چهارشنبه / ۴ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۳:۱۱
سرویس : آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم
کد خبر : ۷۰۲۱۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم
بررسی شرکت نستله و موقعیت آن را نسبت به رقبایش

نستله، زندگی نه‌چندان شیرین

شرکت نستله یک شرکت سوئیسی تولیدکننده مواد غذایی و نوشیدنی است که بیش از 89میلیارد دلار درآمد دارد. در این گزارش وضعیت این شرکت بررسی شده و موقعیت آن را نسبت به رقبایش سنجیده‌ شده است.

شرکت‌های بزرگ تولیدکننده مواد غذایی جزو سرسخت‌ترین شرکت‌ها در موقعیت‌های بحرانی بوده‌اند و همیشه امیدی به بازگشت به بازار داشته‌اند. در میان این غول‌ها، هیچ‌کدام به اندازه نستله قدرت نداشته‌است. این شرکت در یک شهر سوئیسی در نزدیکی یک دریاچه مشرف به قله‌های برفی، سال‌هاست که مشغول کار است. نستله برای صد و پنجاهمین سالگرد خود در سال 2016 موزه‌ای تأسیس کرد و در آن اسناد جذابی را به نمایش گذاشت: نخستین یادداشت‌ها در مورد محصولی جدید به نام شکلات سفید که با خط شکسته نوشته شده‌است؛ یک قوطی قدیمی نسکافه که توسط سربازی در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفته‌است؛ و حتی نخستین فرمول تهیه نستله کودکان که از سال 1867 تاکنون دوام آورده‌است.

از آن زمان تاکنون، روزهای بسیاری گذشته‌است. نستله در سال 2015 در بیش از 189 کشور جهان بیش از 90میلیارد دلار کالا به فروش رسانده‌است. برآوردهای شرکت نستله نشان می‌دهد از میان هر 30هزار فنجان قهوه‌ای که در هر ثانیه در سرتاسر دنیا سر کشیده می‌شود، یک‌پنجم آن نسکافه است، محصول اصلی شرکت نستله؛ اما گویا این صنعت در حال تغییر و تحول است. در نخستین روز از ماه ژانویه، اولف مارک اشنایدر به عنوان مدیرعامل جدید این شرکت آغاز به کار کرد. او از سال 1922 تاکنون، نخستین فرد خارجی است که به عنوان رئیس این شرکت انتخاب می‌شود. جالب است که حتی در سوابق او مدیریت شرکت بهداشت و درمانی آمده‌است؛ او چیزی از فروش شکلات و پیتزای منجمد نمی‌داند و به همین خاطر به منشأ نگرانی برای کسب‌وکار این شرکت تبدیل شده‌است.

هر روز بر تعداد مصرف‌کنندگانی که از خرید کالاهای شیرینِ بسته‌بندی‌شده و کالاهای نمکی و شور اجتناب می‌کنند، اضافه می‌شود. به‌علاوه هر روز شرکت‌های کوچکی ایجاد می‌شوند که محصولات را به صورت آنلاین در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند و اغلب گزینه‌هایی را پیشنهاد می‌دهند که کمترین خطر را برای سلامتی افراد داشته‌باشد. شرکت‌های بزرگی که کالاهای بسته‌بندی به فروش می‌رسانند در فاصله سال‌های 2011 تا 2015 حدود 3 درصد از سهم بازار خود را در فروش مواد غذایی و نوشیدنی از دست داده‌اند. مطالعات نشان می‌دهد این مسئله در امریکا بسیار برجسته‌تر بوده‌است.

بازی شکل گرفت و در آن شرکت‌های بزرگ در مسیر باخت و شرکت‌های کوچک با حمله‌های غافلگیرانه خود به سمت پیروزی حرکت کردند. تری‌جی به عنوان یک شرکت برزیلی دست‌به‌کار شده و هر شرکتی را که در زمینه مواد غذایی و نوشیدنی، رشد کمی داشته خریداری می‌کند و سپس هزینه‌های آنها را کاهش می‌دهد. این شرکت برزیلی تاکنون دو غول بزرگ را خریداری و آنها را با هم ادغام کرده‌است. چنین اقداماتی نیز باعث تحولات بزرگ در این عرصه شده‌است.

نستله در برابر چنین فشارهایی در امان نیست. در سال‌های اخیر این شرکت، هدف رشد فروش 5 تا 6درصدی خود را از دست داده‌است. در بسیاری از موارد، این شرکت به اهداف خود دست نیافته‌است. بهترین رشدی که نستله در این چند وقت اخیر داشته حدود 3.2 درصد بوده‌است.

*وقتی ذائقه‌ها تغییر می‌کند

بخش عمده‌ای از مشکلات نستله به تغییر ذائقه مشتری‌ها مربوط می‌شود. همه اینها باعث شده چشم‌انداز به کلی تغییر کند. حالا مدیریت کالاهایی مثل کیت‌کت، نسپرسو، پیتزای دیگیورنو و بسیاری از دیگر محصولات بسیار دشوار است. آقای اشنایدر که اکنون به مدیریت این شرکت دست پیدا کرده باید راه‌هایی مثل بازاریابی آنلاین را در پیش بگیرد و برندهای معروف خود را از این طریق به فروش برساند. در واقع این شرکت به شیوه‌های جدید بازاریابی نیاز دارد تا مشتری را قانع کند محصولاتش را خریداری کند.

البته این شرکت سهم بسیار بزرگی در بازارهای جهانی دارد که می‌تواند از آن به عنوان نقطه قوت خود استفاده کند. محصولات این شرکت در یک دهه گذشته حدود 20 درصد از بازار را در اختیار داشته‌است. حتی فروش این شرکت در 9 ماه نخست سال 2016 نیز بسیار خوب برآورد شده‌است. اما در جزئیات هنوز نیاز به تغییرات و تحولات بزرگی احساس می‌شود. این شرکت سهم خود را در بیش از 20 محصول در فاصله سال‌های 2007 تا 2015 از دست داده‌است. آب‌معدنی جزو بدترین موارد بوده‌است که با شکست بزرگی روبه‌رو شده‌است. همه اینها نشان می‌دهد که اشنایدر باید خود را برای ایجاد تغییرات و تحولات جدی در این شرکت آماده کند. او می‌تواند تکانی عظیم در ساختمان این شرکت وارد کند و با ایجاد رشد خیره‌کننده برای این شرکت، نام خود را برای همیشه ثبت کند.

منبع:آینده نگر
(چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵) ۱۳:۱۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها