شنبه / ۱۱ دی ۱۳۹۵ / ۱۳:۴۷
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۹۳۲۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

دستگاه های نظارتی با سوداگران برخوردکنند/ قیمت واقعی هرکیلو گوشت قرمز 28تا32هزارتومان

رییس شورای تامین کنندگان دام زنده کشور خواستار تعدیل هرچه سریعتر قیمت گوشت قرمز شد و گفت: زمان آن رسیده است دستگاه های نظارتی همچون سازمان های حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، تعزیرات حکومتی و بازرسی وارد عمل شوند و با سوداگران و گرانفروشان برخورد قانونی کنند.

 منصور پوریان افزود: اکنون سودجویان و دلالان قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز را به بیش از 500 تا 550 هزار ریال (50 تا 55 هزارتومان) رسانده اند که دارای بیش از 20 هزار تومان حباب است و تلاش دارند این قیمت را در بازار تثبیت کنند.
به گفته وی، قیمت واقعی گوشت قرمز بین280 تا 320 هزار ریال (28 تا 32 هزار تومان) است و عرضه این محصول با نرخی بیش از آن اجحاف به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به شمار می رود.
وی اضافه کرد: در حال حاضر نرخ هر کیلوگرم لاشه گوسفندی بین 120 تا 125هزار ریال( 12 تا 12 هزار و 500 تومان) است، اما برخی از چوب دارها هر کیلوگرم لاشه گوسفندی را بین 150 تا 160 هزار ریال(15 تا 16 هزارتومان) می فروشند.
پوریان گفت: افراد سودجو برایشان مهم نیست که با افزایش غیرمنطقی نرخ گوشت قرمز باعث کاهش سرانه مصرف این محصول می شوند و در درازمدت می تواند این موضوع در کاهش تولید نیز موثر باشد.
وی تصریح کرد: درحال حاضر با توجه به افزایش بی رویه قیمت گوشت قرمز، دهک های ضعیف و کم درآمد جامعه امکان خرید ندارند و این شرایط ناعادلانه ای را در جامعه بوجود می آورد.

** گرانی گوشت قرمز ربطی به کمبود دام ندارد
رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده با تاکید براین که دام زنده در کشور موجود است و کمبودی برای تامین گوشت قرمز مورد نیاز کشور نداریم، گفت: درحالی که ما در حال حاضر با کمبود دام زنده و گوشت در بازار مواجه نیستیم، هر روز شاهد روند افزایشی قیمت این محصولات در بازار مصرف هستیم.
پوریان با بیان این که در یکسال گذشته شرایط نابسامان گوشت قرمز را در بازار اعلام کرده بودیم، افزود: اکنون سودجویان گرانی گوشت قرمز را به صادرات بره به پاکستان ربط می دهند و می گویند بازار تهران خواستار بره لوکس است اما تمامی این دام به پاکستان صادر می شود. سالیانه حداکثر1800 راس گوسفند به پاکستان صادر شود که این امر نمی تواند تاثیری در قیمت گوشت در بازار مصرف داشته باشد.
وی معتقد است بخش عمده این سودجویان، دلالان و توزیع کنندگان گوشت به دنبال وادارت گوشت قرمز هستند، به طوری که بخش عمده گوشت عرضه شده در فروشگاه های بزرگ شهروند و رفاه و غیره از گوشت های وارداتی است که می توانند سود کلانی را از این محل کسب کنند.

** ادامه پروسه گرانی گوشت به نفع هیچکس نیست
رییس شورای تامین کنندگان دام زنده تصریح کرد: اگر برای هر ایرانی 10 کیلوگرم گوشت قرمز تولید داخل به اضافه گوشت منجمد در نظر بگیریم بازهم این گرانی ها به دلیل منافع عده ای ادامه می یابد و این پروسه به نفع هیچکس به جز دلالان و توزیع کنندگان گوشت نیست.

** دام زنده ایران گران تر از دام زنده کشورهای منطقه عرضه می شود
پوریان با اشاره به این که کیفیت گوشت قرمز تولیدی ایران بالا است، گفت: بالا بودن کیفیت دلیل نمی شود که دام زنده صادراتی ایران در بازارهای منطقه و یا داخل کشور با بیشترین قیمت عرضه شود.
وی اظهارداشت: اکنون هرکیلوگرم دام زنده کشور ما 80 هزار ریال(8 هزارتومان) گران تر از دام زنده تولیدی کشورهای منطقه به فروش می رسد که این منصفانه نیست و سودجویان به دنبال رساندن قیمت دام زنده صادراتی به 140 هزار ریال( 14 هزار تومان) هستند.
پوریان از دستگاه های متولی و نظارتی خواستار همکاری و تشدید نظارت شد و افزود: به نظر می رسد وزارتخانه جهادکشاورزی به عنوان متولی تولید، شورای تامین دام به عنوان تامین کننده دام زنده و دستگاه های نظارتی همچون تعزیرات حکومتی، سازمان بازرسی کل کشور، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان باید وارد عمل شوند تا با تشدید برخوردها با متخلفان و خاطیان، بازار گوشت قرمز هرچه سریعتر متعادل شود.
به گزارش ایرنا، نیاز مصرفی گوشت قرمز کشور 900 هزارتن در سال است که بیش از 800 هزار تن آن از تولیدات داخلی و کمتر از 10 درصد از راه واردات تامین می شود.
براساس آمارها، سرانه تولید گوشت قرمز کشور برای هر نفر 10 کیلو و 500 گرم و سرانه مصرف آن 11 کیلو و 500 گرم است؛ در حالی که سرانه مصرف جهانی گوشت قرمز به ازای هر نفر بدون احتساب گوشت خوک 13 کیلوگرم است.
اکنون 75 کشتارگاه صنعتی و 305 کشتارگاه سنتی در کشور فعالیت می کنند./ ایرنا
(شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵) ۱۳:۴۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها