دوشنبه / ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۴:۳۳
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۷۰۹۹۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

انحصار در واردات و رانت خواری عامل گرانی محصولات غذایی

نماینده مردم ورامین در مجلس با بیان اینکه انحصار در واردات و رانت خواری از عوامل گرانی محصولات غذایی در بازار به شمار می آید،گفت: تولیدکننده و مشتری تنها در حاشیه بازار موادغذایی حضور دارند چرا که نرخ بازار مواد غذایی را سیستم های رانتی و دلال محور در بازار تعیین می کنند.

سیدحسین نقوی حسینی  درباره وضعیت افزایش تصاعدی محصولات غذایی در بازار کشاورزی،گفت: در شرایطی دلال پروری در سیستم اقتصادی ، مانعی بزرگ برای تنظیم اصولی بازار مواد غذایی  به شمارمی آید ، که می توان به سادگی با حذف دلالان  از چرخه  تولید، نرخ  محصولات  غذایی میان مشتری و مصرف کننده را در شرایط  عادلانه  تنظیم کرد.

 نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  تولیدکننده و مشتری در بازار موادغذایی تنها در حاشیه قراردارد، تصریح کرد:  بطور مثال گوجه فرنگی تنها 200 تومان کیلویی از کشاورز خریداری می شود و این در حالی است که گوجه  فرنگی در برخی فروشگاه ها در کشور کیلویی 1500 تومان  و یا با قیمتی بیش از آن نیز بفروش می رود.

 نقوی حسینی افزود: انحصار در واردات  و رانت خواری عواملی  برای  تحمیل  فشار اقتصادی  بر مصرف کننده در بازار مواد غذایی تلقی می شود.

 وی ادامه داد:  شیر، ماست، خامه و محصولات لبنی  تقریبا در  یکسال گذشته  بطور تقریبی افزایش دو برابری داشته  است اما نرخ شیر دامداربدون افزایش  باقی مانده  است. بنابراین اگر خواهان اجرایی شدن  شعار سال ،اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال هستیم باید با مکانیزه های تولید حضور در صنعت کشاورزی  را برای کشاورز مقرون به صرفه کنیم.

وی با بیان اینکه بازا ر مواد غذایی رها شده است، افزود: نرخ بازار  مواد غذایی را سیستم های رانتی دلال محور در بازار  تعیین می کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت و ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان  اینکه دلال پروری درسیستم اقتصادی ما محوریت  دارد و دلال ،نرخ بازار محصولات غذایی را تعیین می کند، یادآورشد: برای ثبات بازار مواد غذایی تولید کننده و مشتری باید بر طبق مولفه های عرضه و تقاضا نرخ  بازار را تعیین کنند./


(دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۱۴:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها