یکشنبه / ۵ دی ۱۳۹۵ / ۱۳:۲۲
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۹۲۳۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

سرایت آنفلوآنزای مرغی به 2 استان دیگر/ مصرف مرغ و تخم‌مرغ مشکلی ندارد

دبیرکل کانون مرغ تخم‌گذار از شیوع آنفلوآنزای مرغی در استان‌های گلستان و قزوین خبر داد و گفت: تاکنون از سوی سازمان بهداشت جهانی دام و هیچ مرجع علمی اعلام نشده که با مصرف مرغ و تخم‌مرغ آنفلوآنزای مرغی به انسان سرایت کرده است؛ بنابراین مردم نسبت به مصرف این محصولات هیچ نگرانی نداشته باشند.

فرزاد طلاکش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تاکنون بیش از ۴۵ کانون بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در ۹ استان گلستان، مازندران، تهران، البرز، آذربایجان شرقی، مرکزی، قم، کرمانشاه و قزوین شناسایی شده که این بیماری در سه واحد مرغ مادر گوشتی در استان‌های تبریز و قزوین شیوع پیدا کرده و مابقی کانون‌ها در واحدهای مرغ تخم‌گذار شناسایی شده‌اند.

وی با بیان این‌که تنها راه و مطمئن‌ترین راه از نظر توصیه‌های بین‌المللی برای پیشگیری از گسترش و کنترل فوری بیماری آنفلوآنزای طیور معدوم‌سازی واحدهای آلوده و قرنطینه بهداشتی کامل واحدهای مشکوک است، گفت: تاکنون از سوی سازمان بهداشت جهانی دام یا مرکز و مرجع علمی بین‌المللی دیگری گزارش نشده که ابتلای انسانی آنفلوآنزای طیور از طریق مصرف مرغ و تخم‌مرغ صورت گرفته باشد؛ بنابراین هیچ نگرانی و مخاطره‌ای برای مردم در این زمینه وجود ندارد و مصرف‌کنندگان می‌توانند به راحتی نسبت به خرید مصرف مرغ و تخم‌مرغ مورد نیاز خود اقدام کنند که البته سازمان دامپزشکی به محض تشخیص بیماری در یک واحد نسبت به معدوم‌سازی در آنجا و قرنطینه واحدهای اطراف آن اقدام می‌کند.

دبیرکل کانون مرغ تخم‌گذار افزود: گرچه عامل اصلی انتقال بیماری آنفلوآنزای مرغی پرندگان مهاجری است که به کشور وارد می‌شوند اما انتقال مکانیکی ویروس از یک واحد پرورشی به واحد دیگر عمده‌ترین عامل گسترش شیوع این بیماری در کشور است، چرا که هیچ یک از مرغداران در مناطق آلوده مواردی که باید را رعایت نمی‌کنند و به عنوان مثال در واحدهای مرغداری مرغ تخم‌گذار به صورت روزانه رفت‌وآمد ماشین‌های مختلف حمل تخم‌مرغ، کود، خوراک طیور و غیره صورت می‌گیرد و مرغداران و کارگران آنها با یکدیگر روابط نزدیک و صمیمی دارند که خود عامل انتقال بیماری است.

طلاکش با اشاره به این‌که یکی‌دیگر از عوامل شیوع و گسترش بیماری آنفلوآنزای طیور در بین واحدهای مرغداری مشکلات و نواقص زیرساختی این واحدها و نزدیکی بیش از حد آنها است، ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی به هنگام صدور یا تمدید پروانه به این مسائل توجه کند و به هر واحد پرورشی مجوز مرغداری ندهد، چرا که دقیقا سال گذشته نیز مانند امسال آنفلوآنزای مرغی از شهرستان ملارد آغاز شد و این نشان می‌دهد در این منطقه زیرساخت‌های واحدهای پرورشی طیور مناسب نیست و در این شرایط ویروس امکان انتقال سریع‌تری پیدا می‌کند چرا که به عنوان مثال در هر گرم کود مرغی هشت میلیون سلول ویروسی قابلیت حمل‌ونقل دارد و این ویروس در چنین هوای سردی تا ۳۴ روز می‌تواند زنده بماند.

احتمال بروز بحران کمبود تخم‌مرغ با ادامه بی‌توجهی‌ها

وی تصریح کرد: در کشورهای دیگر که با بیماری آنفلوآنزای طیور دست‌وپنجه نرم می‌کنند همه دستگاه‌ها به یکدیگر کمک می‌کنند. به عنوان مثال در کره جنوبی ارتش این کشور ورود پیدا کرده و قرنطینه‌های بهداشتی لازم در این زمینه را برای جلوگیری از جابه‌جایی طیور یا نهاده‌های مورد نیاز واحدهای پرورشی را انجام می‌دهد اما در ایران کسی به کمک سازمان دامپزشکی نمی‌آید و خبر از بیمه و اعتبارات برای جبران خسارات به مرغ‌داران نیست.

دبیرکل کانون مرغ تخم‌گذار تاکید کرد: اگر این بی‌توجهی‌ها ادامه پیدا کند بیماری آنفلوآنزای طیور با سرعتی که در حال انتقال و گسترش است به سمتی پیش خواهد رفت که با مشکل کمبود تخم‌مرغ در ادامه مواجه خواهیم شد.


طلاکش اظهار کرد: اگر بخواهیم با این مشکل مقابله کنیم باید اعتماد مرغ‌داران را جلب کنیم تا آنها بلافاصله پس از مشاهده علائم بیماری آن را به اطلاع سازمان دامپزشکی برسانند و سازمان دامپزشکی در مناطقی که ممکن است این بیماری شیوع پیدا کند قرنطینه اضطراری ایجاد کند.

وی گفت: گرچه خوردن و مصرف‌کردن مرغ و تخم‌مرغ در صورت ابتلا به بیماری نیز مخاطره‌ای برای انسان نخواهد داشت، اما برای اطمینان بیشتر توصیه می‌شود که مردم گوشت مرغ را حداقل تا ۷۰ درجه حرارت دهند و تخم‌مرغ را به صورت جامد مصرف کنند.

دبیرکل کانون مرغ تخم‌گذار در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که اگر چنین خطری در زمینه‌ی ابتلا انسانی برای مصرف مرغ و تخم‌مرغ وجود ندارد پس چرا سازمان دامپزشکی آن را معدوم می‌کند؟ اعلام کرد: اگر معدوم‌سازی صورت نگیرد انتقال مرغ و تخم‌مرغ آلوده از واحدهای پرورشی خود عاملی برای گسترش شیوع این بیماری است بنابراین اگر مرغ و تخم‌مرغ‌های آلوده به بیماری آنفلوآنزای طیور معدوم می‌شوند نه به خاطر احتمال ابتلای انسانی آنها، بلکه به دلیل جلوگیری از انتقال این محصولات آلوده در راستای پیشگیری و کنترل آن و جلوگیری از گسترش شیوع این بیماری است./ ایسنا
(یکشنبه ۵ دی ۱۳۹۵) ۱۳:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها