یکشنبه / ۱۲ دی ۱۳۹۵ / ۱۲:۵۹
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۹۳۴۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

هشدار درباره گسترش تبعات ناشی از آنفلوانزای پرندگان

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران ضمن انتقاد شدید از عملکرد دولت در کنترل آنفلوانزای پرندگان، گفت: عدم مدیریت یکپارچه سبب شده تبعات ناشی از این بیماری در جامعه افزایش پیدا کند.

ناصر نبی‌پور با بیان اینکه همچنان کشور با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان درگیر است، اظهارداشت: تا زمانی که پرندگان مهاجر در کشور ما حضور دارند، سازمان محیط زیست مانع شکار غیرمجاز آنها نشود و نظارت صحیحی در این زمینه وجود نداشته باشد ما با این بیماری درگیر خواهیم بود.

وی ضمن انتقاد شدید از عدم مدیریت یکپارچه این بیماری توسط دستگاه‌های مسئول، تصریح کرد: متاسفانه هیچ برخوردی با کسانی که اقدام به شکار مرغابی و غازهای مهاجر که احتمال آلودگی آنها بسیار زیاد است نمی‌شود درحالی‌که این افراد به نوعی شکارچی جان انسان‌ها محسوب می‌شوند چراکه باعث گسترش شیوع بیماری در کشور خواهند شد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با بیان اینکه طی دو روز اخیر بیماری آنفلوانزای پرندگان مجددا در استان قم گزارش شده است، افزود: تولیدکنندگان شرایط خوبی ندارند، دولت پول ندارد غرامت آنان را پرداخت کند و بیمه نیز تنها ۵۰ درصد خسارت مرغدارانی را که بیمه هستند، پرداخت می‌کند که این اقدام نیز چند ماهی طول می‌کشد.

نبی‌پور با اشاره به اینکه در همه جای دنیا، در چنین مواقعی ستاد بحران تشکیل شده و به حل بحران به‌وجود آمده کمک می‌کند، تاکید کرد: در کشور ما نیز ستاد بحران باید برای حل این موضوع وارد میدان شود متاسفانه درحال حاضر دامپزشکی پول ندارد که به‌منظور معدوم کردن مرغ‌های آلوده گونی بخرد، لودر اجاره کند و کارگر بگیرد.

*احتمال شیوع بیماری در کشورهای آسیای جنوب شرقی به دلیل خوردن خون اردک!

وی در اظهارنظری جداگانه افزود: تاکنون موردی از انتقال این بیماری به انسان گزارش نشده اما این احتمال وجود دارد که وقتی فردی به آنفلوانزای انسانی مبتلا باشد و در معرض ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نیز قرار بگیرد دو ویروس با هم ترکیب شوند و ویروس جدیدی را ایجاد کنند، ترس دنیا نیز از همین مساله است که ویروس جدیدی در این میان شکل بگیرد.

نبی‌پور اضافه کرد: به همین دلیل کسانی که قرار است اقدام به معدوم سازی پرندگان آلوده کنند قبل از این کار، واکسینه می‌شوند تا ویروسی در بدن‌شان وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه مساله انتقال این بیماری به انسان در کشور ما بزرگنمایی شده است، افزود: در کشورهایی مانند آسیای جنوب شرقی به دلیل اینکه خون اردک یکی از مواد غذایی مورد علاقه مردم است، احتمال شیوع چنین بیماری‌هایی بین انسان‌ها زیاد می‌شود.

نبی‌پور تاکید کرد: بهرحال افراد باید بهداشت فردی را در این زمینه در نظر بگیرند و اینکه تاکنون موردی از آلودگی انسان به این بیماری در دنیا گزارش نشده دلیل نمی‌شود که افراد بهداشت فردی را در این زمینه رعایت نکنند و مراقب نباشند.

*۵ میلیون مرغ معدوم شد

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران میانگین قیمت هرکیلوگرم تخم‌مرغ را درب مرغداری ۴۲۰۰ تومان اعلام و اضافه کرد: دستگاه‌های دولتی آمار مرغ‌های معدوم شده به دلیل این بیماری را اعلام نمی‌کنند اما براساس آماری که ما داریم طی حدود دو ماه اخیر بر اثر این بیماری حدودا ۵ میلیون مرغ معدوم شده‌اند.

نبی‌پور در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: متاسفانه در جلساتی که دستگاه‌های دولتی در زمینه این بیماری برگزار می‌کنند از بخش خصوصی و آسیب دیده  دعوت نمی‌شود تا حضور داشته باشد.

*تشکیل جلسه بررسی آنفلوانزای پرندگان با حضور جهانگیری

به گزارش خبرنگار مهر، در همین راستا یک منبع آگاه در گفتگو با مهر  از تشکیل جلسه بررسی وضعیت شیوع آنفلوآنزای پرندگان با حضور معاون اول رئیس جمهور خبر داد و اظهارداشت:  جلسه بررسی آنفلوآنزای حاد پرندگان با حضور معاون اول رئیس جمهور، عصر امروز در نهاد ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

به گفته این منبع آگاه در جلسه مذکور علاوه بر معاون اول؛ وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، دادگستری، راه و شهرسازی و کشور به همراه روسای سازمان صدا و سیما، حفاظت محیط زیست، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و پدافند غیرعامل کشور و فرمانده نیروی انتظامی و همچنین رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی  نیز حضور خواهند داشت. ‌
/ مهر
(یکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵) ۱۲:۵۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها