالیت می کنند. به همین دلیل یکی از عرصه‌های مهمی که باید برای اشتغال مد نظر قرار بگیرد مکمل‌های غذایی و ورزشی است. متاسفانه برخی عقیده دارند که مصرف مکمل‌ها هیچ کاربردی ندارند.این درحالیست که ۱۵ درصد جمعیت کشور مبتلا به چاقی و بیش از ۵۰ درصد جمعیت اضافه وزن دارند و با توجه به توصیه پزشکان، مصرف مکمل ها برای جبران کمبودها ضرورری است.

وی همچنین با ارایه امار و ارقامی از واردات مکمل ها بیان کرد: سیاست سازمان غذا و دارو از ابتدا ت کنون کنترل واردات بوده و هست. در حال حاضر واردات مکمل ها از ۲۰ میلیون یورو فراتر نرفته و تعادل بین واردات و تولید برقرار است.

رئیس سازمان غذا و دارو در پایان خاطر نشان کرد: ما باید به شیوه‌ای عمل کنیم که به اعتماد مردم خدشه وارد نشود امیدواریم اگر نواقصی در کار ما هست، برطرف شوند. هزاران نفر اشغالشان وابسته به این حوزه است و خوشحالیم که این حوزه در حال رشد است.
(چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۰۹:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها