دوشنبه / ۷ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۲:۱۴
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۷۰۶۳۱
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

نخستین خزانه برنج سال جدید در آستارا ایجاد شد

مدیر جهاد کشاورزی آستارا از ایجاد نخستین خزانه برنج (تمبیجار) سال جدید در این شهرستان برای آماده سازی بذرها برای نشاء توسط یک کشاورز خبر داد.

ایرج شیارکار روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: آیدین پاکروان کشاورز اهل روستای ویرمونی نخستین شالیکاری است که در سال جاری در آستارا اقدام به ایجاد خزانه برنج کرده است. 
وی با اشاره به اینکه خزانه این کشاورز به روش جوی پشته ای تهیه شده ، افزود: این خزانه از نوع برنج شیرودی بوده و برای هفت دهم هکتار از اراضی شالیکاری ایجاد شده است. 
وی ادامه داد: خزانه برنج در استان گیلان به تمبیجار معروف است و قطعه زمین کوچک و محصوری در داخل شالیزار یا در خارج از مزرعه برای آماده سازی بذر برنج منظور می شود و بعد از گذشت حدود دو تا سه هفته، بذرها آماده نشاء می شوند.
شیارکار گفت: در هر 100 متر مربع خزانه، حداکثر 30 کیلوگرم بذر نگهداری می شود و بذرها از غذا، فضا و نور بیشتری بهره مند می شوند. 
مدیر جهاد کشاورزی آستارا همچنین از شخم زمستانه حدود 85 درصد اراضی شالیکاری آستارا خبر داد و شالیکاران را به منظور بهره وری اراضی به شخم زمستانی شالیزارها توصیه کرد.
سال گذشته از سه هزار و 200 هکتار شالیزارهای آستارا 14 هزار و 900 تن شلتوک برداشت و هشت هزار و 200 تن برنج سفید تولید شده بود. این شهرستان 6 هزار بهره بردار کشاورزی دارد و بیشتر آنها شالیکار هستند.
آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.
(دوشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۶) ۱۲:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها