جمعه / ۸ بهمن ۱۳۹۵ / ۲۱:۵۴
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۹۷۳۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

90 درصد عسل‌های موجود در بازار طبیعی است

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام گفت: با تشکیل آزمایشگاه مرجع عسل از این پس تمام عسل‌های تولیدی قبل از ورود به بازار نمونه‌گیری و آزمایش می‌شوند.

حسن رکنی  در مورد آخرین وضعیت تولید عسل در کشور، اظهار داشت: سالانه نزدیک به 75 تا 80 هزار تن عسل در کشور تولید می‌شود و ایران از نظر تعداد کندو در دنیا دارای جایگاه چهارم و از نظر میزان تولید عسل جایگاه هفتم را دارد.

وی با اشاره به اینکه سرانه تولید عسل در کشور 978 گرم است خاطرنشان کرد: در مقابل سرانه مصرف 960 گرم است و مردم ایران جزو پرمصرف‌ترین‌ها در مصرف عسل هستند چرا که در دنیا سرانه مصرف عسل 250 تا 300 گرم برآورد شده است. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام به تأثیر پرورش کندوهای عسل و ازدیاد جمعیت زنبورها اشره کرد و گفت: یکی از فواید کندوداری تولید عسل است مزیت دیگر آنکه هر جایی که زنبورها حضور داشته باشند فعالیت گرده‌افشانی دو چندان شده که تأثیر بسیار مطلوبی بر کیفیت میوه و میزان عملکرد در هکتار دارد. 

رکنی با اشاره به اینکه  مناطق غرب کشور به ویژه منطقه زاگرس به تولید عسل مشهور است، گفت: اکثر افراد عسل اردبیل و سبلان را می‌شناسند که تعداد زیادی از کندوهای ما هم در مراتع زاگرس و این منطقه استقرار یافته اما با توجه به تنوع اقلیمی که داریم در اکثر نقاط کشور عسل با بازدهی متفاوت عسل می‌شود. 

معاون حجتی گیلان را بزرگترین تولیدکننده عسل در کشور عنوان کرد و گفت: به دلیل حجم وسیع گیاهان در این استان بازده عسل در هر کلونی تولید 22 گرم است و در مقابل اصفهان با پایین‌ترین میزان تولید در هر کلونی به 3.5 کیلوگرم می‌رسد که به دلیل خشکی طبیعت یا نیاز به بازآموزی زنبورداران است.

وی با تأکید بر اینکه عسل می‌تواند یکی از کالاهای تولیدی با مزیت صادراتی باشد خاطرنشان کرد: از آنجایی که عسل در بازار داخل مشتری خوبی داشته و حتی گاهی قیمت آن نسبت به صادرات آن مزیت دارد تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند تا ابتدا عسل تولیدی را در داخل بفروشند اما در سال 93 با پشتکار تجار 5 هزار تن عسل صادر شد که موقت بود و سال 94 این رقم به 1400 تن کاهش يافت. 

رکنی این را هم گفت که در 9 ماهه سال جاری 1200 تن عسل صادر شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام به آمار زنبورداران فعال در کشور هم اشاره‌ای کرد و گفت: 74 هزار زنبوردار در کشور فعالیت می‌کنند و 6 میلیون و 400 هزار کلونی کندوی مدرن داریم و در کنار آن 260 هزار کندوی بومی که در کنده‌های درخت تشکیل می‌شود فعالیت می‌کنند. 

وی میزان بازدهی کندوهای مدرن صنعتی را سه برابر تقریبی کندوهای بومی عنوان کرد و گفت: متوسط بازدهی کندوهای مدرن 11.8 کیلوگرم و کندوهای بومی 4.8 کیلوگرم عسل است. 

رکنی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که بسیاری از مردم نگران استفاده از شیره شکر به جای عسل طبیعی و فروش آن به مردم هستند،چگونه می‌توان از کیفیت عسل‌ها اطمینان حاصل کرد، گفت: 90 درصد عسلی که روانه بازار می‌شود قابل اطمینان است و کمترین دستکاری در این محصول صورت می‌گیرد اما ممکن است بین 8 تا 10 درصد موارد که آن هم توسط تولیدکنندگان انجام نمی‌شود با شربت شکر مخلوط شود که به دنبال سروسامان دادن به این وضع هم هستیم. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام اضافه کرد: با همکاری اتحادیه زنبورداران و اختصاص یک میلیارد تومان سرمایه از طرف امور دام وزارت جهاد کشاورزی آزمایشگاه مرجع عسل در استان البرز در حال شکل‌گیری است و تجهیزاتی هم توسط اتحادیه زنبورداران خریداری شده است.

وی اظهار امیدواری کرد تا با هماهنگی سازمان ملی استاندارد طی آینده نزدیک همه عسل‌هایی که قرار است وارد بازار شود نمونه‌گیری شده و پس از تأیید ‌آزمایشگاه مرجع کد استاندارد بگیرند تا مصرف‌کننده با اطمینان‌خاطر عسل خود را تأمین کند./ فارس

(جمعه ۸ بهمن ۱۳۹۵) ۲۱:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها