چهارشنبه / ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۱:۱۶
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۷۱۰۲۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

خوداتکایی 90 درصدی شکر در آینده ای نزدیک/ شکر ماه رمضان گران نمی شود

مجری طرح چغندر قند گفت: در راستای توسعه چغندر پاییزه و افزایش بهره وری پیش بینی می شود که ظرف سه سال آینده ضریب خوداتکایی به بالای 90 درصد برسد.

علیرضا یزدانی مجری طرح چغندر قند، با اشاره به افزایش ضریب خوداتکایی شکر اظهار داشت: افزایش ضریب خوداتکایی یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی است که از سال گذشته به طور جد در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به رکورد تولید شکر در سال زراعی ۹۵ افزود: سال گذشته یک میلیون و ۶۵۰ هزارتن شکر در کشور تولید شد که با وجود سرانه مصرف دومیلیون و ۱۰۰ الی دو میلیون و ۳۰۰ هزارتن شکر مجوز واردات ۵۵۰ هزارتن شکر در راستای تامین نیاز داخل صادر شد که این امر هیچ منافاتی با تولید داخلی ندارد.

یزدانی ادامه داد: با توجه به روند روبه رشد افزایش تولید چغندر و توسعه کشت پاییزه به منظور افزایش بهره وری انتظار می‌رود که میزان تولید چغندر قند در کشور افزایش و به دنبال آن از میزان واردات کاسته شود.

مجری طرح چغندر قند با اشاره به اینکه واردات شکر طی سال‌های اخیر روند کاهشی داشته، بیان کرد: سال ۸۶ بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزارتن شکر وارد کشور شد که با اجرای طرح افزایش ضریب خوداتکایی در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در شرایط فعلی ضریب به ۷۴ درصد رسید و انتظار می‌رود ظرف سه سال آینده به رقم بالای ۹۰ درصد برسیم.

وی در پاسخ به این سوال که امکان خودکفایی محصول وجود دارد، عنوان کرد:در بحث محصولات زراعی خودکفایی کاربردی ندارد و خوداتکایی ملموس‌تر است.

یزدانی در پاسخ به سوال دیگر که امکان نوسانات قیمت شکر همانند سال گذشته در ماه رمضان وجود دارد، تصریح کرد: براساس آمار مجوز واردات ۵۵۰ هزارتن شکر و برنامه ریزی‌های صورت گرفته ۳۵۰ هزارتن شکر در جهت جلوگیری از بحران سال گذشته آماده ورود به کشور است که انتظار می‌رود وزارت صنعت هر چه سریع‌تر بحث تعرفه شکر خام را تعیین و تکلیف نماید تا در اوج پیک مصرف شاهد نوسانات قیمت نباشیم./  باشگاه خبرنگاران جوان
(چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۱۱:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها