سه شنبه / ۳ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۶:۳۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۰۱۸۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

تسهیلات ارزان قیمت برای طرح های پرورش خاویار

رئیس سازمان شیلات ایران از ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای طرح های پرورش خاویار خبر داد.

حسن صالحی گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که شیلات و بنیاد مستضعفان به همراه استانداران استان‌های شمالی امضاء کرده‌اند‌، تسهیلات با کارمزد هفت درصدی به سرمایه‌گذارانی پرداخت می‌شود که در بخش پرورش ماهیان خاویاری سرمایه‌گذاری کنند.

حسن صالحی افزود: بخشی از این تسهیلات را بنیاد مستضعفان و بخشی دیگر را دولت از صندوق توسعه ملی و مبلغی دیگر را استانداران متقبل می‌شوند.
وی با اعلام اینکه نرخ تسهیلاتی پرداختی در بانک‌ها هم‌اکنون 18‌ درصد است‌، بانک عامل پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به سرمایه‌گذاران را "بانک سینا" معرفی کرد.

رئیس سازمان شیلات کشور با تأکید بر اینکه تسهیلات ارزان قیمت ناشی از این تفاهم نامه شامل تولیدکنندگان کوچک و متوسط می‌شود، بیان کرد: تولیدکنندگان بزرگ به‌طور مستقیم از طریق شیلات و وزارت جهاد کشاورزی به بانک کشاورزی معرفی می‌شوند و تسهیلات دریافت می‌کنند.

بنابر گزارش شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) ؛ صالحی همچنین پیش‌بینی کرد: امسال 380 میلیون دلار آبزی از کشور صادر شود
وی عنوان کرد: سال گذشته بیش از 80 هزار تن آبزی به ارزش 350 میلیون دلار به کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی صادر شده بود.
صالحی با بیان اینکه سال‌های متمادی خاویار ایران به آمریکا صادر نمی‌شد، تأکید کرد: هفته پیش نخستین محموله خاویار ایران به آمریکا صادر شد.
رئیس سازمان شیلات ایران اضافه کرد: در گذشته در پرورش ماهیان خاویاری دستاوردی نداشتیم، اما خوشبختانه در سه سال اخیر با اقداماتی که انجام داده‌ایم، توانستیم در کشور یک و نیم تن خاویار و بیش از 600 تن گوشت ماهیان خاویاری تولید کنیم.
صالحی پیش‌بینی کرد امسال سه تن خاویار و یک هزار تن گوشت ماهیان خاویاری در کشور تولید شود.
وی گفت : بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان برنامه ششم در کشور باید 10 تن خاویار و 10 هزار تن گوشت ماهیان خاویاری تولید شود.

هر کیلوگرم خاویار 10 تا 12 میلیون تومان

رئيس مؤسسه تاس‌ماهیان دریای خزر هم در گفتگویی اعلام کرد : امسال با همکاری سازمان شیلات ایران، 150 هزار بچه‌ماهی از گونه تاسماهی شیپ تولید و بین تولیدکنندگان بخش خصوصی توزیع شد.

محمدعلی یزدانی‌ساداتی با اشاره به اینکه هم‌اکنون پنج سال است که از روش میکرو سزارین، برای ماهیان خاویاری استفاده می‌شود، افزود: این روش تکثیری برای تأمین ذخایر دریایی و بچه‌ماهی بسیار مؤثر بوده و در حال حاضر بیش از 90 درصد تکثیر ماهیان خاویاری از این طریق انجام می‌گیرد.

به گفته وی، سالانه دو تن خاویار در کشور تولید می‌شود که اکنون پتانسیل تولید 30 تن در کشور وجود دارد؛ در حالی که برنامه‌ریزی‌ها برای افق سال 1404 تولید 100 تن خاویار را هدفگذاری کرده است.

یزدانی‌ساداتی با اشاره به صادرات خاویار به آمریکا بیان کرد: پیش از انقلاب هم این محصول البته از نوع طبیعی آن به آمریکا صادر می‌شد، اما اکنون تجارت خاویار طبیعی ممنوع بوده و کشورها تنها می‌توانند در تجارت خاویار پرورشی فعال باشند.
رئیس مؤسسه بین‌المللی تاس‌ماهیان دریای خزر، قیمت هر کیلوگرم خاویار در داخل ایران را بین پنج تا شش میلیون تومان دانست و عنوان کرد: می‌توان در بازارهای خاویاری، همین محصول را با قیمتی بین 10 تا12 میلیون تومان نیز فروخت؛ بنابراین ابداع روش‌های تکثیر، بدون صدمه زدن به ماهی، مانند آنچه که در میکروسزارین اتفاق می‌افتد، می‌تواند کمک شایانی به افزایش صادرات و ارزآوری این محصول داشته باشد. ضمن اینکه سازمان شیلات هم تسهیلات ویژه‌ای برای این منظور در نظر گرفته است.
(سه شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۵) ۱۶:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها