شنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۱:۴۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۱۲۳۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

ایران جایگاه نخست پرورش میگو در منطقه/ مروارید سیاه بی رقیب در دنیا

صالحی گفت: با وجود فراهم شدن زیرساخت‌ها ظزف دو الی سه سال آینده پیش بینی می‌شود که تولید خاویار پرورشی فراتر از ۱۵ تن رود.

حسن صالحی رئیس سازمان شیلات و معاون وزیر جهاد کشاورزی  با اشاره به آخرین وضعیت صادرات محصولات شیلاتی اظهار داشت: سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزارتن انواع مختلف محصولات آبزی با ارزش بالغ بر ۴۰۰ میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شد.

وی افزود: امسال پیش بینی می‌شود که ارزش صادرات محصولات شیلاتی به ۶۰۰ میلیون دلار برسد.

صالحی با اشاره به آخرین وضعیت صادرات محصولات شیلاتی به روسیه گفت: گرچه سالانه با رشد صادرات محصولات شیلاتی به روسیه مواجه هستیم، اما صادرکنندگان به سبب شرایط قیمتی ترجیح دادند که محصولات خود را به دیگر بازارهای هدف صادر نمایند.

رئیس سازمان شیلات ادامه داد: محصولات آبزی مختلفی نظیر قزل آلا، خاویار و... در سبد محصولات صادراتی روسیه به شمار می‌رود که انتظار می‌رود به سرعت جای پای خود در این بازار را محکم نماییم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه خاویار و میگو از جمله محصولات صادراتی به آمریکا به شمار می‌روند، عنوان کرد: تا کنون سه محموله خاویار پرورشی و مقداری میگو برای نمونه به این بازار صادر شد که انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر صادرات فرونی یابد.

پیش بینی تولید ۱۴ تن خاویار در آینده‌ای نزدیک

وی با اشاره به آخرین وضعیت صادرات خاویار پرورشی افزود: سال گذشته سه تن خاویار پرورشی و هزارتن گوشت این ماهی در کشور تولید شد که با وجود فراهم شدن زیرساخت‌ها ظزف دو الی سه سال آینده پیش بینی می‌شود که تولید فراتر از ۱۵ تن رود.

صالحی با بیان اینکه خاویار ایرانی در دنیا بی نظیر است، ادامه داد: تا افق ۱۴۰۴ پیش بینی می‌شود که تولید خاویار به ۱۰۰ تن برسد.

رئیس سازمان شیلات در پاسخ به این سوال که برخی کارشناسان معتقدند خاویار چینی جای مروارید سیاه ایرانی در بازارهای هدف را گرفته است، عنوان کرد:کیفیت خاویار چینی با خاویار ایرانی قابل قیاس نیست از این رو این خاویار نمی‌تواند جایگاه و ارزش مروارید سیاه ایرانی در بازارهای هدف را بگیرد.

سرانه مصرف ماهی در ایران مقبول نیست

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص آخرین وضعیت سرانه مصرف آبزیان بیان کرد: براساس آمار سال گذشته سرانه مصرف ماهی در کشور ۱۰. ۶ کیلو است که طی هدف گذاری و برنامه ریزی صورت گرفته انتظار می‌رود که تا افق ۱۴۰۰ به ۱۴ کیلو برسیم.

این مقام مسئول با اشاره به راهکارهای اساسی در جهت افزایش سرانه مصرف آبزیان بیان کرد: به منظور افزایش مصرف سرانه آبزیان و گسترش غذای سالم طی سال‌های اخیر برگزاری جشنواره و نمایشگاه‌های غذای آبزی در دستور کار قرار گرفت به طوریکه امسال بیست و سومین جشنواره در بیرجند برگزار شد.

به گفته وی برای داشتن جامعه‌ای سالم و به دور از امراض قلبی و عروقی چاره‌ای جز حرکت به سمت و سوی مصرف غذاهای سالم در سبد غذایی خانوار‌ها نداریم.

پرورش ماهی در قفس رویکرد جدید سازمان شیلات

صالحی با اشاره به موضوع پرورش ماهی در قفس اظهار داشت: توسعه پرورش ماهی در قفس از جمله روکردهای جدید سازمان شیلات است که بدین منظور بیش از ۵۰۰ قفس در خلیج فارس، دریای عمان و خزر نصب کرده ایم.

رئیس سازمان شیلات افزود: با توجه به برنامه‌های ششم توسعه بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزارتن در سال تولید آبزیان خواهیم داشت که در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰۰ هزارتن از این میزان حاصل از پرورش ماهی در قفس است.

جایگاه نخست پرورش میگو ایران در منطقه

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بحث پرورش میگو در قفس ازود: سال گذشته ۲۳ هزارتن میگو پرورشی در کشور تولید شد که بیش از ۱۴ هزارتن از این میزان به بازارهای هدف صادر شد.

وی ادامه داد: تا پایان برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که میزان تولید میگوی پرورشی به ۵۰ هزارتن برسد.

صید ۱۰۰ هزارتن فانوس ماهیان از ذخایر مشترک

به گفته وی بخشی از صید آبزیان از آب‌های بین المللی مجهز به شناور‌ها با حضور کشتی‌های پشتیبان در اقیانوس هند برای تحویل محصول به کارخانه‌های کنسروسازی انجام می‌شود.

صالحی با بیان اینکه در زمینه صید و صیادی در حوزه خلیج فارس و دریای عمان نسبت به سایر کشورهای حوزه خلیج فارس بالاتر هستیم، اظهار داشت: سال گذشته ۱۰۰ هزارتن فانوس ماهیان از اعماق ۲۵۰ الی ۳۰۰ متری دریای عمان از ذخایر مشترک صید شد./ باشگاه خبرنگاران جوان
(شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۱۱:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها